Revo blues - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo blues

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Revo blues

    Jag hjälpte en kompis med en Revo, som aldrig hade blivit öppnad sedan han köpte den för flera år sedan. Han hade inte vågat öppna den av rädsla för att förstöra något. Klokt, för jag tror inte han hade fått ihop den igen på egen hand. -"Men den har ju servicelucka" sa han... Det har den, plus en mängd kullager.

    Man kan undra hur man använder serviceluckan? Att den existerar är antingen ett tillkännagivande att Revon inte är underhållsfri, eller kanske ett sätt att fortsatt ge kunderna en anledning att köpa smörjmedel...Man kanske kan spraya WD-40 i luckan och veva runt, så är rullen som ny? Och när rullen inte längre vill vara med på misshandeln så slänger man den och köper en ny? En typ av icke tidsenlig rationalitet som knappast har grundlagt svensk industrihistoria.

    Men man kan ju lämna in rullen till någon auktoriserad service verkstad, tänker du.
    Det har jag aldrig gjort. En del av nöjet är ju att själv ta hand om sin livskamrat och sätta rätt smörjmedel på rätt plats och att vid behov kunna byta ut delar. Och därför är det alltså jag som sitter och skruvar med polarens Revo. Det finns en sorts logisk rationalitet även i detta. För honom handlar det om att få ett fungerande fiskeredskap, för mig handlar det om att utröna ifall det här är en produkt jag kan acceptera.
    Nej, jag kör inte en Volvo Amazon från 50-talet som jag servar själv. Men det betyder inte att jag vill ha en eldriven, självkörande fiskerulle med AI och LCD-panel som jag lämnar till verkstan en gång per år. Det finns inga underhållsfria fiskerullar. Och det kommer aldrig att finnas en underhållsfri fiskerulle med god prestanda och därför skall man naturligtvis göra det lätt för användaren att på egen hand underhålla sin fiskerulle. Den egenskapen är jag beredd att betala mycket pengar för.

    Jag noterar att ABU Garcia's hemsida saknar fungerande länkar till icke engelskspråkiga länder annat än Korea och Japan, men att det glädjande nog fortfarande går att köpa en svensktillverkad Rocket CS även långt från Sverige. Det går också att köpa en Koreansk Revo "Rocket" med 10 (!) kullager för sötvattensfiske. På den Amerikanska hemsidan har lågprofilsrullarna fått avancerade sökfilter (här kan jag minsann välja om rullen skall vara avsedd för söt- eller saltvatten, vilken serie jag är intresserad av, samt vilken typ av fiske jag tänker mig bedriva) medan de runda rullarna har ett mindre påkostat sökfilter. Människor som köper runda rullar tänker antagligen i andra banor, det verkar inte spela någon roll om vattnet är sött eller salt och rullarna kan tydligen användas för vilken typ av fiske som helst. Intressant.

    Nu undrar du kanske hur det gick för mig att plocka isär Revon och sätta ihop den igen?
    Att plocka bort yttergavel och spole gick som en dans. Högsta betyg för konstruktionen på denna punkt, men obegripligt att ABU inte beskriver i manualen hur man går tillväga då detta är en av rullens främsta styrkor.
    Därefter blir underhållet onödigt komplicerat och med allt för många små delar som kräver förstoringsglas och lätt försvinner mellan golvspringorna. En icke underhållsvänlig konstruktion. Det går inte ens att ta bort spollagren utan specialverktyg. Hur man kan få för sig att på en saltvattensrulle montera kullager i revspridaren och sedan kräva att hela rullen plockas ned i beståndsdelar för att serva nämnda lager är rent ut sagt dåligt. Men efter många svordomar (bladlus! anfäkta och anamma! förpiskade luspudel!) fiskar i alla fall rullen fint igen.

    Nu när ABUs ägare har fått nya ägare är vi alla nyfikna på fortsättningen. Det är ett ödes ironi när Svenska företag outsourcar tillverkning till Asien för att sedan med tiden bli uppköpta av och omlokaliserade till dem där ju faktiskt värdet skapas. Om så sker är jag rädd att ABUs saga är till ända och att värdet på bättre begagnat "Made in Sweden" skjuter i höjden.

  • #2
    När fabriken i Svängsta stängs ner får vi vara snabba med att köpa upp maskinparken så tillverkningen av svensk rulle kan fortgå...

    Kommentera


    • #3
      Helt rätt Xerup,

      Ni känner väl till förlagan till Revon? På 80-talet drev ABU Garcia projekt "Polaris" som syftade till att få fram en ny generation rullar. Resultatet blev Ambassadeur 1022 som blev baskonstruktionen för en serie "lågprofilsrullar" i syntetmaterial som i huvudsak riktade sig mot amerikanska Bass-fiskare som gillar att kasta med flipping-teknik (korta underhandskast).

      Rullarna såg redan då ut som Tranformers hämtade ur en Koreansk serietidning och marknadsfördes med det passande namnet amBASSadeur. Den betraktades som svårservad på grund av den knepiga konstruktionen med diverse "finesser".

      Eftersom allt detta har väldigt lite att göra med fiske i svenska förhållande blev rullarna heller ingen succé här hemma. Men detta skulle som bekant komma att ändras, för ca 20 år senare (2006) dyker konceptet upp igen, nu under namnet Revo. Då ville branschen övertyga svenska sportfiskare att ägna sig åt vertikalfiske, en metod till vilken dessa lågprofilsrullar tydligen skulle vara speciellt lämpade.

      -Har vi några vertikalfiskare här? Några flipping-fiskare? Några Bass-fiskare?

      Man kan väl använda sin Revo till precis vad man vill tänker du. Naturligtvis, det ända som är viktigt är ju att man gillar sin rulle och att den fungerar bra. I söt och saltvatten och allt däremellan.

      Kommentera


      • #4
        Det var nog en hel del ironiska blinkningar i detta eller?

        Vi har (fortfarande) massor av vertikalfiskare i Sverige även om haussen avtagit! Att kunna flippa och picha kan väl knappast vara en nackdel i trånga vatten t ex under "steetfishing" stadssnära fiske bland broar, pålar, båtar, kanaler och bökig omgivning?

        Finns det någon flugfiskare som tycker rollkast är en utländsk metod endast ägnad åt engelskt åfiske i frodig vegetation enbart för att det sannolikt utvecklades där?

        Det är ju inte så att fiske efter abborre och lättare gäddfiske skiljer sig diametralt från bassfiske, Jerk-twichbeten funkar utmärkt till gädd-/abborrefiske, jiggar likaså, bara att få praktiserade det förr... dvs när det en gång kom..

        Inte heller vill jag påstå att en rund ambassadeur gör sig bättre till borre å gös än en modern LP rulle... Hade ABU hållt fast vid enbart runda mässingsrullar så hade nog maskinparken i Svängsta varit såld för länge, länge sedan...

        Skitfiske!
        Click image for larger version

Name:	smiley-vector-happy-face-260nw-408014413.jpg
Views:	832
Size:	7,0 KB
ID:	2526975
        Senast ändrad av anteman; 2019-11-14, 20:35.

        Kommentera


        • #5
          Ok anteman, bra.

          Jag är kanske lite cynisk. Ungefär som någon som läst "Fisken vid Disken" och lärt sig hur man lockar sportfiskare att köpa diverse revolutionerande fiskeredskap.

          Om en mackapär "revolutionerar sportfisket", så betyder det att den säljer bra. Inte nödvändigtvis att den fångar mer fisk. Exempel; om betet "Zalt" en gång i tiden hade "fler gäddor på sitt samvete än något annat bete" så betyder det att detta bete vid tidpunkten användes av en majoritet av dem som kunde fiska gädda. När denna majoritet idag använder andra beten betyder inte det att betet Zalt hux flux har tappat sin förmåga att med sin "förföriska gång" locka storgäddan till hugg. Nej, gäddan har inte avslöjat att Zalt är en lurifax. Det enda som har hänt är att fler sportfiskare idag väljer att fiska med andra beten som de har övertygats att tro mer på.

          Själv använder jag ABUs runda rullar för att de är roliga att fiska med, är pålitliga, effektiva och underhållsvänliga. De funkar fint i våra svenska vatten och bevisligen även i många andra vatten på alla kontinenter. Jag har ännu inte sett något behov av brutalt långa vevar, brutalt starka bromsar, brutalt hög utväxling och brutalt många kullager...men så fiskar jag heller inte efter diverse svärdfiskar.

          Nej, istället undrar jag hur stor fisk man kan ta på en Record 1500 från 40-talet innan rullen brakar ihop. Rullen har en pytteliten vev, inga bromsar och noll (0) kullager. Det är sport. Man måste nog välja en lina som går sönder innan rullen gör det, tänker jag...men det kanske inte heller är så schysst mot fisken som får simma omkring med ett bete krokat i mungipan och med lina som snärjer den i vassen...Kanske like bra att låta den gamle Recorden stå kvar i vitrinskåpet.

          Vilket leder oss in på det här med teknisk utveckling, vad som driver fram nya lösningar och vilka som visar sig ha staying power. Vad det är som gör att sådant som basuneras ut med pukor och trumpeter inte sällan faller i glömska och det som överlever visar sig vara något helt annat, som t ex ett vevhandtag eller en spolupphängning. Revon har hängt med i 13 år nu, vilket placerar den som en betydande produkt i vår tid, en Ambassadeur of Korea närmare bestämt. Ambassadeuren of Sweden har hängt med i mer än 60 år. En ikon som ibland har förfinats och ibland har förfulats. Vi får se vad som hänger med om 20 år.

          Kommentera


          • #6
            Ja nog är Ambassadeurer tåliga, enkla och väl fungerande, jag har alla mina runda kvar, den första köpt 1980 efter sommarjobb. För mig väger dock annat över som vikt, ergonomi, kastbroms, storlek, spolvikt och nyfikenhet vilket har fått mig att senare köpa annat och främst LP även om den senaste var en rund Luna 253, en välrundad, rund rulle med lättillgänglig kastbroms som sitter lite lägre på spöt, gillart’!

            Kvalitet är ett svårdefinierbart begrepp vilket avhandlats i andra trådar här på FS på senare tid. Helt klart för mig är att det numera satsas mer på upplevd nykvalitet, ”känsla” än något robust som bara håller över tid... man får tyvärr ta det onda med det goda om man köper nyare konstruktioner... många gånger sålda med pseudoargument...

            Ändå hoppas jag att Ambassadeur made in Sweden kommer att finnas länge...
            Senast ändrad av anteman; 2019-11-16, 10:11.

            Kommentera


            • #7
              Jag har på senare tid fått stifta bekantskap med revo beast av både första och sista generationen och kan ju rent krasst konstatera att den första generationen känns överlägset mest prisvärd av dessa båda.

              Plast, eller syntetmaterial må vara lätt och kanske inte kyler huden som läggs mot gaveln på den senare generationen fast jag märker absolut ingen skillnad.

              Ur servicesynpunkt är det väl smidigare med låset som håller gaveln på den senare men jag störs inte av skruven på den tidigare

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja nog är Ambassadeurer tåliga, enkla och väl fungerande, jag har alla mina runda kvar, den första köpt 1980 efter sommarjobb. För mig väger dock annat över som vikt, ergonomi, kastbroms, storlek, spolvikt och nyfikenhet vilket har fått mig att senare köpa annat och främst LP även om den senaste var en rund Luna 253, en välrundad, rund rulle med lättillgänglig kastbroms som sitter lite lägre på spöt, gillart’!

                Kvalitet är ett svårdefinierbart begrepp vilket avhandlats i andra trådar här på FS på senare tid. Helt klart för mig är att det numera satsas mer på upplevd nykvalitet, ”känsla” än något robust som bara håller över tid... man får tyvärr ta det onda med det goda om man köper nyare konstruktioner... många gånger sålda med pseudoargument...

                Ändå hoppas jag att Ambassadeur made in Sweden kommer att finnas länge...
                Bra post, jag tycker du belyser flera viktiga perspektiv:
                • Begreppet "Lågprofil", dess innebörd och praktiska betydelse
                • Kvalitetsbegreppet och dess dimensioner
                • Teknisk konstruktion, t ex kastbroms och spole etc.
                • Ergonomi, t ex formgivning, vikt etc.
                • Marknadsföring och köpbeteenden
                Om detta kan man skriva en avhandling. Jag försöker begränsa mig till små noveller här på forumet.

                Som många andra började jag fiska med haspel och korta snärtiga enhandsspön (och det gör jag fortfarande för UL-fiske). När jag så småningom gick över till multi-rullar ändrade jag min kastteknik och mitt förhållningssätt. När JB-fisket gjorde entré var det åter dags för korta spön, men jag hade kvar det mesta av den kastteknik jag anpassat till multirullen. Den som går direkt från haspel till JB-fiske kommer att få problem med kastandet i början och här kan säkert en lågprofilsrulle underlätta övergången (t ex tendensen att kasta med en hand och inte vilja byta grepp på spöhanden). Idag finns en trend tillbaka mot längre tvåhandsspön och "vev-jerk".

                Vad ergonomi beträffar handlar det för mig mest om tyngdpunktsbalans, vevaxelns off-set samt att inte vevhandtagen sticker ut och "fastnar" i jacka/byxa/flyväst/overall. Höger och vänster hand skall kunna rotera synkroniserat på ett mjukt avslappnat sätt. "Platta" rullar som Revo m fl, har här både för- och nackdelar beroende på vilka rullar man jämför, men överdimensionerade vevar med kraftig slagsida är inget jag rekommenderar. Balanserade enkelvevar är fina fisken. Power handles med slaglängd över 40 mm är icke ergonomiska för JB, men bra för vev-jerk på vintern med vantar på. Om rullen har överdimensionerad utväxling krävs i allmänhet en överdimensionerad vev.

                Låg vikt är ibland bra, ibland mindre bra. Det handlar mest om varför rullen är lätt men också om balansen på spöet. Men framförallt betyder det inte att rullen är lätt bara för att den är av plast. En Revo Toro väger in strax under häftiga 400 g.

                Låg profil betyder att även den med små händer kan omsluta spöhandtag och rulle med en hand i ett stadigt grepp med tummen. Det brukar också betyda att linans vinkel till första spö-ögglan är reducerad. Här måste man förstå att detta inte har ett smack att göra med om rullen är rund eller "platt". Det är spolens diameter som sätter gränsen. (Även spöets rullfäste har betydelse). ABU har tillverkat runda rullar med låg profil i 20 år. De kallas Mörrum och fanns en gång i 5000, 6000, och 7000 storlek. De hade 4 vettiga kullager, var föredömligt underhållsvänliga och byggda i Svängsta. Sedan kom Revon och snodde delar av innanmätet och kläddes i Koreansk plastkostym. Ty dessa Mörrumrullar var tyvärr de dyraste rullar som ABU producerat avsedda för praktiskt fiske.

                Svängsta har nu kontrat med "The Beast", en rund rulle med det låga, superstyva Mörrumstativet i fräst aluminium. Av någon anledning har man försett gavlarna med ett grafiskt tryck föreställande en läskig predator som skrämmer bort många ur målgruppen som har råd att köpa den.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
                  Svängsta har nu kontrat med "The Beast", en rund rulle med det låga, superstyva Mörrumstativet i fräst aluminium. Av någon anledning har man försett gavlarna med ett grafiskt tryck föreställande en läskig predator som skrämmer bort många ur målgruppen som har råd att köpa den.
                  Målgruppen kanske inte var svenska eliten vad gäller rullporr med hundratalet män i övre medelåldern... i norra Amerika är ju var och varannan efterbliven, inavlad fetknopp troligtvis den största målgruppen för det är väl en muskie på rullen?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                    Målgruppen kanske inte var svenska eliten vad gäller rullporr med hundratalet män i övre medelåldern... i norra Amerika är ju var och varannan efterbliven, inavlad fetknopp troligtvis den största målgruppen för det är väl en muskie på rullen?
                    Bam!
                    Den har du filat på i en månad. Det skaver som en sten i skon, men nu kom det ut lagom till jul!
                    Nu vet ju jag att du önskar dig en champagnefärgad Rocket i julklapp. Du är en av oss.

                    Vem vet, kanske går det att byta ut Bästens gavlar mot väl patinerade dito från en gammal livskamrat? Då blir den en ulv i fårakläder, så att säga...Det kan man myspyssla med i mellandagarna.

                    Ambassadeuren har allt sedan 50-talet vänt sig till en mogen publik. Juniors första rulle var sällan en ambassadur, men med Youtube generationen födda på 90-talet ändrades detta lagom till att Jerkbait boomen revolutionerade redskapshandeln här hemma. Nu skulle varje junis ha en "amba" och helt plötsligt utsattes dessa mekaniska precisionsinstrument för krafter av sällan skådat slag. Samma generation lekte med transformers i sandlådan så Revon har kommit att bli en bra övergång i barnets utvecklingsfas. Men junior växer upp, livet kommer emellan och så plötsligt en dag får han tid att fiska igen. Då köper han den där runda, eleganta ambassadeuren han alltid drömt om.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 673 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X