Revo blues - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo blues

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
    Jag håller med dig om mycket och har heller inga större invändningar mot verktygsresonemanget. Det som förenar stämjärnet och motorsågen med fiskerullen är att de alla är redskap som kräver ett visst mått av underhåll. Den främsta skillnaden (förutom själva användningsområdet) är att fiskerullen är ett finmekaniskt precisionsinstrument som inte bör förvaras i garaget (eller i båten).
    Det där precisionsargumentet stöter man på då och då.
    Visst, klart en rulle måste ha ett mått av hög precision för att fungera väl men det behöver definitivt en vanlig trädgårdsmaskin av bättre sort också.
    Är utan konkreta belägg här (kan försöka mäta toleranser till våren) men jag är tämligen övertygad om att precisionen hos exempelvis vinkelväxeln från en röjsåg eller klippbordet från en gräsklippare inte är särskilt mycket sämre än hos en fiskerulle faktiskt.
    Dessa apparater är dessutom konstruerade för i timme efter timme snurra 10 000 varv per minut, något en fiskerulle gör i enstaka sekunder eller mindre.
    Har rotat lite i min Husqvarna 560XP och kan konstatera att denna definitivt är mer avancerad och troligen mer precis än valfri fiskerulle. Dessutom är den faktiskt billigare än många rullar ( aktuellt nypris cirka 6650 kronor) trots hus i magnesium, motor och elektroniskt styrd förgasare.
    Bäst av allt, den verkar inte rosta sönder efter en vinter i kallförrådet, trots kullager och mängder av rörliga metalldelar. Och ja, tillverkad i Sverige.

    Med detta meningslösa och inflammerade utlägg vill ha ha sagt att jag tycker fiskerullar glorifieras å det grövsta.
    Säger inte att du gör det men det verkar som många drar det finmekaniska resonemanget som en slags ursäkt till att rullar FÅR vara ömtåliga.
    Jag köper det inte, särskilt inte eftersom många fel jag ser i alla rullar jag går igenom inte direkt har med finmekanik eller precision att göra.


    Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
    Jag konfronterades nyligen med en haspel som faktiskt inte går att öppna. Den är inte byggd för att kunna öppnas och är därför skräp som fördärvar miljön. Den har en logotyp från en välkänd tillverkare av fiskedon, men den kommer helt säkert ursprungligen från ett tillfälligt parti från en mindre nogräknad underleverantör som trycker ett känt namn på rullen mot betalning. Det borde vara straffbart att tillverka skräp.

    Det måste vara enkelt och snabbt att komma åt rullens vitala delar för rengöring och smörjning. För dyra kvalitetsrullar måste det dessutom finnas reservdelar och det måste vara rimligt enkelt att byta ut slitdelar. Det får inte finnas kullager som inte går att komma åt etc.
    Det skulle kunna hävdas att även dyra pjäser från främst Shimano ej är öppningsbara.
    Åtminstone inte för den utan större mekaniskt intresse men med intresse för att underhålla sina prylar själv.
    Konstruktionen av en modern Stella, Vanquish eller dylikt gör dem så krångliga att komma in i att de flesta skulle strunta i det om de ens bemödat sig försöka.
    Vem har en insexnyckel med diameter 0.9mm hemma liksom?

    Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
    Nu marknadsförs "vattentäta" rullar som har viss motståndskraft mot vatteninträngning. Detta gör att rullen blir ännu mer komplicerad att underhålla. Det finns inte och kommer aldrig att finnas en underhållsfri fiskerulle med god prestanda (vilken snabbt uppenbaras när rullen har ett högfartsystem). Istället för att lägga kraft på att kapsla in rullen bör konstruktören alltså sträva efter att hitta lösningar som gör den lätt att öppna.
    Den som imponeras av de "vattentäta" kan med fördel kika på mina bilder av Shimano Tranx här på forumet.
    De visar med all önskvärd tydlighet att dessa tätningar inte är att föredra.
    Vissa äldre modeller hade så hög komponentkvalitet att de istället kunde vara öppna nog för vatten att rinna rakt igenom.
    Påstår inte att det var tillverkarnas syfte men rent praktiskt fungerade exempelvis gamla Shimano Calcutta på det viset. Rullar som ytterst sällan rostar svårt, trots konstruktion som såll.


    Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
    Jag gjorde nyligen ett stopp i en fysisk fiskebutik, ni vet en sån som finns i den riktiga världen, IRL.
    Jag ställde en fråga om en löjligt dyr rullolja. Mannen bakom disken, klädd i uniform med ABU-logga, svarade:

    -"Jag vet inte, jag är så dålig på att meka rullar, jag lämnar mina till ABU för service."

    Min första tanke var; ...stackars man...

    Min andra tanke var; ...det där är han utbildad att säga. Det står i den moderna upplagan av "Fisken vid disken"...
    Så är det, även gällande de förhållandevis enkla runda rullarna.
    När det kommer till Revo-serien eller japanernas lågprofilare har jag hittills inte stött på en enda fiskebutiksanställd med kompetens att felsöka,
    noggrant underhålla eller reparera den typen av rullar.
    De finns garanterat men är troligen tämligen ovanliga.

    Kommentera


    • #22
      Nu har även jag för första gången fått min beskärda del revo blues.
      Fick i höstas för mig att köpa min första lågprofilare och inhandlade en begagnad revo Premier som dessutom var trimmad med spole och lager från hedgehog.

      ​​​​​​Kändes inte alls lika bekvämt när jag nu skulle serva och gå igenom rullen, mina fingrar var alldeles för tjocka, och för mycket småpill med småskruv och små plastdetaljer.

      När man fått isär rullen så ser man att denna inte fått någon kärlek på många år, snustorrt på alla drev trotts serviceluckan som aldrig verkar varit öppnad och ingen olja alls i lagren.
      Man undrar ju vad vitsen var med superlager när dom inte verkat fått en droppe olja på flera år.
      Ända stället där jag kunde hitta någon tillstymmelse till fett eller olja var på en av bromslamellerna som var rejält i oljad.
      Lagerna till evighetskruven ska vi inte prata om, behöver jag säga ROST!

      Under vevgaveln hittades förövrigt en massa jox och svart klägg, men tror inte det smörjer speciellt bra.

      Nu är den ihopmonterad med både rätt fett och rätt olja på rätt plats så nu är det bara att testa eländet, men känns redan vid torrvevning att det gjort en enorm skillnad.

      Så alla ni som tror att era lågprofilare är underhållsfria, tänk om!
      Ägna en kväll åt rullen och ta gärna en stänkare så du blir stadig på handen och lugnar nerverna, det kommer behövas ;-)

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
        Så alla ni som tror att era lågprofilare är underhållsfria, tänk om!
        Hoppas verkligen så få som möjligt tror rullar i allmänhet är underhållsfria!

        Tyvärr vet jag att en betydande del av fiskare i det här landet har en filosofi pekandes åt det underhållsfria hållet.
        Många "nya" multirulleanvändare kommer från haspelrullar som förvisso absolut inte är underhållsfria men ändå tenderar att fungera
        hjälpligt utan underhåll betydligt längre än motsvarande multirullar av modern typ. Kanske kommer en del av ovanan därifrån?

        Nu är ju inte detta direkt Revo-specifikt men det verkar definitivt finns en allmänt spridd ovilja att inse underhållsbehovet.
        Vet inte om det beror på lathet, okunskap, "jag köper ändå ny rulle snart"-syndromet eller av blandning av dessa.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Vet inte om det beror på lathet, okunskap, "jag köper ändå ny rulle snart"-syndromet eller av blandning av dessa.
          Ointresse tror jag är det övervägande skälet, för mig och många andra. Börjar rullen krångla blir det att lämna in på professionell service istället för att själv klåpa med något jag inte behärskar.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Ointresse tror jag är det övervägande skälet, för mig och många andra. Börjar rullen krångla blir det att lämna in på professionell service istället för att själv klåpa med något jag inte behärskar.
            För en krånglande rulle ja, det håller jag absolut med om och handlar inte om lathet.

            Det periodiska underhållet då?
            Eller den regelbundna skötsel snarare. Visst borde alla skölja och torka sina kära rullar?
            Jag kanske är totalt naiv i min tro att de flesta ändå inte köper rullar som rena slit och släng-prylar.

            Kommentera


            • #26
              Periodiskt underhåll är säkert bra för alla mekaniska prylar, men slitdelar kan ju bytas ut. Jag lät serva ett mekaniskt armbandsur nyligen, ska servas var tredje-fjärde år enligt tillverkarens rekommendation, fungerade problemfritt i 18 år och efter byte av några delar och olja är det åter i nyskick.

              Kommentera


              • #27
                Jo, och där snuddar vi faktiskt lite vid trådens ämne.
                Flera av ABU's Revo-modeller är mekaniska prylar som faktiskt inte klarar längre perioder utan någon form av underhåll utan att antingen tappa en stor del av
                sin prestanda eller helt enkelt sluta fungera.
                Vissa andra modeller klarar sig länge, vi har väl alla en eller annan fungerande gammal Abumatic liggande.

                Mina tankar går främst kring relativt nyköpta rullar, jag har svårt att förstå varför man inte tar hand om dem.
                Själv gillar jag rullens funktion då den är ny, det är den jag betalar för och i den mån det är möjligt vill behålla över tid.
                För egen del både kan och vill jag underhålla mina egna rullar, hade så inte varit fallet hade jag lämnat in dem regelbundet innan fel hinner uppstå.

                Jag har förövrigt en Omega från 1962, den fungerar också, trots total brist på underhåll.
                Det är å andra sidan ingen Revo...

                Kommentera


                • #28
                  För den som är intresserad av att pyssla med sina rullar är det ju en no-brainer att göra just det, för oss andra handlar det om alternativkostnader och kalkylerad risk att inte göra det. Alternativkostnaden av att underlåta rullsmörjandet kanske blir en något högre servicenota när det är dags för det, men åt andra hållet har jag kunnat göra något som intresserar mig mer än att smörja rullar i ganska många timmar (fiska till exempel!).

                  Kommentera


                  • #29
                    När jag som haspelfiskare köpte min första ambassadeur för snart 20 år sedan trodde även jag den var underhållsfri.
                    Fiskade hårt med den i fem år innan jag för första gången gjorde en grundlig service.
                    Hade bara droppat lite olja i Spollagren och på evighetskruven innan.
                    När jag var klar blev Jag förvånad över hur lätt det var att plocka ner den i molekyler och serva den.
                    Tror det är allt för många som är rädda för att plocka isär rullen helt i onödan

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                      När jag som haspelfiskare köpte min första ambassadeur för snart 20 år sedan trodde även jag den var underhållsfri.
                      Det här känns ju oroväckande...

                      Varifrån fick du bilden av att rullen inte krävde underhåll?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 676 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X