Låsolja - Bra eller anus? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låsolja - Bra eller anus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Låsolja - Bra eller anus?

    Hej,

    Jag har nyligen börjat fiska och tycker det är grymt kul.

    Min rulle började låta på ett väldigt otrevligt sätt efter x antal turer och jag har inte haft en tanke på att serva rullen.
    I min enfald sprayade jag låsolja i och på rullen och nu har oljudet försvunnit.

    Finns det risk att man skadar rullen och dess komponenter vid användning av låsolja som smörjmedel?
    Är det värt att införskaffa olja för service av rullar samt hur ofta bör dessa servas?

    Rullen i fråga är en Abu Black Max så den är i särskilt dyr, frågan är således i förebyggande syfte så att jag inte sabbar dyrare rullar i framtiden.

    Vänligen,
    ManBearPig

  • #2
    Personligen skulle jag inte använda låsolja, nu vet jag inte dess innehåll och verkan alltför väl. Men med tanke på priset på rullolja samt rullfett känns valet självklart, varken nån av produkterna är ju någon "förbrukningsvara" och du kommer kunna serva åtskilliga rullar med en flaska/burk.
    Serviceintervall är väl beroende på användande och hur du använder rullen. Fiskar du mycket när det är kallt skulle jag vara lite försiktig med fett då det gärna fryser och iar-lager kan sluta fungera.
    Men säg att du fiskar i sötvatten så tycker inte jag det behövs service speciellt ofta, säg 1-2ggr per året som nån sorts riktmärke.
    Har du en gen3 black max så är det bara 4st skruv innan du kan lyfta på locket, så om du tar en titt emellanåt blir det nog bra!
    "olja där det glider och fett där det driver"
    //KM

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av ManBearPig Visa inlägg
      Hej,

      Jag har nyligen börjat fiska och tycker det är grymt kul.

      Min rulle började låta på ett väldigt otrevligt sätt efter x antal turer och jag har inte haft en tanke på att serva rullen.
      I min enfald sprayade jag låsolja i och på rullen och nu har oljudet försvunnit.

      Finns det risk att man skadar rullen och dess komponenter vid användning av låsolja som smörjmedel?
      Är det värt att införskaffa olja för service av rullar samt hur ofta bör dessa servas?

      Rullen i fråga är en Abu Black Max så den är i särskilt dyr, frågan är således i förebyggande syfte så att jag inte sabbar dyrare rullar i framtiden.

      Vänligen,
      ManBearPig
      Hej ManBearPig;

      Att sköta och vårda din ABU Black Max multiplikatorrulle är lika viktigt som att fiska med den...
      Här får du några ord på vägen som gör att du kan fiska med din rulle de närmaste 20 åren..http://s7d5.scene7.com/is/content/pu...AL_SWEDISH.pdf ...

      Ingen vet hur gammal en ABU multirulle kan bli!

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        Låsolja skulle jag inte använda. Dom flesta typer av sprayolja innehåller till största delen fotogen som dunstar bort och oljan som blir kvar är alldeles för klibbig får att använda i en rulle. Köp abus olja eller använd symaskinsolja som är mer eller mindre samma sak.

        Kommentera


        • #5
          Det va en kort fråga.

          Då blir mitt svar lika kort. ANUS.

          Men visst är det en olja så smörjer gör den nog så helt dumt är det inte. Klart bättre än ingenting. men hur bra en sådan olja är tar tid att utröna, man får helt enkelt försöka ta reda på vad oljan innehåller och består av innan man kan säga något. Men som någon sa fotogen med lite lösningsmedel.

          Köp en känd rullolja till dina lager det förtjänar dom. Rörliga delar som frigöringmekanism och andra rörliga delar som inte ingår i rotationen smörjes heslt med ett tunt litiumfett. Biltema hade ett för elbrytar för som tål många minus utan att bli segt. Carl's fett är lite för klistrigt för vårt kalla norden om du fiskar sent på året.

          Men sök trådar, läs och ta till dig och ställ mer ingående frågor så får du bättre svar. Läs den andra tråden om rullolja där finns lite mer info. Hur ofta är svårt det beror på vilken smörja du använt och hur mycket du fiskar och i vilket väder. Men en droppe olja i lagren kan du gott ge efter varje tionde fisketur. Du kan inte översmörja ett lager, det blir lite segt de första kasten sedan kastar lagret ut överskottet så smörj på du.

          Att bara få ANUS till svar ger dig inte så mycket.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          10 svar
          3 252 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Smolt
          av Smolt
           
          Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
          44 svar
          10 069 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Alman
          av Alman
           
          Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
          279 svar
          47 189 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adam Huss  
          Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
          535 svar
          88 677 visningar
          38 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
          108 svar
          11 262 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Arbetar...
          X