Kullagrad evighetsskruv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullagrad evighetsskruv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

De toptrimmade(på högfartssidan) rullarna är CS Pro Rocket en 4500(gavlarna från 5500), en5500 samt två 6500. Samtliga röda.
    Jag har bara kört med nylonlina. Vet ej hur detta påverkar.

/John

Kommentera

Kul inlägg CampDavid !
      Kul men, och ta nu det här på bästa sätt, precis som många inlägg av mig och andra i trådar om rullmodifiering faktiskt till övervägande del irrelevant ur ett fiskeperspektiv.
      Det är väl lite dit jag vill komma också då jag resonerar i liknande trådar, om någon så bevandrad i statistikens underbara värld resonerar om för dåliga indata och mätning med millimeterprecision är det nog dags för oss vanliga dödliga att sluta gå på hypen om att nästa lilla trimgrej kommer göra den stora avgörande skillnaden...

Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
      Jag upplever som Mankan G att de små skillnaderna är riktigt svåra att mäta. Kastar rullen längre med ett bromsblock mindre och ökad mekanisk broms eller med ett bromsblock mer och ingen mekanisk broms. Har jag medvind? Motvind? Vad är det för temperatur. Duggregnar det. Det blir väldigt många faktorer som påverkar.
      För att få tillräckligt pålitliga och precisa resultat måste både det du kallar indata samt yttre förutsättningar vara så kontrollerade att man tvingas lämna tankar på praktiskt tillämpande av eventuella resultat.
      Alltså kanske den mytomspunna "känslan", i vissa fall placeboeffekt i andra med en viss anknytning till konkreta värden, inte bör förringas. Den kanske istället bör premieras.

Intuitivt borde kastlängden öka med keramiska lager. Men trotts mycket kastande och en hel del statistik, så fick jag ingen signifikans för detta. Däremot för oljan lagret smordes med (rocket fuel yellow label, rocket fuel red label, abu rocket oil och abu oil) De keramiska måste nog köras torra för att det skall ge utslag med ett så grovt mätsätt. Fyller man en rulle med keramiska torra lager så låter den förbannat illa. Så illa att jag bara gjorde ett provkast med torra lager.
      "Intuitivt" är ett passande ordval i sammanhanget.
      Tror intuitionen spelar stor roll då diverse trimprylar klickas hem för dyra pengar, resonerande verkar i många fall inte finnas på kartan.
      Menar inte så i ditt, Mankans eller andra fall där ett genuint intresse ligger bakom.
      Jag ser den teoretiskt snabba/enkla lösningen för långa kast samt imponatorfaktorn styra då vissa går längs trimstigen.

Att jag inte får signifikans betyder inte att skillnader inte finns, bara att jag med mina metoder inte lyckas fastställa dom statistiskt.
      Underbar mening!
      Påminner mig om den gamla devisen "att jag är paranoid innebär inte att jag inte är förföljd". : D

En uppvärmd innomhushall att kasta i.
      Noggrannare längdmätning, helst på millimetern.
      Skor fastspikade i golvet :-)
      En profsgolfare med inövad sving, som kastar :-)
      Kanske kan ge bättre indata?
      Visst skulle det vara intressant, men skulle det vara relevant?
      Betets utgångshastighet måste mätas, efter X antal kast kan mängden olja i lagren minskat, lagren kan ha ökat/minskat i temperatur, ett dammkorn på bromsbanan och så vidare.
      Hur ändras jordens magnetism från ett tillfälle till ett annat?
      Corioliseffekten; är den konstant?
      Ju mer kontrollerade förutsättningar, desto tydligare påverkar små avvikelser. Å andra sidan är det väl det man är ute efter i ett fall av den här typen, men varje avvikelse på grund av yttre förutsättning ogiltigförklarar det slutgiltiga resultatet om syftet är att ENBART mäta rullens prestanda.
      Det går jaga efter ett mer korrekt resultat men tror knappast ett helt korrekt resultat är nåbart, då får vi nog bygga testbänk i ett laboratorium. : D

Datat är på formatet sas7bdat och jag har för närvarande inte tillgång till ett SAS-system, så inga siffror från mig.
      Svårt att få fram siffror.
      Resonemanget i siffrornas frånvaro är väldigt intressant men till syvende och sist är det, kanske både bokstavligt och bildligt talat, av akademisk karaktär.

Då jag gör mina mätningar står jag positionerad i min typiska kastposition, kastar som jag "alltid gör" samt kontrollerar de mest basala av förutsättningar som lina, spö, betestyp, betesvikt samt undviker vind. Efter snart 30 års erfarenhet av kast med multirulle har jag en klar tanke kring hur jag vill att rullen ska agera i kastet i mina händer, gällande övervarv/linresning, det är icke mätbart men högst konkret, motsägelsefullt alltså. ; )
      Placerar hälarna mot två fasta objekt, har en mätpunkt vid främre foten, låter betet ligga där det landar (utan att studsa) samt mäter med en enkel Nikon-lasermätare saluförd främst för jägare från betets position mot min fasta mätpunkt.
      Ett visst antal kast utförs, medel-, max- samt minimumlängd antecknas.
      "Redneck science" på landet i Småland, inte utfört av en statistiker, ingenjör eller mättekniker utan av en gammal kvalitetskontrollant på metallindustri som tycker siffror är något stockholmarna kan fundera över i sina dyra villor (obs, lite sarkasm för den som inte fattar, men bara lite).
      Jag tror jag stannar där, för med dessa ytterst enkla medel återskapar jag mina potentiella fiskesituationer betydligt bättre än om jag stått i en inomhushall med millimetermåttband och en svart tavla fylld med ekvationer i bakgrunden.
      Det är däremot ett hemskt ineffektivt sätt att rättfärdiga inköp av nya, dyra rullar eller trimprylar då skillnaderna generellt är små.

Jag har också då och då redovisat siffror, dessa säger inte mer än att en skogsbo någonstans kastar X meter just den dagen med just den rullen, men det är likväl siffror som för mig säger mycket då de obönhörligen märks på sjön. Kanske just på grund av mina trubbiga metoder, där de stora skillnader är det enda märkbara.

Jag blev mycket nöjd med ett hopbygge av den lättare spolen, den dubbellagrade evighetsskruven och den lättade linspridaren från Ambassadeur C4 och CS Pro Rocket, kastmässigt en ren C4, till normala gäddkastvikter.
      Pudelns kärna, inte sant?
      Rätta mig om jag har fel men det fetade tolkar jag som en känsloyttring minst lika mycket som ett uttalande fött av statistisk signifikans.

Möjligen är det på grund av diskussioner som denna jag gav upp de trimmade Ambassadeurerna för några år sedan, gav i princip upp alla trimmade rullar till annat än lätt fiske. Då jag började modifiera rullar för många år sedan fick jag möjligen en signifikant ökning av fiskeglädjen med dessa i handen, i vissa fall även mindre vinster i kastlängd.
      Då rullarna inte längre gav mig det jag var ute efter, frånkopplat fiske alltså, insåg jag att prestandamässigt hade jag tämligen lite att vinna på de dyra blå delarna.

Märk väl att jag svarar VÄLDIGT lättsamt här, eventuella tåtramp ursäktas.
      Ditt inlägg är strålande och innehållsrikt John (namne till mig för övrigt) och för mig talar de uteblivna siffrorna lika tydligt som resten av inlägget om varför vi trimmar och pillar på våra rullar.
      Siffror krävs inte för vi får ut något av det, kanske är det inte konkret alla gånger och det behöver det kanske inte heller vara...

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Hittar inte tråden, du får gärna länka.
        har letat via sökfunktionen här på FS utan att hitta tråden. Däremot hittade jag spår av att du har läst inlägget:-). Men det är givetvis lätt hänt att sådant faller bort ur minnet. Jag skriver så mycket strunt så,......

"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          har letat via sökfunktionen här på FS utan att hitta tråden. Däremot hittade jag spår av att du har läst inlägget:-). Men det är givetvis lätt hänt att sådant faller bort ur minnet. Jag skriver så mycket strunt så,......
          Jag har ett minne av det nu också, kanske Mandela-effekten...

Hur som helst, de svårfunna inlägget ger utmärkt motivation att fortsätta mäta.
          Jag kommer lägga ganska mycket tid på det till våren. Tyvärr jag jag dock inte kvar några trimdelar till Ambassadeurer i 5000-storlek, mina mätningar kommer därför basera sig på 4000.
          Får väl ringa Sportfiskeboden och be om sponsring annars, blir säkert bra...

Kommentera

Kul inlägg CampDavid !
            Kul men, och ta nu det här på bästa sätt, precis som många inlägg av mig och andra i trådar om rullmodifiering faktiskt till övervägande del irrelevant ur ett fiskeperspektiv.
            Jag håller med! Det var nog därför det inte blev någon artikel om trimmandet.
            Själv är jag inte speciell hjälpt av kastlängderna. Fiskar mycket från kajak. Så det är ju bara att flytta lite närmare om det är svårt att nå.
            Jag förstår fullt ut varför det inte görs liknande tester i någon större omfattning, dvs de görs säkert men det skrivs lite om dom. Det tar fruktansvärt mycket tid. Tid som man kunde fiska på. Däremot ger ett sånt här experimenterande en del insikt i hur en rulle egentligen fungerar. Och trimdelarna är ju bara att flytta över i en ny rulle när den gamla börjar vara sliten, så de håller ju riktigt länge.
            Två saker lärde jag mig. Att det finns många sätt att få ett skatbo. Att vill man kasta lätta beten, egentligen beten som flyger dåligt, långt, jämfört med haspel, får man anstränga sig.

Jag trodde från början att det skulle vara lättare att mäta skillnaderna i kastlängd. Skillnader blir det ju, men beror dom på trimmet eller något annat. Det är ju oftast en dag eller mer mellan testerna pga att man måste hem för att skruva i nya prylar i rullarna. Och då kan det ju blåsa från ett nytt håll.

/John

Kommentera

Två saker lärde jag mig. Att det finns många sätt att få ett skatbo. Att vill man kasta lätta beten, egentligen beten som flyger dåligt, långt, jämfört med haspel, får man anstränga sig.
              Jag tycker det låter som värdefulla insikter ändå.

Jag trodde från början att det skulle vara lättare att mäta skillnaderna i kastlängd. Skillnader blir det ju, men beror dom på trimmet eller något annat. Det är ju oftast en dag eller mer mellan testerna pga att man måste hem för att skruva i nya prylar i rullarna. Och då kan det ju blåsa från ett nytt håll.
              Ändå fortsätter vi...
              Jag kanske inte trimmar i ordets rätta bemärkelse numera men visst händer det att jag ersätter slitna originalkullager med varianter tänkta att vara lite vassare, kan inte heller förneka en viss placeboeffekt efter dessa ingrepp.

Jag dras även till denna typen av trådar, kanske delvis då jag önskar någon mätt och faktiskt fått den där dokumenterade signifikansen efter byte till kullagrad skruv, dubbla kullager i ett mellandrev eller en keramisk knivbult.

Kommentera

Jag dras även till denna typen av trådar, kanske delvis då jag önskar någon mätt och faktiskt fått den där dokumenterade signifikansen efter byte till kullagrad skruv, dubbla kullager i ett mellandrev eller en keramisk knivbult.
                Det värsta är att ibland får man nya idéer. Skulle en tvillinguppsattning av spön och rullar hjälpa. Enda skilnaden är trimmet man vill testa. Man kastar spöna vartannat kast. Nästa dag gör man om samma sak, med trimmet på den andra uppsättningen. Inbördes jämförelse.

Och så frågar man sig, vill jag fiska eller vill jag labba?

/John

Kommentera

Båda ovan kan kompletteras med dubbellagrat mellanhjul men låter då ganska mycket.

Har hört detta flera gånger. Det tyder på att det finns friktion och att drevet faktiskt inte snurrar med hjälp av lagren. Vilket fabrikat använde du och hur installerades den?

mina lagrade mellandrev är knäpptysta och snurrar i en evighet. Använder oborrade drev eftersom hålen agerar broms.

Kommentera

Ursprungligen postat av Karl-Johan Visa inlägg
                    mina lagrade mellandrev är knäpptysta och snurrar i en evighet. Använder oborrade drev eftersom hålen agerar broms.
                    Intressant att du nämner att dom borrade mellandreven bromsar.
                    Har aldrig hört talas om detta tidigare, och upplever ingen skillnad mellan borrat vs oborrat.
                    Men du får gärna dela med dig om hur du kommit fram till detta, eller vart faktan kommer ifrån.

Kommentera

Tja turbulens månne men säg att ett hålat drev bromsar lite mer när när man "frihjular" men är lättare, vad betyder mest för prestandan... ?

Har en amb mag c4 som jag funderar på att trimma lite men då ohålat och enbart med clips, jag inbillar mig att vinsterna med annat är marginella och K-Js inlägg stärker den tesen...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 047 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf