Kullagrad evighetsskruv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullagrad evighetsskruv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har också funderat på de borrade mellanhjulens eventuella fördelar eller nackdelar.
    Viktbesparingen blir inte särkilt stor, har inte siffrorna här men ska kila iväg och väga om en stund.
    Tror också att luftströmmar hålen skapar potentiellt kan neutralisera eventuella vinster den lägre vikter ger, dock svårt att bevisa.

En tydligt nackdel jag sett, lätt att bevisa, är att borrade hjul ibland spricker i "ekrarna".
    Vet inte om det skett vid borrningen eller efteråt, det är hjul från UT som avses.

Kommentera

Jag köpte en dubbellagrad skruv och lättat samt dubbellagrat mellanhjul till fröken 4601.

Jag testade med standardhjul med bortskuren plastlåsning och jag putsade upp innerdiametern så det snurrade lätt...

Sen bytte jag till det dubbellagrade och det blev som att jämföra natt och dag...

Jag har inte fått hem nån lämplig sufix 131 än så jag kan inte provkasta än men det snurrar på duktigt :-)

Kommentera

Jag har som ovan en rulle i 4000-storlek med dubbellagrat mellanhjul och dubbellagrad skruv, mest för jag inte hade de ickelagrade delarna hemma när rullen byggdes.
        Modellen är 4500CA och visst snurrar den på fint. Märker dock ingen större skillnad då jag kastar för mig typiska beten runt 35-50 gram på ett custombyggt MHX Muskie 7 fot -2.5oz. Dock enbart uppskattad kastlängd, uppmätt sådan kommer till våren.
        Rullen har lätt spole och linspridare från nyaste C3.

Vägde mellanhjulen:
        Hålborrat UT - 1.45 gram
        Standard med borttagen låsfläns - 2.05 gram
        Gamla typen med inre kuggkrans i mässing - 3.35 gram

0.6 gram bort alltså, gör det mätbar/kännbar skillnad? Jag är tveksam.
        Tror då det är större skillnad mellan äldre rullar där stiften har kontakt med hela mellanhjulets lopp jämfört med nyare stift. De nya har en "midja" och därmed en betydligt mindre kontaktyta.
        Spelar naturligtvis ingen roll då hjulet är dubbellagrat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          ...Sen bytte jag till det dubbellagrade och det blev som att jämföra natt och dag...
          Intressant, vad blev som natt och dag med just lagrat mellandrev - frisnurret eller de reella kastegenskaperna?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Intressant, vad blev som natt och dag med just lagrat mellandrev - frisnurret eller de reella kastegenskaperna?
            Frisnurret eftersom jag inte har fått hem rätt lina än.

Allt är säkert helt meningslöst mekande då jag ändå kommer använda rullen på ett sz 12-38 men kasta beten mellan 20 -50 gram.

Jag ska testa rullen på ett spö klassat 7-21 gram och om det funkar lika bra eller bättre än min zx3601 kommer 4601 hamna på det spöt och 3601 får lämna huset.

Kommentera

Att hålen i drevet agerar luftbroms är ett faktum. Kan någon bevisa att viktreduceringen väger upp detta är jag intresserad.

Ett korrekt installerat lagrat mellandrev kan vara en bra uppgradering, ffa eftersom lagren sitter skyddade. Dessvärre kräver abus lagrade drev lite modifieringar för att fungera som det ska (dvs. snurra med hjälp av lagren).

Kommentera

Jag tror inte den lilla vikt man sparar med ett hålborrat mellandrev ger någon märkbar skillnad,
                Och den lilla luftbroms som hålen lär inte göra något märkbar försämring för prestandan.
                Skulle säkert gå att mäta upp skillnaden för att se eventuell vinst/förlust med ett hålborrat drev.
                Men tils dess får vi leva i ovisshet och fortsätta gissa :-D
                Vid praktiskt fiske så lär det iaf vara helt obetydligt ;-)

​​​​​​

Kommentera

Många bäckar små :-)

Oavsett om det är bra eller inte med hål i mellandrev så kanske det har en viss psykologisk effekt på mannen som betalt för hålen...

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Oavsett om det är bra eller inte med hål i mellandrev så kanske det har en viss psykologisk effekt på mannen som betalt för hålen...
                    Tveklöst så, minst lika tveklöst att den som tar betalt för hålen erhåller en odelat positiv effekt, både psykologiskt och monetärt.
                    Alltid fint att ta mer betalt för mindre material än för mer material!

Kommentera

Det är hålen i osten som är godast...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 053 visningar
                      0 gillar