Ursprungligen postat av JontaK
Visa inlägg
Jag upplevde OCH mätte rätt stora skillnader i kastlängd faktiskt. Alternativt om jag ställde in rullen annorlunda så blev den stabilare med svårare beten eller motvind. Typ 10-15 m med vissa beten och vissa trim jämfört med en C3 ny och i originalskick. Om jag nu minns rätt. Har inte siffrorna kvar i huvudet.
Andra trim gav noll, som den lättade linspridaren på en 6500 och det lättade mellanhjulet. Snyggt är det men gav inte mig en cm i kastlängd på min 6500. Jag föredrar faktiskt ett originaldrev med bortskuren låsflärp. Både före UTs lättade och ett dubbelt kullagrat drev. Det första har jag vid några tillfällen funnit spricka i ekrarna och det sistnämnda väsnas ofta så infernaliskt. Original utan låsflärp med lagom putsat hål snurrar väl så lätt och är relativt tyst. Andra trim som är helt onödiga för kastegenskaperna är kullagrad vev, obvious. Kullagrad huvudbussning. Kullager i spolaxelns lagerkoppar som tex finns i den sista versionen av Record. De är så onödiga att jag inte ens märkt att ett av lagren i min Record rostat fast.
Mest gav en lättsnurrande högfartsdel och spolbytet (med vissa beten). Lättsnurrande högfartsdel är ju rätt billigt att ordna. Sätt i en väl insliten linskruv med plastbussningar eller en med dubba kullager. Det omskrivna ökade servicebehovet anser jag vara nonsens. En droppe olja samtidigt som man smörjer spollagren tar 5 sek att ordna.
Mest av allt gav arbetet med att få fart på mellandrevet genom att ta bort låsflärpen och ersätta den med ett c clip. Och broscha hålet lite. ABUs nyare drev är ju som en tvärnit. Jag brukade även brotscha upp hålet i pluppen lite. Den kan i vissa pluppar ha en rätt tight passning på spolaxeln. Passa också på att ta bort ABUs blåa klister som de envisas med att smörja rullarna med. Speciellt i högfartsdelen. Säkert bra för hållbarheten till de som inte sköter om sina rullar men en katastrof för att det ska snurra lätt.
Det svåra är att ta bort allt annat som påverkar när man ska jämföra. Psykologin påverkar givetvis även det. Finns ju inget som fungerar så bra bara för att man tror att det är bättre. Man måste justera kastbromsen för att kompensera för att det snurrar lättare och med mindre massa för att det ska märkas. Ofta får rullen en helt annan karaktär så det är nästintill omöjligt att via c bromsen få rullen att bete sig likadant.
Men faktum är att det bästa trimmet är ofta det enklaste. Vet inte hur många gånger jag har stått i en båt bredvid någon som kastar halva min distans. De har köpt en rulle i en butik och inte gjort ett dugg för att ställa in rullen. Efter att jag fått låna spöt ett par minuter och justerat in rullen i alla fall lite mer noggrant så ökar kastlängderna oftast markant. En hårt åtdragen centreringsratt och alla sex bromsar aktiva gör inte direkt att betet flyger till månen.
Kommentera