Kullagrad evighetsskruv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullagrad evighetsskruv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Jag har ett minne av det nu också, kanske Mandela-effekten...

    Hur som helst, de svårfunna inlägget ger utmärkt motivation att fortsätta mäta.
    Jag kommer lägga ganska mycket tid på det till våren. Tyvärr jag jag dock inte kvar några trimdelar till Ambassadeurer i 5000-storlek, mina mätningar kommer därför basera sig på 4000.
    Får väl ringa Sportfiskeboden och be om sponsring annars, blir säkert bra...
    Haha.

    Jag upplevde OCH mätte rätt stora skillnader i kastlängd faktiskt. Alternativt om jag ställde in rullen annorlunda så blev den stabilare med svårare beten eller motvind. Typ 10-15 m med vissa beten och vissa trim jämfört med en C3 ny och i originalskick. Om jag nu minns rätt. Har inte siffrorna kvar i huvudet.

    Andra trim gav noll, som den lättade linspridaren på en 6500 och det lättade mellanhjulet. Snyggt är det men gav inte mig en cm i kastlängd på min 6500. Jag föredrar faktiskt ett originaldrev med bortskuren låsflärp. Både före UTs lättade och ett dubbelt kullagrat drev. Det första har jag vid några tillfällen funnit spricka i ekrarna och det sistnämnda väsnas ofta så infernaliskt. Original utan låsflärp med lagom putsat hål snurrar väl så lätt och är relativt tyst. Andra trim som är helt onödiga för kastegenskaperna är kullagrad vev, obvious. Kullagrad huvudbussning. Kullager i spolaxelns lagerkoppar som tex finns i den sista versionen av Record. De är så onödiga att jag inte ens märkt att ett av lagren i min Record rostat fast.

    Mest gav en lättsnurrande högfartsdel och spolbytet (med vissa beten). Lättsnurrande högfartsdel är ju rätt billigt att ordna. Sätt i en väl insliten linskruv med plastbussningar eller en med dubba kullager. Det omskrivna ökade servicebehovet anser jag vara nonsens. En droppe olja samtidigt som man smörjer spollagren tar 5 sek att ordna.
    Mest av allt gav arbetet med att få fart på mellandrevet genom att ta bort låsflärpen och ersätta den med ett c clip. Och broscha hålet lite. ABUs nyare drev är ju som en tvärnit. Jag brukade även brotscha upp hålet i pluppen lite. Den kan i vissa pluppar ha en rätt tight passning på spolaxeln. Passa också på att ta bort ABUs blåa klister som de envisas med att smörja rullarna med. Speciellt i högfartsdelen. Säkert bra för hållbarheten till de som inte sköter om sina rullar men en katastrof för att det ska snurra lätt.

    Det svåra är att ta bort allt annat som påverkar när man ska jämföra. Psykologin påverkar givetvis även det. Finns ju inget som fungerar så bra bara för att man tror att det är bättre. Man måste justera kastbromsen för att kompensera för att det snurrar lättare och med mindre massa för att det ska märkas. Ofta får rullen en helt annan karaktär så det är nästintill omöjligt att via c bromsen få rullen att bete sig likadant.

    Men faktum är att det bästa trimmet är ofta det enklaste. Vet inte hur många gånger jag har stått i en båt bredvid någon som kastar halva min distans. De har köpt en rulle i en butik och inte gjort ett dugg för att ställa in rullen. Efter att jag fått låna spöt ett par minuter och justerat in rullen i alla fall lite mer noggrant så ökar kastlängderna oftast markant. En hårt åtdragen centreringsratt och alla sex bromsar aktiva gör inte direkt att betet flyger till månen.
    Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-09, 22:14.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Karl-Johan Visa inlägg

      Har hört detta flera gånger. Det tyder på att det finns friktion och att drevet faktiskt inte snurrar med hjälp av lagren. Vilket fabrikat använde du och hur installerades den?
      mina lagrade mellandrev är knäpptysta och snurrar i en evighet. Använder oborrade drev eftersom hålen agerar broms.
      Nej, jag tror inte det är friktion i den mening du menar. Ljudet uppkommer pga vibrationer. Ett kullager kan inte ha nolltolerans om det skall snurra lätt. Och toleransen gör att det är möjligt för hjulet att vicka lite. Och det gör det.

      När jag tomsnurrar dom hemma är dom tysta, det är vid fiske dom låter.
      Jag har jämfört orginal, orginal med hästskobricka, hålat från sportfiskeboden, abu med ett kullager, abu med 2 kullager, samt sortfiskeboden med 2 kullager. Jag beställde ett ekrat från Mikes men det kom aldrig fram :-(

      Man får vara noga när man skär bort plasten och "försänker" hålet på orginaldrevet. Det är lätt att det blir en plastskärva kvar som bromsar. Det skall vara ett rejält frisnurr redan innan man börjar polera.

      Resultat: Alla är bra utom orginal. De kullagrade aningen bättre än de glidlagrade. De med dubbla kullager låter en del vid fiske.
      Ingen skillnad jag kunde upptäcka mellan hålat och ohålat. Men betänk vilka problem jag hade vid mätning av små skillnader.

      /John

      Kommentera


      • #43
        3-7-3 lagren som kommer med evighetsskruven har för stor innerdiameter vilket gör att själva skruven glappar i lagren. Därifrån kommer ljudet.

        Kommentera


        • #44
          Det är möjligt. Har du försökt limma lagret på plats med nagelack/gänglåsning?

          /John

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
            Det är möjligt. Har du försökt limma lagret på plats med nagelack/gänglåsning?

            /John
            Nej, jag har testat med en sorts tjära och den dämpar ljudet men tror att det är bättre om man kan fylla ut mellanrummet med nånting som gör passningen tight.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              3-7-3 lagren som kommer med evighetsskruven har för stor innerdiameter vilket gör att själva skruven glappar i lagren. Därifrån kommer ljudet.
              Det här är ju intressant.
              Har du mätt lagrens innerbana och kunnat konstatera att det är där felet ligger eller kan evighetsskruvarna vara bovar i dramat?
              Tänker att lagren är från annan tillverkare och en sådan "enkel" sak som innermått borde följa en standard och vara tämligen exakt.
              Ergo, ABU bör tillverka skruvarna efter lagrens dimensioner, vilket omöjliggörs om lagrens mått svajar.

              Kommentera


              • #47
                Man behöver inte mäta för att inse att det är fel.

                Evighetsskruven har nog haft samma mått på glidbanorna sen urminnes tider och det måttet är några tiondels mm mindre än lagrens (som inte tillverkas av ABU) innerdiameter.

                En tunn hylsa som passar i lagret samt tight på skruven och som är lagom tunn för att få plats mellan dessa borde snidas till.

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Man behöver inte mäta för att inse att det är fel.
                  Det underlättar att veta VAD som är fel, vilket möjligen kan listas ut mer korrekt med hjälp av mätning än gissning.
                  Just gissningen att det skiljer "några tiondels millimeter" borde innebära rejält glapp, minns inte själv hur mina skruvar glappat.
                  Om lagrens mått diffar från specifikation kan lager från annan part avhjälpa problemet, förutsatt att skruvens mått är korrekt anpassat för lager med innerbana på 3mm.

                  De kullagrade skruvarna är dessutom en annan artikel hos ABU, kan tycka Svängsta i fallet lagren är korrekta borde sparka till fräsen/svarven. Rullar med dubbellagrad skruv ska ju ändå i viss mån vara mer "exklusiva" vilket inte rimmar väl med rassel.
                  Då min insiktsförmåga uppenbarligen är handikappad ska åtminstone jag mäta några olika skruvar och lager. Ska utrymmet fyllas kan ju mått vara behjälpliga, vad vet jag.

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

                    Andra trim gav noll, som den lättade linspridaren på en 6500 och det lättade mellanhjulet. Snyggt är det men gav inte mig en cm i kastlängd på min 6500.
                    Nu sparade du precis några hundralappar åt mig :-D trodde faktiskt att den lättade linspridaren gjorde någon skillnad.
                    Dom två rullar i min ägo som är bestyckade med den kastar som en dröm. Men är ju omöjligt att säga vad i trimmet som gör vad.
                    Blir nog inga till dom andra rullarna nu iaf.

                    Kommentera


                    • #50
                      Jag har inget vettigt att mäta det exakta innermåttet på lagret med förutom skjutmått. Och när jag SER med blotta ögat att lagret glappar på skruven behöver jag för stunden inte mäta exakt på hundradelen... lagret bör sitta tight på axeln precis som i röret... helst i båda ändarna.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 136 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 087 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X