Bronsbussningar vs kullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bronsbussningar vs kullager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
    Hej! Jag köpte mig en PRO rocket häromdagen, i den sitter det ett kullager på ena sidan spolen och en bronsbussning i den andra. Vad ska det vara bra till? Någon som vet? Varför inte två bussningar eller två kullager?
    Låter som att någon har bytt ut. Ska vara enbart kullager i originalutförande.

    Lämna en kommentar:


  • metspö
    replied
    Hej! Jag köpte mig en PRO rocket häromdagen, i den sitter det ett kullager på ena sidan spolen och en bronsbussning i den andra. Vad ska det vara bra till? Någon som vet? Varför inte två bussningar eller två kullager?

    Lämna en kommentar:


  • CampDavid
    replied
    Jag har visserligen några rullar med glidlagrad spole (bussningar är något annat) men för mig har det fungerat bra att smörja med alternativ olja tex gå från rocketfuel yellow label till rocketfuel red label eller minska linmängden på spolen för att lugna ner en nervös kullagrad rulle.
    Eftersom Linspridaren är synkroniserad på mina ambassadeurer så finns det ganska många ställen att prova fetare smörja.

    Mina standardsmörjor är är Rocket Fuels Yellow Label, Red Label och Liquid Grease, och Cals universal reel & Stardrag Grease. Inte för att de är bättre än något annat. Utan de har bara kommit med dom olika UT-kiten från Sportfiskeboden (utom Liquid grease). Jag har blivit van vid hur dom smörjer.
    Jag har givetvis en massa andra smörjor, shimano bantam oil, shimano rullfett, daiwa reel oil och fett, abu oil, abu rocket oil, abus rullfett och molycote 33m silcon fett för att bara nämna det som är sålt till fiskerullar. Men dessa använder jag på mina andra rullar.
    De trimmade raketerna får standarduppsättningen för att jag justerar gången med smörjan.

    /John
    Senast ändrad av CampDavid; 2020-02-10, 03:46.

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Har du testat bussningar till lättare fiske?
    Eller kalla det lätt fiske helt enkelt, typ 5-15 gram.

    Enda jag använt bussningen till är relativt typiskt gäddfiske från runt 25-30 gram upp till 100. Där håller jag med dig helt, vissa rulle/spö-kombinationen verkar trivas väldigt bra med bussningarna.
    Nix. Endast till tyngre fiske

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Bara att ringa Svängsta under morgondagen och fråga. Riktigt hjälpsam personal där för oss nördar.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    Var hittar du oljebronsbussningar i 3x10x4? Vill gärna ha sådana i min 7000.
    "Tror" är tyvärr nyckelordet angående bussningarna i mitt förra inlägg.
    Har ett minne av att ha sett bussningar av sintrat material saluförda till de äldre rullarna, alltså med spolaxel på 3mm. Ska undersöka saken vidare.

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    Var hittar du oljebronsbussningar i 3x10x4? Vill gärna ha sådana i min 7000.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Med en liten svarv borde det gå bra att göra egna bussningar till spollager som ersättning för bronsdito.
    Nu kallar förvisso 13 Fishing sitt material för CZB och beskriver det som "space-age polymer". På det stora hela en plastbussning, kanske inte så långt från PTFE, vem vet. Rent konceptuellt borde tanken vara samma åtminstone.

    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Dags att customtillverka ett par oljebronsbussningar och stoppa in dem i en lågprofilare och gå ut och testa ?
    Jag hade mer än gärna haft små sinterbussningar i några av mina lågprofilare!
    Problemet för mig är att mina rullar främst är Daiwor, alltså olika storlek på lagren i respektive ändar av spolaxeln.
    Jag har däremot ett par Shimano där spolaxellagringarna mäter 3x10x4, samma dimension som i äldre Ambassadeurer. Tror det är möjligt att köpa bussningar i den storleken.
    Kanske dags att ta hem en billig Scorpion XT1000 för att testa!

    Lämna en kommentar:


  • Jester Burk II
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    "Teflon" är väl ett varumärke från DuPont som till en början endast innehöll PTFE.

    PTFE finns även som torrt pulver och i bland annat stavform och block att köpa. Med en liten svarv borde det gå bra att göra egna bussningar till spollager som ersättning för bronsdito.
    Det är en viss skillnad mellan en spolaxelbussning i en rulle jämfört med en länkarmsbussning i en bil. Spolaxelbussningen ska hålla tolransen extremt bra samtidigt som den ska ha så lite friktion som möjligt, länkarmsbussningen ska främst dämpa flexet. Och teflon är ett dåligt val till båda. Sintrad oljebrons är det bästa kostnadseffektiva alternativet till spolaxelbussningen och till länkarmarna är polyuretan och delrin mycket bättre.

    Lämna en kommentar:


  • Jester Burk II
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Har du testat bussningar till lättare fiske?
    Eller kalla det lätt fiske helt enkelt, typ 5-15 gram.

    Enda jag använt bussningen till är relativt typiskt gäddfiske från runt 25-30 gram upp till 100. Där håller jag med dig helt, vissa rulle/spö-kombinationen verkar trivas väldigt bra med bussningarna.
    Dags att customtillverka ett par oljebronsbussningar och stoppa in dem i en lågprofilare och gå ut och testa ?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 286 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 136 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 277 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
89 082 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 362 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X