Ambassadeur Mörrum SX3601C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Mörrum SX3601C

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur Mörrum SX3601C

    Jag har sen en tid tillbaka en Mörrum ZX3601 som jag blivit mer och mer kompis med senaste tiden.

    Grabben som fortfarande bor hemma snappade upp att jag sneglat på den lite äldre varianten SX3601C och fick tag i en helt ny och oanvänd... den fick jag häromdagen när jag fyllde år... ungar är himla bra ibland... :-)

    Finns väl inte mycket att trimma på en sån rulle förutom spolen som enligt kartongen ska rymma 235 meter 0.20 lina.... Jag tänkte köra Sufix 131 0.14 så funderingar går ju åt uppgående solens rike och en spole från Avail. Nån som har ett hum om hur mycket lina spolen med 4 mm djup rymmer?

    Om nån har en grundare spole till salu är jag intresserad.

    Click image for larger version

Name:	20200516_140902.jpg
Views:	1167
Size:	1,83 MB
ID:	2548385


  • #2
    Ett ytterst välartat barn!
    Gratulerar härmed till både födelsedagen och den omtänksamme sonen!

    Mina ungar är utflugna, men jag har aldrig varit i närheten av att tanken ens skulle slå dom att deras far säkert skulle behöva en rulle till... Och i min ålder kan man ju inte direkt påstå att det saknats födelsedagar...

    Gillar den ”utsvängda” linspridaren på SX, det utökade gapet till spolen är välgörande för kastlängderna i förhållande till M3600C.

    Kommentera


    • #3
      Finns dessvärre rätt lite trimprylar till 3600 storleken. Men den som söker han finner
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        Inte svar på din fråga men önskar en storleksbild.
        Har du en tändstickask att ställa jämte de två rullarna eller en av dem?
        din nya(din gamla) är väl ej till salu?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
          Inte svar på din fråga men önskar en storleksbild.
          Har du en tändstickask att ställa jämte de två rullarna eller en av dem?
          din nya(din gamla) är väl ej till salu?
          Det var inte en fråga jag ställde ang linspridarna, det var mer ett personligt konstaterande.
          Nej jag säljer inga av mina Mörrum ur ”generation 1”, däremot kanske den betydligt nyare ZX 3600 LJ IVCB. Men det får jag isf fundera ett tag över först.
          Bilder har jag inte postat här förr, men det ska jag nog kunna klura ut hur man gör. Är det linspridarna du vill jämföra?

          Kommentera


          • #6
            Ska du inte kasta lätt räcker det att spola originallagren och smörja snålt med en passande olja, är lagren friska brukar resultatet bli riktigt bra!
            Spolar ska väl finnas, gjorde inte ZPi en MG-spole till SX High Speed?

            Slirbromslamellerna byter du också naturligtvis.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

              Det var inte en fråga jag ställde ang linspridarna, det var mer ett personligt konstaterande.
              Nej jag säljer inga av mina Mörrum ur ”generation 1”, däremot kanske den betydligt nyare ZX 3600 LJ IVCB. Men det får jag isf fundera ett tag över först.
              Bilder har jag inte postat här förr, men det ska jag nog kunna klura ut hur man gör. Är det linspridarna du vill jämföra?
              nej, jag har aldrig sett någon, undrar hur små dom är,, såg att nya låg på 220g eller nått, måste ju vara betydligt mindre än min tgc6000c.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                nej, jag har aldrig sett någon, undrar hur små dom är,, såg att nya låg på 220g eller nått, måste ju vara betydligt mindre än min tgc6000c.
                Mörrum i 3600-storlek är inte så makalöst små faktiskt.
                Den relativt låga vikten beror på tunngodsiga aluminiumkomponenter. Eller plast i nyare varianter då.

                Klart, jämfört med en 6000 är en Mörrum 36'a inte så stor men den är inte extremt mycket mindre än en 5000.
                Har gaveldiametrar och bredd uppskrivna någonstans, ska försöka hitta anteckningarna.

                Kommentera


                • #9
                  Vi får inte glömma TS frågor.....

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Piscantur stercore

                    Ok, vi får hoppas att det funkar med bilder. Hittar ingen tändsticksask så jämförelseobjektet är ett vanligt AA batteri.
                    Pallar inte klabba med att plocka ut dom ur trängseln i skåpet så bilderna blir kanske inte dom bästa, men det får du isf leva med.
                    skit vad liten,, den syns inte ens.......

                    PM om sms eller mail

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X