Ambassadeur Mörrum SX3601C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Mörrum SX3601C

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    fortsätter stjäla tråden
    är ju sugen på ny multirulle och har kollat på abus lågprofilare, premier,salty extreme2 mm
    men mörrum ser ju mer klassisk ut.

    är en mörrum betydligt klumpigare än lågprofilarna?

    Kommentera


    • #32
      Jag upplever just 3600 modellen som lite avig rent produktmässigt. Missförstå mig inte nu, den är kalasfin men jag har lite svårt att få in den när den ska användas. Rullen är mycket mindre än en 5000. Kanske inte synbart på bild men i verkligheten så är skillnaden enorm. Den sitter lägre på spöt och diametern upplevs som en liten rulle. En 5000 upplever jag som tvärtom. Den känns stor i handen.

      Problemet med just 3600 är linkapaciteten. Spolen tar relativt mycket lina och då linföraren trots ett tidigare inlägg sa annorlunda sitter väldigt nära spolen så blir vinklarna kraftiga när den osynkade linspridaren står i ett ytterläge. I original tar spolen VÄLDIGT mycket 0.14 flät. Har inte kvar min 3600 längre men mina 1600 med grunda trimspolar tar någonstans runt 55 m 0.14 Fireline Braid. 3600 tar så pass mycket lina och klarar av det rent tekniskt att den lockar till lite tyngre fiske med tex 0.25-0.30 mm lina. Med en sådan lina påverkas kastlängderna av linans vinkel vid kast. Mer broms krävs med kortare kast som följd. Har du inga problem med att spola på en massa dödkött i form av nylon för att grunda eller en herrans massa 0.14 flät så är det en kalasrulle. Eller vilken dimension du nu gillar. Eller leva med lite kortare kast med grövre lina. En massa onödig vikt på spolen i form av mina påverkar också kastlängderna. Lägg till att ABUs spolar under tiden när SX tillverkade inte var några lättviktare direkt. Inte ens de grunda spolarna som fanns på vissa marknader var lätta. Faktum är att de är riktigt dåligt konstruerade. De grunda spolarna fyllda med mindre mängd lina väger MER än de djupa spolarna med klart mer lina.

      För mig är Mörrum 1600/3600 främst en finessrulle. Den är så pass liten i handen och med dess nära spolen sittande linförare är det mest naturligt med tunna linor. 3600 hamnar i mina ögon lite fel. Väljer den mindre 1600 alla gånger. Behöver jag gå upp i lindimension så finns det mer lämpliga rullar. Orsaken är konstruktionen av linföraren. Faktum är att mina SX 1600 med lätta grunda spolar är de bästa rullar jag har provat eller använt till lätt fiske. Tom till riktigt lätt sk BFS fiske. Bättre än tex Aldebaran BFS som jag äger. De är så pass mångsidiga att jag ofta använder dem från ultralätt BFS fiske med nästan viktlösa beten till uppåt 35-40 gr. Byter bara spöt.

      De har sina fördelar och brister. Till brister ska läggas att de är duktigt kalla med sina gavlar i metall när vädret är mindre roligt. ABUs kvalitetskontroll på dreven lämnar en del att önska. Även på nya drev. Vissa går mjukt i fint medan andra är lite grusiga. Den största boven är linförardrevet. Det känns ofta som att det är gjort av någon med en slägga. Två av mina SX går mjukt o fint medan en är.....grusig. Frikopplingsknappen är en sladdrig historia. Vissa avskyr den medan andra inte bryr sig. Jag tillhör den senare kategorin. Stör mig inte alls på knappen.

      Observera att allt ovan är min smak. Andra har garanterat helt andra åsikter.
      Senast ändrad av Mankan G; 2020-05-19, 19:05.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #33
        Jag kommer använda 0.23 - 0.30 och det är lite beroende av vad jag får tag i först hos lokala handlare. Jag kommer börja använda originalspolen... funkar det inte för mig så beställer jag en availspole

        Kommentera


        • #34
          Glömde skriva att charmfaktorn är hög. Enormt trevliga rullar. Och hållbara.

          har för mig att jag landade på ca 0.20 Spiderwire smooth till slut med min 3600. Provade både tunnare och kraftigare linor. Med tunnare så blev de 1600 jag också har ett klart attraktivare alternativ.

          Mitt största problem är att jag knappast fiskar med beten efter fisk där 0.18-0.25 lina lämpar sig. Antingen är det lätt fiske där 1600 eller Aldebaran är gjuten eller så är det gädda från + 50 gr beten upp mot 200 gr.

          Jag har haft lite svårt att få in rätt många rullar i mitt fiske. Jag använder generellt sätt rätt små rullar. Tatula/Zillion i standardvariant i mitt fiske efter gädda. 105 Eller vad dom nu heter. Inte SV. Aborre o gös fiskas med Aldebaran MGL/BFS eller Mörrum SX 1600 med grunda spolar från Avail. Har inga behov av mer lina än de 75 m 0.35 som går på mina Daiwor. Eller de ca 50-55 m som går på mIna mindre rullar. Hade för övrigt grunda spolar på alla mina runda Ambassadeurer också. Jag har några Daiwa coastal som är i 200 storlek. Samma storlek som mina övriga Daiwor men de har djupa spolar. Dessa har jag köpt enbart för att jag gillar färgen och veven....inte en gång har jag haft nytta av den extra linkapaciteten i dessa rullar.

          Mina åsikter. Andra har säkerligen helt andra behov.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #35
            Det blev 0.25 flourcarbon på rullen som nu tjänstgör på ett Svartzonker 12-38. Monolina med lite stretch i passar den kombon fasligt bra med crankbaits. Det här spöt är ganska styvt för beten runt 10 - 20 gram som ska jerkas hem så eventuellt kommer jag gå ner till 0.20 istället.

            Det är tvåstiftsbroms på rullen och jag måste försöka få tag i andra vikter eller en lättare spole som tar mindre lina... Det snurrar på lite för bra :-)

            Kommentera


            • #36
              Två år senare... rullen har inte använts på länge så jag plockade fram den och kastade lite här hemma på gräsmattan... jäklars vilket linninne det var... spolade av FC-linan och drog på 0.13 spiderwire... så här ser det ut med 150 meter och då har jag inte grundat med nylon eller nånting annat.

              Kommentera


              • #37
                Jag ska nog ge den där rullen ett spö med lite lägre kastvikt än Svartzonkers 12-38gr :-)

                Jag hade ett Tiny Buster utan krokar liggandes... den väger exakt 10 gram enligt min krutvåg... det är ju inte bfs på långa vägar såklart men den där lilla bustern far som en raket över gräsmattan och då laddar inte spöet någonting alls...

                Jag har ett SZ 6-21gr i min ägo... men det ligger i bilen och jag är för bekväm för att ge mig ut på framsidan för att hämta det... men nästa gång vädret är bra ska det testas.

                Blev ju lite sugen på en sx1601 igen... hur är MAG-modellen tro?

                Kommentera


                • #38
                  Wee! Jag hittade en grund spole som väger 6 gram utan lager till rullen!!! Äntligen!

                  Kommentera


                  • #39
                    Coolt!
                    Var det en bortglömd ”hyllvärmare” eller nåt du hittade på nätet? Isf var?

                    Kommentera


                    • #40
                      I Kina finns allt... och den där har säkert funnits under lång tid... jag har nog bara inte fattat att den även passar rullar med tvåstiftsbroms... men man får ju flytta över bromsdelen från originalet. Beställde en svart men hade gärna haft en ofärgad eller gunmetal.

                      http://www.momostudio.net/teamview_5819081.html

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 263 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X