Top3 rullar enligt dig! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Top3 rullar enligt dig!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Rolig trådstart. Listan är utan inbördes ordning och gäller främst rullar för gäddfisket.
    Hållbarhet är viktigt för att platsa på min lista. I ett fall har andra egenskaper varit så överväldigande att jag gjort avkall på den punkten.

    För mig är alla dessa rullar på topp 3 listan ihop med curado e7 så kallade konstruktionsmässiga fullträffar som är så pass bra att skulle jag behöva välja en rulle för resten av livet så tror jag vilken som helst av dessa skulle fungera utmärkt.

    1. Ambassadeur jb/rocket får buntas ihop.
    Click image for larger version

Name:	5601 JB.jpg
Views:	2870
Size:	30,7 KB
ID:	2555979

    Favoriten är JB då den har kupade gavlar och endast en centreringsratt som inte är i vägen under fisket. Håller en eon, billiga reservdelar som är lättillgängliga tack vare en grym servicestation i svängsta och rullen kastar riktigt fint med lite trim. Är med på listan på grund av tre nämnda anledningar - helt enkelt odödlig.


    Sötesbrödsdagarna då en grund recordspole kostade 200 :- ink moms är tyvärr förbi men jäklar vilket billigt trim man då kunde få tag på.

    2. Shimano exsence dc 12.
    Click image for larger version

Name:	Exsence dc12.jpeg
Views:	2843
Size:	8,3 KB
ID:	2555976

    Bra broms, väldigt bra kastegenskaper och grym prestanda överlag per betald krona då det begav sig. Enda minuset är höga utväxlingen som är svår att vänja sig av med då man byter från en lägre utväxlad rulle men å andra sidan blir det väldigt lätt att vevjerka hem beten. Funkar både bra för abborrfisket som gäddspinn light och kastar beten till månen. Lite skämtsamt kan man säga att med denna rullen når du längst även om båten är tio meter lång och du kastar från aktern. Hållbarhet ej att jämföras med rocket, conquest dc samt curado E men återstår ännu att se.

    3. Shimano conquest DC - de japanbyggda producerade på 00-talet.
    Click image for larger version

Name:	Shimano-CalcuttaConquestDC03-max.jpg
Views:	2857
Size:	39,1 KB
ID:	2555977

    Kanske bästa rullen som konstruerats? En odödlig rulle. Har extra allt i mina ögon. Hållbar, rejält konstruerad med fina komponenter och ett DC-system. Ej ett hundraprocentigt overrun-skydd (DC) oavsett vad någon nämner men tillräckligt för att en van kastare inte ska få backslag och kasta lååångt. Kan idag fås för halva nypriset om man har tur. Vänstervevade är möjligtvis ovanligare men det här är en rulle som kan få en att byta till the dark side - högervevat.

    Bubblare
    1. shimano curado E7 - baserat på vad jag läst.
    Click image for larger version

Name:	Shimano curado e7.jpg
Views:	2900
Size:	90,4 KB
ID:	2555975

    En pärla och det är synd att dessa väldigt sällan läggs ut till försäljning då de inte görs längre.

    2. Abu Ultracast 4601 är den rulle som betytt mest för mig.
    Click image for larger version

Name:	Abu-Garcia-Ambassadeur-Ultracast-UC-5601-C-Multiplier.jpg
Views:	2914
Size:	26,1 KB
ID:	2555974

    Var min första ambassadeur - hade sparat riktigt länge innan jag kunde köpa den och trodde att den skulle vara svaret på alla mina frågor. Riktigt så enkelt var det inte men jag lärde mig verkligen att kasta med denna rullen och det är i mina ögon fortfarande en av de snyggaste rullarna.

    Daiwa har många fina rullar tyvärr ej fiskat så mkt med Daiwa så därför är de inte med.
    Ta chansen!

    https://www.ebay.com/itm/MINT-SHIMAN...wAAOSw22pfGM-J
    <p>I WILL COMBINE SHIPPING IF YOU WIN MORE THAN ONE AND AUCTION.</p><p>THIS AUCTION IS FOR:</p><p>MINT SHIMANO CURADO 200E7 7 BEARING BAITCASTER FISHING REEL JAPAN METALLIC GREEN</p><p>GOOD LUCK FINDING A CLEANER ONE VERY NICE, READY TO FISH OR COLLECT </p><p>7 BEARINGS</p><p>BRILLIANT HUNTER GREEN METALLIC COLOR</p><p>VERY SMOOTH, QUALITY, AND CLEAN REEL</p><p>AWESOME CONDITION EVERYTHING WORKS </p><p>GOOD-LUCK</p><p>PICTURES TELL THE STORY, BE SURE TO CHECK PICTURES.</p><p>I will have lots of auctions in the next few months, so much stuff and liquidating much of my collection.</p><p>Be sure to check me out the next few months, I ensure you at my house we are careful and virus free. I’m selling a collection of 10 years, lots of nice stuff.</p><p>Shipped with USPS First Class Package.</p>
    Min blogg!

    Http://www.fishin.se

    Kommentera


    • #12

      1. På första plats har vi min VC Pike med Pikeperformance och en lättad linförare samt keramiska knivbult, och revo inshore vev.


      Click image for larger version  Name:	20200802_194933.jpg Views:	0 Size:	1,28 MB ID:	2556000

      Denna rulle är min första ambassadeur och blev hela startskottet gällande ambassadeur psykosen :-)

      Kastar hur bra som helst, tungt som lätt även fast det är bustningar och inte kullager. Kan tillägga att det inte finns några kullager någonstans på rullen och den kastar ner till ca 40g hur fint som helst.


      2. En lila Pro Rocket med kullagrat allt. Dubbelkullagrat mellanhjul, dubbelkullagrad skruv. UT reel performance. Lättat linförare och keramiska knivbult. Sen har jag inshore vev på den.


      Click image for larger version  Name:	20200802_195034.jpg Views:	0 Size:	1,32 MB ID:	2556001

      Varför den är på andra plats är pga den fina lila färgen och för att den kastar bokstavligen till månen
      :-)


      3. Röd Pro Rocket som är helt orginal förutom rengjorda kullager och optimerad med rätt oljor och fett på rätt ställen :-)

      Click image for larger version  Name:	20200802_194955.jpg Views:	0 Size:	1,16 MB ID:	2556002

      Den finaste och skönaste rullen jag har. Den får ingen första eller andra plats utan den är bara underbar och kan inte jämnförans med trimmade rullar. Denna rulle äger.


      4. Rullen som ligger mig varmast om hjärtat då det är rullen som min dotter börjar sin fiskekarriär med, och rullen jag både har tagit störst aborre med och längsta gädda. Har bildbevis ifall någon skulle misstro :-)

      Click image for larger version  Name:	20200802_195335.jpg Views:	0 Size:	3,92 MB ID:	2556003

      En liten Shimano Nexave 1000 rulle som har störst plats i mitt hjärta, tyvärr så börjar fjädern i bygeln bli dålig så den fick faktiskt pensionera sig idag. Står i mitt fiskeskåp som ett minnesobjekt.



      Det har varit svårt att behöva välja så det fick bli fyra rullar :-)

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av imanangler.se Visa inlägg
        Tack för tipset jag såg nu att jag uttryckt mig vagt. Det jag är ute efter är en 201E7. De verkar väldigt sällan säljas.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
          1. På första plats har vi min VC Pike med Pikeperformance och en lättad linförare samt keramiska knivbult, och revo inshore vev.


          Click image for larger version Name:	20200802_194933.jpg Views:	0 Size:	1,28 MB ID:	2556000

          Denna rulle är min första ambassadeur och blev hela startskottet gällande ambassadeur psykosen :-)

          Kastar hur bra som helst, tungt som lätt även fast det är bustningar och inte kullager. Kan tillägga att det inte finns några kullager någonstans på rullen och den kastar ner till ca 40g hur fint som helst.


          2. En lila Pro Rocket med kullagrat allt. Dubbelkullagrat mellanhjul, dubbelkullagrad skruv. UT reel performance. Lättat linförare och keramiska knivbult. Sen har jag inshore vev på den.


          Click image for larger version Name:	20200802_195034.jpg Views:	0 Size:	1,32 MB ID:	2556001

          Varför den är på andra plats är pga den fina lila färgen och för att den kastar bokstavligen till månen
          :-)


          3. Röd Pro Rocket som är helt orginal förutom rengjorda kullager och optimerad med rätt oljor och fett på rätt ställen :-)

          Click image for larger version Name:	20200802_194955.jpg Views:	0 Size:	1,16 MB ID:	2556002

          Den finaste och skönaste rullen jag har. Den får ingen första eller andra plats utan den är bara underbar och kan inte jämnförans med trimmade rullar. Denna rulle äger.


          4. Rullen som ligger mig varmast om hjärtat då det är rullen som min dotter börjar sin fiskekarriär med, och rullen jag både har tagit störst aborre med och längsta gädda. Har bildbevis ifall någon skulle misstro :-)

          Click image for larger version Name:	20200802_195335.jpg Views:	0 Size:	3,92 MB ID:	2556003

          En liten Shimano Nexave 1000 rulle som har störst plats i mitt hjärta, tyvärr så börjar fjädern i bygeln bli dålig så den fick faktiskt pensionera sig idag. Står i mitt fiskeskåp som ett minnesobjekt.



          Det har varit svårt att behöva välja så det fick bli fyra rullar :-)
          Tjusiga rullar Alman!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

            Tack för tipset jag såg nu att jag uttryckt mig vagt. Det jag är ute efter är en 201E7. De verkar väldigt sällan säljas.
            Ah du är vänstervevare som mig Hård diskriminering där.. VI borde få en egen parad...
            Min blogg!

            Http://www.fishin.se

            Kommentera


            • #16
              För mig kommer Alltid Rundgavlade Ambor vara på Plats nummer 1 <3

              Men då jag inte kan kasta med dom längre Pga mina handleder så listar jag dom som jag kastar med idag :-)

              1. Shimano Metanium DC (2020) är nog en av dom skönast rullar jag någonsin kastat med :-)

              2. Daiwa Zillion Crazy Cranker. Sjukt bra och stark rulle, len som smör är den oxå :-)

              3. Shimano Curado 71HG. Denna rulle har nog längst kastlängd av alla 3 vid rätt vindförhållande :-) len och fin, känns solid i handen och väger inte så mycket :-)

              Jag är inte så duktig på bilder som ni är så lägger en bild här på Slutet :-)

              Classe
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #17
                Classe är det karpaltunnel eller,?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
                  Classe är det karpaltunnel eller,?
                  ?????
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #19
                    Har du skit i kardantunneln är det bara att skrota bilen.

                    Kommentera


                    • #20
                      Kardankardantunnelsyndrom upptäcktes genom att kardan lever jävulen med jävulusiska vibrationer som påföljd, speciellt i högre hastighet Går att avhjälpa med nytt knutkors, alternativt ny kardan eller balansering av kardan.
                      Kör du en Toyota eller annat asiatiskt skräp avhjälps felet med hjälp av en bensindunk o tändstickor.
                      ​​​​​​

                      Karpaltunnelsyndrom är inte heller att leka med.
                      Tidiga symptom är domningar nattetid i tumme, pek- lång- eller ringfinger. Senare utvecklas symptomen till återkommande eller konstanta domningar och stickningar i fingrarna även dagtid, med tillägg av svaghet och fumlighet i handen. I sena stadier tillkommer värk.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X