Top3 rullar enligt dig! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Top3 rullar enligt dig!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Nya spöt? Hade du inte ett Daiwa 712 förr? Kanske va de ett Prorex AGS du sålt?
    (å nya Tatulaspöt har bättre, skönare aktion...? )

    Kommentera


    • #52
      Min tur. Håller mig till multi och tror inte jag kommer ändrar något på några år:
      1. Calcutta Conquest TE DC 201
      2. Daiwa Zillion Type R HSLR, en RIKTIG Zillion- ingen upphottat Tatula
      3. Daiwa Milionaire SW 203L, (som kanske får sin syster hem någon gång i form av en 103L, eller Baycasting Special 103L. Letar ffde)

      Haspel har jag just fått hem en Stella 4000 SW- C som känns grymt, men som inte sett vattnet än. Dock är jag mycket nöjd med mina Daiwa Certates av de två senaste generationer (ej LT)

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Nya spöt? Hade du inte ett Daiwa 712 förr? Kanske va de ett Prorex AGS du sålt?
        (å nya Tatulaspöt har bättre, skönare aktion...? )
        Hade ett AGS, detta Tatula spöt tycker jag är mycket skönare :-) och inte lika styvt som AGS

        Tillägg
        Tatula är bra mycket snyggare oxå :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #54
          Svårt val, en topp 5 hade nog varit lite enklare för mig.

          1. Daiwa Zillion 100H/SH.
          Original-Zillion, byggd i Japan. Jag har ägt flera varianter av denna modell och haft hemma större delen av resterande.
          Sanslöst välbyggda rullar.
          Har för nuvarande exemplaret på bild, 6.3-växlade 100H som jag köpte begagnad i nyskick från Japan.
          Slirbromslamellerna bör bytas, annars är det perfekt som den är.
          En modell som troligen inte är bäst på något med bra på nästan allt, skulle kunna hamna utanför min lista om det inte vore
          för att det här är en rulle som skulle kunna täcka allt fiske jag bedriver.
          Kan kasta ner under 10 gram, används av vissa en bra bit över 100. Själv går min mest till tyngre abborre och lättare gädda med beten
          från cirka 15-40 gram.
          Hade jag bara fått välja en rulle hade jag valt Zillion, därav nummer 1.
          Click image for larger version

Name:	Zillion6301a.jpg
Views:	867
Size:	112,8 KB
ID:	2563356
          Click image for larger version

Name:	Zillion6301b.jpg
Views:	858
Size:	106,9 KB
ID:	2563357
          Click image for larger version

Name:	Zillion6301c.jpg
Views:	855
Size:	142,2 KB
ID:	2563359
          Click image for larger version

Name:	ZillionCarbontex01j.jpg
Views:	854
Size:	233,0 KB
ID:	2563358




          2. Daiwa Alphas 103/F/R.
          Tre rullar som egentligen är en och samma modell med små skillnader, väljer därför modellserien mer än något annat.
          Anonyma, "tråkiga", ej sålda i Europa och ytterst välfungerande.
          Min ombyggda Alphas F med SV-spole är min primära abborrulle som täcker i princip allt fiske.
          Nästan lika välbyggda som Zillion, betydligt bättre passning och finish än nyare Alphas SV, prestanda i toppklass, enkel uppbyggnad, hållbarhet
          samt lågt pris (förutom R-modellen).
          Mina R samt F på bilderna.
          Click image for larger version

Name:	AlphasR02a.jpg
Views:	864
Size:	108,0 KB
ID:	2563354
          Click image for larger version

Name:	AlphasSVF02a.jpg
Views:	869
Size:	113,8 KB
ID:	2563353

          3. Calcutta Conquest.
          Originalmodellen från tidigt 2000-tal avses här. Då ingår även TE DC/Conquest DC vilka i princip är identiska förutom bromssystem och utväxling.
          Jag har numera rullen på bild, storlek 100, har tidigare ägt en uppsjö av storlekar.
          Shimano-fantast är jag ej, till och med så att jag generellt föredrar Daiwa faktiskt men gamla Conquest i 50- samt 100-storlek är bland de bästa rullarna som någosin tillverkats när alla för mig viktiga egenskaper vägs in.
          Finish, gång och prestanda i världsklass. Lite frågetecken för kvalitetsintryck gällande envägslager samt frikoppling men inte tillräckligt för att peta från topp 3.
          50 samt 100 på bilden.
          Click image for larger version

Name:	Conquestx201a.jpg
Views:	866
Size:	350,0 KB
ID:	2563355

          Strax utanför listan hamnar Daiwas små Millionairer på delad bubblarplats; Luna 103, Bay Casting, SW med flera.
          Har ägt flera av dessa, idag endast Bay Casting.
          Anledningen att ingen av dessa hamnar bland de tre första är att jag helt enkelt inte har så mycket användning för dem till fisket jag bedriver. Kastbromsystem och spole upplever jag som någon mer begränsat i sitt viktspann än Conquest 100, även om byggkvalitet och känsla hos Bay Casting faktiskt är bättre än hos Calcuttan.

          Strax utanför hamnar även min Ambassadeur 4500CA med mässingstativ och enkel Pro Rocket-uppbyggnad. Alla vet att dessa bara går och går, snygga, pålitliga och hänger med moderna rullar rätt bra i övrigt också.

          Vill även peta in Shimano Curado E på hedersplats.
          Otroligt fina rullar av ypperlig brukskaraktär. Äger ingen just nu och har inte ägt någon tillräckligt länge själv för att peta in på topplistan men en 50/51E gör ingen besviken!

          Lätt för mig att glömma haspelrullar!
          Sista japantillverkade Shimano Stradic, den ljusblå (minns inte modellnamnet), är också en av mina favoritrullar genom tiderna.
          Har ägt två, de är tyvärr sålda sedan länge och jag har i flera år letat med ljus och lykta efter ett par nya i riktigt fint skick.
          Trots många år på nacken har den versionen allt jag behöver hos en haspel, dessutom med en kvalitet som är i princip omöjlig att finna hos nya haspelrullar.

          Kommentera


          • #55
            Ny på forumet och letar inspiration för en ny multi.
            bumpar denna tråd och hoppas på lite bra tips.
            Har kollat rullar i 4tusen kronors klassen

            Mina 3 just nu för borre som är mitt primära fiske.

            Abu revo premiere Daiwa prorex sv tw
            Och abu mgx20 haspel för dom lättaste teknikerna

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg
              Ny på forumet och letar inspiration för en ny multi.
              bumpar denna tråd och hoppas på lite bra tips.
              Har kollat rullar i 4tusen kronors klassen

              Mina 3 just nu för borre som är mitt primära fiske.

              Abu revo premiere Daiwa prorex sv tw
              Och abu mgx20 haspel för dom lättaste teknikerna
              Daiwa Zillion SV TW G (alternativt Zillion SV TW 1000, JDM versionen). Det är en riktigt välbyggd och fin rulle för pengarna. Jag känner ingen skillnad på den och en Daiwa Steez för 9000 kr.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                Daiwa Zillion SV TW G (alternativt Zillion SV TW 1000, JDM versionen). Det är en riktigt välbyggd och fin rulle för pengarna. Jag känner ingen skillnad på den och en Daiwa Steez för 9000 kr.
                Tackar för input, just den rullen är den jag kollat mest på.
                blev även tipsad om daiwa ct sv 70. Den har dock inte TW och det gillar jag med min prorex.

                Behöver nog klämma lite på dessa rullar för att känna hur dom känns i handen.

                Tack igen
                ​​​​

                Kommentera


                • #58
                  Vad är ditt primära borrefiske? I kastvikt.
                  Zillion JDM är en grym rulle 7- 30g. Alphas ct sv ser jag som fantastiskt i området 4-20g. Men även den äldre SV 105 är ypperlig i samma område. Dessutom kan jag rekommendera en Alphas 800 TW SV för 7-30g
                  Fiskar du mycket rund 5g är nog nya Daiwa Silver Wolf ett step- up.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                    Vad är ditt primära borrefiske? I kastvikt.
                    Zillion JDM är en grym rulle 7- 30g. Alphas ct sv ser jag som fantastiskt i området 4-20g. Men även den äldre SV 105 är ypperlig i samma område. Dessutom kan jag rekommendera en Alphas 800 TW SV för 7-30g
                    Fiskar du mycket rund 5g är nog nya Daiwa Silver Wolf ett step- up.
                    Hej igen.

                    Jaha daiwa silver wolf har jag aldrig hört talas om, den ska jag kolla upp.

                    Ska nog på sikt investera i ett lite lättare spö typ upp till 15g.
                    Dom lättaste teknikerna kör jag nu på haspel och det är väl ok men......
                    Planen är väl att ha en rulle/spö som klarar det mesta för dom tillfällen då man bara kan ha med 1 eller max 2 uppsättningar och jag kör mest kastvikt kring 10g

                    Jag vill då gå upp lite i kvalitet på grejerna då jag fick prova en steez och en aldebaran BFS för ett tag sen och det var fantastiskt.

                    Aldebaran kastade oxå drag på 16g utan problem.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                      Daiwa Zillion SV TW G (alternativt Zillion SV TW 1000, JDM versionen). Det är en riktigt välbyggd och fin rulle för pengarna. Jag känner ingen skillnad på den och en Daiwa Steez för 9000 kr.
                      Har köpt en Zillion SV TW G 100, men inte testat den än. Det låter ju bra om den är som en Steez.
                      Funderar på SV boost, gör det någon skillnad tycker du Benjamin?
                      Har sen tidigare Daiwa Alphas CT SV70 och Millionaire CT SV70 och är mycket nöjd med båda.




                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 675 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X