Skillnad på rullmodeller mellan olika marknader, JP, US, EU m.fl. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på rullmodeller mellan olika marknader, JP, US, EU m.fl.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skillnad på rullmodeller mellan olika marknader, JP, US, EU m.fl.

    Blev inspirerad av ett inlägg Classe69 skrev angående Shimano Calcutta TEGT och Shimano Calcutta Conquest, båda dessa av första generation.
    Två serier som förvisso har olika tilläggsnamn men ändå är förvillande lika.

    Mig veterligen har dessa rullar i 200-storlek ytterst få skillnader.
    De av dem jag känner till är högre vikt samt backspärrshake i TEGT, kan du informera oss om ytterligare skillnader Classe?
    Möjligen färre klickfunktioner hos TEGT?
    Är det fler eller färre skillnader mellan DC-varianterna?

    Det finns flera andra modellserier med olika namn men som baserar sig på samma grund samt fyller exakt samma nisch på sina diverse marknader. Tråden är till för dessa såväl som skillnader mellan modeller som bär samma namn.
    Ett annat exempel på detta är japanska Daiwa Millionaire CV-Z som blev Daiwa Luna utomlands. Här skiljer det däremot en hel del även om grunden är samma.
    Lunan har Magforce Z istället för V, enklare vev och stjärnhjul av stansad istället för smidd aluminium samt något eller ett par lager färre har jag för mig.

    Jag har dålig koll på haspelrullar här men har fått för mig att Shimano Stella av vissa generationer inte är identisk mellan marknaderna, kan någon bekräfta detta?
    Vore även kul att veta om ABU marknadsfört sina olika modeller med olika specifikationer beroende på var i världen de sålts.

  • #2
    Det ända jag vet är att det i stort sett är samma rullar, undantaget att TE skall vara lite kralligare än Conquest, både i styrka och vikt. Kan kolla upp detta vid tillfälle. Det jag egentligen ville ha sagt är, Varför folk värderar TE lägre när det egentligen är en bättre byggd rulle ( styrkemässigt då allså ) ??
    Jag har båda här och skall väga dom om en stund, dock med lina på för jag repar inte av den bara för att väga dom :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Conquest med 0.17 Berkley X9 = 250g + - något gram.

      Calcutta TE med 0.15 Spiderwire = 270g + - något gram.

      detta enligt min våg som jag väger fisk med :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #4
        Annars väldigt jävla lika :-)
        Bjuckar på bilder bredvid varandra :-)
        Bifogade filer
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Om zakdima har tid och lust så tror jag han vet mer om dom eventuella skillnaderna mellan rullarna, mer än priset då enligt några !?
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Abu har / haft ett gäng modeller som i princip är de samma i JDM som EU/US versionerna.
            T.ex JDM Abu Big Shooter / Big Shooter Compact, som jag har uppfattningen är Revo Toro (nacl) / Revo Beast Gen1.

            Shimano JDM har sin Grappler 300, som är en Tranx i EU/US.

            Finns säkerligen massvist med andra jämförelser. Men plockade bara några som många kan relatera sig på i EU modellerna.

            Kommentera


            • #7
              Classe69 som jag kom ihåg då gällande Conquest/TE, inga avgörande skillnader. Vore dock intressant att veta exakt var dessa 20 gram (25 enligt officiella siffror) faktiskt sitter och om de gör någon skillnad.
              Att TE är/går billigare i Sverige har en mycket enkel förklaring; den såldes på vår marknad och är således vanligare och mindre exotisk.
              Har sett flera TEDC som gått förvånansvärt billigt, gäller för övrigt andra Calcuttor också förutom de stora storlekarna som tvärtom är förvånansvärt dyra!

              Men det är en intressant diskussion varför den ena ska vara dyrare än den andra, i likhet med nyare japanska Ambassadeur-varianter som i flera fall i princip är Pro Rocket i sin specifikation men är betydligt dyrare.

              Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
              Abu har / haft ett gäng modeller som i princip är de samma i JDM som EU/US versionerna.
              T.ex JDM Abu Big Shooter / Big Shooter Compact, som jag har uppfattningen är Revo Toro (nacl) / Revo Beast Gen1.

              Shimano JDM har sin Grappler 300, som är en Tranx i EU/US.

              Finns säkerligen massvist med andra jämförelser. Men plockade bara några som många kan relatera sig på i EU modellerna.
              Intressant med Big Shooter, har misstänkt att den varit lik NaCl men inte trott den var identiskt, har aldrig haft isär en BS.

              Precis likadant med Grappler, trodde den delade Tranx grund men skillnader fanns. Riktigt intressant!

              Kommentera


              • #8
                Här lite om skillnader https://www.google.com/amp/s/www.ifi...t=140610&amp=1
                Jag tror generellt att JDM är dyrare än USDM rullar primärt för att de är "JDM", de värderas högre pga en slags exotisk proveniens (endast för Japan s a s) och så är de ofta lite "vässade" nått kullager extra, annan/lättare vev, lättare/grundare spole och liknande men det behöver inte innebära att de är mer hållbara...

                Tackletour beskrev flera skillnader mellan Daiwa Z2020/Z200 och så här såg dreven ut, USDM (Z200) till vänster, tyngre men mer hållbar månne och gjord för brutala amerikaner? ;-)
                Click image for larger version  Name:	Screenshot_20201106-184110_Chrome.jpg Views:	0 Size:	192,3 KB ID:	2563654

                Var nära att jag slog till på en Z2020 (JDM, men enbart för att en tidigare arbetskamrat hälsade på pappa i Japan årligen) men det blev i stället en Shimano CC 200 DC+ JDM 09- å den är jag nöjd med! Kanske har TT jämfört även aktuella TEGT med CC nån gång?

                Ps. Texten ovan bild hör till bilden ovan, ej bilden i bild! Ds.
                Senast ändrad av anteman; 2020-11-06, 19:21.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har haft betydande antal av både TEGT samt Conquest hemma, faktiskt så många av varje att jag tror få i det här landet sett insidan av fler.
                  Trots det minns jag inga tydliga skillnader som skulle kunna förklara vikten.

                  Intressant med dreven anteman eller slirbromsarna snarare.
                  På det ämnet tror jag att Daiwa sålt sina havshasplar, åtminstone Saltiga, med olika benämning av bromssystemet för olika marknader (dels UTD/Ultimate Tournament Drag, dels ATD/Automatic Drag System). Har för mig det äldre av dessa system "släntrat efter" i en ny modell på vissa marknader.
                  Tror dock att det enda som skiljer är med vad lamellerna smörjs i vissa rullar.
                  Mycket gissande från min sida!

                  Daiwa Ryoga gen1 samt Daiwa Pluton är en annan historia av samma rulle men ändå inte för olika marknader.
                  Den japanska ska ha något högre specifikation och så har jag för mig att frikopplingsproblem var betydligt mer vanligt förekommande hos Pluton än Ryoga. Ska koll upp det där och får återkomma.

                  Intressant med bättre specifikation hos japanska varianter, är liknande inom bilvärlden men där går det även åt andra hållet.
                  Minns jag rätt har bland annat Toyota Supra MKIV bättre bromsar som eurospec än JDM medan den Subaru Impreza GT vi fick i Sverige är en ganska beskedlig maskin med sina 220hk, japanska grundturboversionen WRX har bättre specifikation.
                  Fullt möjligen finns även "sämre" rullar i Japan. Conquest är väl möjligen just en sådan beroende på hur man ser det.
                  Mina gen1 jag ägt saknar backspärrshaken vilken naturligtvis kan vara lockande för svenska fiskare, om det är en nackdel eller ej är i vilket fall en fråga om hur rullen ska användas.

                  På ämnet säger Jan Eriksson på Normark i videon där Fisheco är på besök att Shimano inte ville släppa första generationens Conquest i Europa på grund av att de var rädda för att förstöra rullens rykte i och med vårt slitsamma fiske/och eller klimat.
                  Har hört denna anekdot från flera olika källor, om den är sann kan den mycket väl förklara den tyngre TEGT med dubbla backspärrar (Shimanos envägslager var och är lite känsliga).

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja nu låter jag nog gammaldax stereotyp men kanske är det så att flertalet japaner generellt fiskar och underhåller sina fina rullar mer på samma sätt som de dricker the i många filmer, med vördnad och respekt för ritualer och traditioner... (fast nog har jag också sett flera "shletna" japananvända rullar på eBay...)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 267 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X