Ville ha en rund mag rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ville ha en rund mag rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Söndagsfiskaren, menar du att bombardafiske utesluter haspelrullar?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #12
      Som jag förstod det så var det att han tyckte att precisionen gick förlorad med haspel.
      Peter b

      Kommentera


      • #13
        Absolut inte, Sir.
        Jag har ett par hasplar, min första bl.a., en ABU 444 A.
        Men det blir lite problem med precisionen när jag skall lägga betet mellan ett par stenar eller en glipa i vassen. Därför kör jag med multi utom när det blåser hård påland vilket ger för många backslag(eller så stannar jag hemma). Observera att detta är min personliga preferens.

        Kommentera


        • #14
          Personliga preferenser är alltid viktigast. Jag längtar efter den dag när jag kastar med multi och har bättre precision än med haspel... vad säger man. 10 000 timmar och man blir expert.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Söndagsfiskaren Visa inlägg

            Har du byggt om eller är det en platta med magneter som man skruvar av gaveln för att justera? Jag har en av de senare, en Avail. Som du säger är den utmärkt men fungerar bäst om man fiskar med ett bete hela tiden. Så jag har den till bottenmete, kastar ut en 100-grammare med tackel.
            Precis så, fast inte Avails variant.

            Kommentera


            • #16
              Hej.
              Alltid klurigt o hitta det ultimata kittet. Jag är uppvuxen med mina Ambor, använde dessa till allt mitt fiske : flötmete ( halmstadmetet) , bottenmete och fiske med drag- spinn. De är kalas när man skall göra mjuka inbromsning o styra sina kast men som jag fiskar nu så är de inte aktuella. Vadandes med långt spö o bombarda och en tafs på 3.5m i kraftig motvind, sidvind och/eller byvind då går amban bort och haspel är nr uno. Själva siktandet och hur jag lägger kastet gynnas inte av amban, upplever inte att jag behöver styra kastet på så små precisa ytor. Behöver jag nödbromsa så kan jag lägga handen på spolen till haspeln.
              Trots långt spö så använder jag sällan bombarda eller andra beten över 20g , så ser mitt fiske ut men er kravspec kanske ser ut på ett helt annat sätt. De är det som är tjusningen.
              1 januari allt närmare , " svårsovit " natten före.
              Peter b

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Personliga preferenser är alltid viktigast. Jag längtar efter den dag när jag kastar med multi och har bättre precision än med haspel... vad säger man. 10 000 timmar och man blir expert.
                Jag använde alltid haspel i yngre dagar, köpte en amb xlt II men tyckte den var hopplös speciellt med Rapalas stora balsawobblers när man fick vinden emot sig. Hade inte tålamod att reda ut det så den fick ligga.
                Numera har jag fem aktiva ambassadeurer som jag mekar med och anpassar efter behov, det är halva nöjet! Som många andra hobbyister har jag blivit lite pryloman. Men det är i det lilla jämfört med flugfiskare och specimenmetare jag stött på.
                Och jag behövde nog inte mer än 100 timmar för att trimma in min ambassadeur-materiel. Expert blir jag aldrig.

                Kommentera


                • #18
                  Kul med nörderi. Personligen lägger jag hellre 1h mek och 100h i vattnet på jakt efter den lurige öringen - sån är jag.
                  Peter b

                  Kommentera


                  • #19
                    Jämförelsen haspel/multi till fiske av den här typen är alltid intressant.
                    Kanske inte mitt fiske med lite försök efter både havsöring längs kusten och lax i Vättern har det blivit genom åren.

                    Jag började kasta multi innan jag började med haspel, innan skolåldern. Idag är jag mer haspelfiskare än jag någonsin varit, dels då intresset för de svenska multirullarna till stor del försvunnit samt att jag i dagsläget hellre anpassar utrustning efter mig och mina förutsättningar än tvärtom.
                    Tycker då haspeln i flera fall är ett utmärkt redskap, men just också endast ett redskap medan multirullarna är mer entusiastprylar.

                    Tror jag stoppade i Avails magnetbroms för första gånger i en Ambassadeur 5500 Sunset Orange runt 2008-2009, tyckte verkligen den fungerade bra rätt inställd för fiske med liknande beten som just bombarda eller kust/laxfiske med kustwobbler/sked.
                    Tröttnade däremot ganska snabbt på bristen på justermån och byggde istället någon rulle med bromsen från gamla C5, alltså Magtrax, vilken jag tycker är alldeles utmärkt till allt möjligt fiske.
                    I mina händer gör sig en 5X00 eller 6X00 Mag, rätt byggd, sig i princip lika bra som en haspel till den här typen av fiske. Jag tycker dock haspeln är betydligt behagligare att fiska med över tid.
                    Precisionen anser jag, som ändå började med multi innan haspel, är till stor del en vanesak. Det har däremot varit svårt för mig att få in vanan med haspeln.

                    Idag har jag helt fasat ut Ambassadeuren från utrustningen sånär som på en stackars gäddslav.
                    Fiskar haspel på långa spön och till en del av det allra lättaste (0.5-4 gram), japanska multirullar till nästan allt annat.
                    Vi går alla olika vägar, tur är väl det...

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag har fiskat haspel sen barnsben och först senaste året börjat fiska med ambassadeur. Jag har aldrig upplevt att det skulle vara svårt att vara precis med haspel, bara att bromsa försiktigt med tummen vid spolkanten. Anledningen till att jag började med ambassadeur var mer uttråkning och att det är kul att fiska med svenska prylar. Har dock varit en utmaning att hitta ett 9 fots spö med helaktion som passar till abborre och havsöring och många brustna linor pga backslag.

                      För att vara lite on topic. Jag har övervägt att installera mag broms i min C4 5601. Fiskar just nu med ett Berkley lightning 8-25 gram och kastar drag 12-22 gram. Verkar som att mag broms mest hjälper vid tyngre drag eller är det värt att prova?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 278 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 958 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X