Ville ha en rund mag rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ville ha en rund mag rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Marfal Visa inlägg
    För att vara lite on topic. Jag har övervägt att installera mag broms i min C4 5601. Fiskar just nu med ett Berkley lightning 8-25 gram och kastar drag 12-22 gram. Verkar som att mag broms mest hjälper vid tyngre drag eller är det värt att prova?
    Om man lyckas nå bra inställningar och kastlängder med centrifugalbromsen tycker inte jag Avails fasta magnetbroms är värd att använda. Men det är min åsikt.
    Den stora fördelen med magnet är, likt den från C5, att den är justerbar från rullens utsida.

    Samtidigt har ju en magnetbromsad rullen en annan karaktär som passar vissa bättre än andra, värt att testa för den som inte gjort det. En erfarenhet rikare blir man ju alltid!

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Om man lyckas nå bra inställningar och kastlängder med centrifugalbromsen tycker inte jag Avails fasta magnetbroms är värd att använda. Men det är min åsikt.
      Den stora fördelen med magnet är, likt den från C5, att den är justerbar från rullens utsida.

      Samtidigt har ju en magnetbromsad rullen en annan karaktär som passar vissa bättre än andra, värt att testa för den som inte gjort det. En erfarenhet rikare blir man ju alltid!
      Jag är sugen på att prova. Skulle såklart helst ha en med justering tillgänglig utifrån men de finns inte som vänstervevade om jag förstått rätt? Därmed finns det inte delar att modda min C4 med heller. Kanske får prova en fast mag broms till en början.

      Någon som provat monomag? Ser tyvärr sjukt otympligt ut annars hade jag provat.

      Kommentera


      • #23
        Marfal jag vevar höger så dålig koll på felvevat men jag tror det är som du säger att Magtrax inte finns tillgängligt till vänstervevade rullar.
        System där det borras i gavlar och monteras reglage är säkerligen otroligt vassa funktionsmässigt och går kanske leva med vid kustmete eller annat fiske där det inte kastas så ofta men knappast praktiskt annars.
        Går väl förvisso lära sig greppa rullen på ett bra sätt och bara köra.

        I fallet vänstervev är Avails broms kanske bästa tillgängliga vägen om man nu inte ska bygga sig något helt eget.
        Testa, originalet kostar inte så mycket och det cirkulerar väl något piratkopia har jag för mig. Dock ingen aning om hur väl den sistnämnda fungerar.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Marfal

          I fallet vänstervev är Avails broms kanske bästa tillgängliga vägen om man nu inte ska bygga sig något helt eget.
          Testa, originalet kostar inte så mycket och det cirkulerar väl något piratkopia har jag för mig. Dock ingen aning om hur väl den sistnämnda fungerar.
          Fungerar skitbra, jag har en kopia i min 4601, har ingen "spool tension" alls i princip och kastar 18gr fladdriga spinnerbaits hur stabilt som helst. Bättre än vad jag lyckats få till på någon av mina lågprofilare med magbroms.

          Man får stå med mejseln för gaveln och en liten insex för magneterna och justera och provkasta i en timme till man är nöjd med ett "generiskt" bete i det viktspann man tänkt sig för den rulle+spö kombon men sen behöver man aldrig pilla på den mer. Jag har iallafall inte gjort det. Jag ställde in min med en fladdrig 20gr sked och med den basinställningen kastar jag 15-30gr som den kombon används till hur bra som helst.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

            Fungerar skitbra, jag har en kopia i min 4601, har ingen "spool tension" alls i princip och kastar 18gr fladdriga spinnerbaits hur stabilt som helst. Bättre än vad jag lyckats få till på någon av mina lågprofilare med magbroms.

            Man får stå med mejseln för gaveln och en liten insex för magneterna och justera och provkasta i en timme till man är nöjd med ett "generiskt" bete i det viktspann man tänkt sig för den rulle+spö kombon men sen behöver man aldrig pilla på den mer. Jag har iallafall inte gjort det. Jag ställde in min med en fladdrig 20gr sked och med den basinställningen kastar jag 15-30gr som den kombon används till hur bra som helst.
            Låter ju definitivt värt att prova

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Marfal jag vevar höger så dålig koll på felvevat men jag tror det är som du säger att Magtrax inte finns tillgängligt till vänstervevade rullar.
              System där det borras i gavlar och monteras reglage är säkerligen otroligt vassa funktionsmässigt och går kanske leva med vid kustmete eller annat fiske där det inte kastas så ofta men knappast praktiskt annars.
              Går väl förvisso lära sig greppa rullen på ett bra sätt och bara köra.

              I fallet vänstervev är Avails broms kanske bästa tillgängliga vägen om man nu inte ska bygga sig något helt eget.
              Testa, originalet kostar inte så mycket och det cirkulerar väl något piratkopia har jag för mig. Dock ingen aning om hur väl den sistnämnda fungerar.
              Jag brukar få plocka bort ett par magneter på Abus mag rullar, annars blir effekten för stor redan i början av att man aktiverar mag bromsen.
              Har en Gammal Mag Elite där jag har alla mag vikterna kvar, om jag tar bort c-vikterna och har mag reglaget på 0 blir effekten precis lagom för att kunna kasta riktigt långt med drag från 60 gr och uppåt.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 286 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 136 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 277 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              89 089 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 363 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X