Inkappslade rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inkappslade rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inkappslade rullar?

Hej på er!
    Äldsta grabben fick ett barn set från fladen i present förra året. Det är ett spö på kanske 1.7 m och en liten inkapslad rulle till. Han tycker att det är lätt att kasta med rullen men jag önskar ju såklart att han ska utvidga sin fiske utrustning.

Hur är dagens inkapslad rullar? Har de nån prestanda i slirbroms, linupprullning m.m Kör man med vanliga spinnspön till dem?

Kanske är dumma frågor men jag har inte använt sån utrustning på 30 år.

Tacksam för svar!

//Sadda

Köp ett haspelset till grabben.

Kommentera

Daiwa Goldcast funkar väldigt bra tycker jag. Både linuppläggning och broms. Jag tycker att 120-storleken är lite stor och tung för lättare barnfiske. Stl 100 är att föredra. Jag köpte rullen här på fiskesnack. Tips - testa att lägga in en köpesannons.

jag köpte sedan ett 7-fots spinnspö (också goldcast) billigt på rea på nätet. Typ:

Har funkat kalasbra... för lillasyster alltså. Killen jag köpte rullen och spöt till i femårspresent vägrade fiska inkapslat f.o.m. just sin femårsdag. Fiskade storbror haspel skulle han minsann också göra det. Lillasyster ärvde alltså ett helt oanvänt fiskeset och är överlycklig över det.

Ett alternativ är att han får testa haspel på en fotbollsplan eller liknande. De lär sig ofta ganska fort.
      Senast ändrad av Kulfisk; 2021-05-21, 21:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
        Hej på er!
        Äldsta grabben fick ett barn set från fladen i present förra året. Det är ett spö på kanske 1.7 m och en liten inkapslad rulle till. Han tycker att det är lätt att kasta med rullen men jag önskar ju såklart att han ska utvidga sin fiske utrustning.

Hur är dagens inkapslad rullar? Har de nån prestanda i slirbroms, linupprullning m.m Kör man med vanliga spinnspön till dem?

Kanske är dumma frågor men jag har inte använt sån utrustning på 30 år.

Tacksam för svar!

//Sadda
        Hur gammal är grabben? Köpte två set till mina äldsta ungar 8 o 10 i år för två år sen men startseten blev jag mest förbannad på själv när jag provade kasta med så det slutade med att dom fick ta mina bättre begagnade hasplar i fjol och övningskasta på åkern
        dom lär sig fort o kastar både längre och bättre

Kommentera

Jag håller med er till 100% haspel är bättre och jag har säkert haspel set till ett hockeylag men att ta spöt ur handen på honom och säga haspel ska du ha känns inte rätt. Han har kastat med haspel men vill köra med sina grejer. Vi får se vad som händer kanske blir ett metspö till slut

Kommentera

Vill han inte ska han naturligtvis inte ha ,påtvingat blir aldrig bra-farsgubben försökte på alla sätt när jag var liten jobba in fotboll som hobby vilket jag skyr som pesten än idag och fiskar och kör hoj istället
            prova en bättre kapslad om det gäller och kör på det

Kommentera

Jag tror att du har en bra poäng. Det är bättre att han börjar utforska din haspelspösamling när han vill och tycker att det är spännande. En av de mesta fiskarna jag känner är ca 70år och drar massa fisk. Han fiskar bara inkapslat och det går utmärkt. Men det blir lite roligare med lite bättre rulle. Mina barn har fiskat mest med Daiwa silvercast och phantom, men goldcasten känns verkligen snäppet mjukare i gången och har en väldigt mjuk slirbroms.

Kommentera

Så lite bättre än Fladen då ?? Veven sitter löst, slirbromsen lika känslig som en rabiat grävling, och utväxling är klappkass

Kommentera

Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
                  Så lite bättre än Fladen då ?? Veven sitter löst, slirbromsen lika känslig som en rabiat grävling, och utväxling är klappkass
                  Sonen pensionerade sin Fladen fight jr redan efter första testet på gräsmattan. Den fick bli en vacker prydnad i bokhyllan (vackert blåmetallic) men spöt funkade bra med en gammal silvercast på. Dessutom var spöt bara 4 fot så det funkar bra att pimpla abborre med från båt bara man sätter på en multirulle.

Samtidigt hade han ett Daiwa Phantom-set. Rulle i stl 80 och spöt var 4 fot. Med det landade han sin första egna gädda (85cm). Spöt funkade bra och så även rulle inkl. slirbroms.

Vi har även en annan inkapslad billigare rulle. Den har något bättre slirbroms än fladenrullen men, precis som du säger om fladenrullen, är utväxlingen inte så bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  231 svar
                  32 270 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gösalf
                  av Gösalf