Rulle till laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till laxfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rulle till laxfiske

    Hej,

    Undrar lite om ni har tips på vilken rulle man kan köra med vänstervev samt tar större mängd nylon?
    dilemmat är att vissa ställen är lite stelbenta och inte tillåter flätlina så behöver komplettera med en rulle för nylonlina.
    Hade en Ambassadeur 7001 men så otroligt klumpig rulle.. verkar ju inte finnas så mycket alternativ som väger under 600gram som tar lite lina!

    Funderade på en daiwa saltist 30 men hittar inte för vänstervev!

    Tack på förhand!

  • #2
    Shimano tranx 401

    Kommentera


    • #3
      7000/7001 är stabila grejer, försök hitta på en äldre typ -90 tals rulle som är made in Sweden!
      Dem är ”smidigare” och lättare än dagens kina producerade 7000 rullar. Samt håller förevigt!

      Daiwa Saltist är poppis till lax, men tror den enbart finns höger som sagt?!

      Tranx har jag sett några använder vid älvarna, frågetecken på hur mycket 0,60 du får på?

      Vad finns det mer i denna storleken?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
        7000/7001 är stabila grejer, försök hitta på en äldre typ -90 tals rulle som är made in Sweden!
        Dem är ”smidigare” och lättare än dagens kina producerade 7000 rullar. Samt håller förevigt!

        Daiwa Saltist är poppis till lax, men tror den enbart finns höger som sagt?!

        Tranx har jag sett några använder vid älvarna, frågetecken på hur mycket 0,60 du får på?

        Vad finns det mer i denna storleken?
        Kanske får kolla efter en äldre modell! Se om man kan hitta en bättre begagnad

        Ja kollat på tranx, den och daiwa prorex 400 tws har man spanat in men känns som det inte blir mycket 0.55-0.60 lina på dessa..
        Var en kille idag som jag snackade med vid Ljusnan i Söderhamn som importerat från Tyskland Tranx 500 och den hade ju potential! Men verkar vara svåra att få tag i.

        Saltisten verkar vara vara högervev vad jag kan se..

        ​​​​​​

        Kommentera


        • #5
          Räcker med 0,45-0,50 lina i de flesta älvarna i Sverige. Har man tjockare lina behövs tyngre sänken och man fastnar lättare i botten.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
            Räcker med 0,45-0,50 lina i de flesta älvarna i Sverige. Har man tjockare lina behövs tyngre sänken och man fastnar lättare i botten.
            Du behöver ha tjockare lina för att få fart på grejorna.

            Till TS.
            Satsa på en 6501, man behöver inte ha så himla mycket lina, det är när du sätter för mycket press på laxen som den gör tokrusningar och kan dra ut linan. Fiska lugnt och försiktigt och försök gå med fisken :-)
            lite press då och då, trötta ut den. På detta sätt räcker en 6501 med ca 150m 0.50 :-)
            Jag har exakt den uppsättningen, men som jag skrev högre upp, tjockare lina = mer fart på grejorna :-)
            men 0.50 räcker för mig, men har funderingar på att testa 0.60 där jag kanske får på 110-115m :-)

            Sketfiske på dig
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 252 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 069 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 189 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 677 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 262 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X