Problem med backslag/skatbon på 13 Fishing Concept A3. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med backslag/skatbon på 13 Fishing Concept A3.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Snärt = full kraft från början av kastet.
    Men tillbaka till TS. Kommer skatboet i början mitten eller slutet av kastet?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

      När du har gaveln av, har du då snurrat på spolen och kollat att vikterna aktiveras?
      Ja dom verkar funka! Dock ser dom rätt små ut!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
        Snärt = full kraft från början av kastet.
        Men tillbaka till TS. Kommer skatboet i början mitten eller slutet av kastet?
        Kommer oftast runt 1-2 sec in i kastet, och ibland hinner jag bromsa med tummen för att förhindra skatboet! Men kommer inte speciellt långt!

        Kommentera


        • #14
          Oftast är det spolbromsen som behöver justeras i det fallet.
          Testa att börja kastet "mjukare" och öka accelerationen och kraften i kastet och avsluta med en liten handleds vrickning.
          Det är också lättare att kasta om man inte har för mycket lina ute, mellan spötoppen och vikten.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
            Oftast är det spolbromsen som behöver justeras i det fallet.
            Testa att börja kastet "mjukare" och öka accelerationen och kraften i kastet och avsluta med en liten handleds vrickning.
            Det är också lättare att kasta om man inte har för mycket lina ute, mellan spötoppen och vikten.
            Den så kallade spolbromsen tycker inte jag ska justeras alls. På alla mina rullar har jag den inställd så att spolen glappar lite sida till sida. På så sätt slipper jag bromsa kastet genom att spolbromsen (mekaniska bromsen) nuddar vid spolaxeln. Kastlängden försvinner om man har lagerkoppen åtskruvad så att spolen inte glappar. I det här fallet skulle jag säga att TS får vänja sin tumme vid en snabb rulle. Jag personligen använder tummen i kombination med kastbromsen för att få de längst kasten. 13Fishing Concept A3 är ganska snabb, men den går effektivt att tumma så att den kastar bra mycket längre än andra lågprofilare på marknaden.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Den så kallade spolbromsen tycker inte jag ska justeras alls. På alla mina rullar har jag den inställd så att spolen glappar lite sida till sida. På så sätt slipper jag bromsa kastet genom att spolbromsen (mekaniska bromsen) nuddar vid spolaxeln. Kastlängden försvinner om man har lagerkoppen åtskruvad så att spolen inte glappar. I det här fallet skulle jag säga att TS får vänja sin tumme vid en snabb rulle. Jag personligen använder tummen i kombination med kastbromsen för att få de längst kasten. 13Fishing Concept A3 är ganska snabb, men den går effektivt att tumma så att den kastar bra mycket längre än andra lågprofilare på marknaden.
              Ja jag får helt enkelt försöka lära mig den mer, bromsar ju med tummen och har erfarenhet av multi sen innan men känns som jag inte behärskar denna rulle till sin fulla potential, verkar va en väldigt lång lärningskurva för min del haha... Älskar rullen på alla sätt men får liksom ett lätt obehag varje gång jag kastar med den då jag måste ta det lugnt, men innerst inne så vill jag dänga iväg utav helvete vilket jag inte vågar. Man kommer ju en bra bit med den även om man sveper iväg, dock gjorde jag inte det när jag testa att dra åt spolbromsen en del, då kunde man ta i hårdare men kom kortare än med luftigare svep. Sen är det onödigt att ha spolbromsen för hårt ställd då det bara lär slita mer på rullen...

              Kommentera


              • #17
                En del av mina lite modernare spön är lite känsliga för hur jag lägger an kraften i kastet. Jag kastar old school och laddar spöböj mha baksving och dragets vikt ungefär som vid flugfiske. Om jag kommer i lite i otakt blir det ibland en elak "tillbaka studs" i spötoppen, då blir det ett ryck i linan och risken för skatbo finns där. DC rullarna brukar fixa det, men en mina gamla ambassadeurer gillar det inte. Mina gamla lite mjukare spön är mer förlåtande mot den typen av misstag. Testa gärna med lite olika spön om du kan för att se om problemet finns där med alla spön

                Försök lägga an kraften jämt och lugnt till att börja med, sen kan du försöka accelerera kraften under kastet. När det funkar kan du utmana lite mer med högre attack redan från början av kastet.

                Kommentera


                • #18
                  Använde min concept a3 idag för första gången och förstår precis vad du menar. Fick 3 rejäla skatbon och linan gick mitt i kastet en gång. Laborera inget med bromsvikterna dock, hade 3 av 6 men testa aldrig 6/6.
                  Med en mjuk start på kastet kunde man trycka på mitt i utan problem tyckte jag. Men när man hamna lite fel i kastet så var rullen inte vänlig..
                  Men älskade allt annat på rullen som du påpekade.

                  Kommentera


                  • #19
                    Vet inte om 13 F är mer svåra än andra men rullar med enbart en kastboms, t ex linjär m-broms känns begränsade fast d funkar till gäddfiske. En del rullar är typ nervösa av naturen...

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Vet inte om 13 F är mer svåra än andra men rullar med enbart en kastboms, t ex linjär m-broms känns begränsade fast d funkar till gäddfiske. En del rullar är typ nervösa av naturen...
                      Jag upplevde aldrig att jag behövde tänka på hur jag kastade med min revo toro beast på samma sätt. Den känns mer som en stridsvagn jämfört med A3an. Får nog helt enkelt lära känna rullen bättre och maxa alla bromsar ett tag, till man är mer bekväm.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 996 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X