6500 Rocket Camo2, hur är den? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

6500 Rocket Camo2, hur är den?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 6500 Rocket Camo2, hur är den?

    Hej!

    På Tradera såg jag en Ambassadeur Rocket PR-6500BLU Blue Camo2.

    https://www.tradera.com/item/250201/...0-sh-blue-camo

    Vad är det för rulle? Jag har googlat men hittar inte mycket. Är det en "riktig" Rocket? Den har högre utväxling än vanliga Rocket. 6,3:1. Vilka år har den tillverkats? Har den 6-pinnars centrifugalbroms?

    Tacksam för svar!
    //dagge


  • #2
    Lite fräcka är dem ändå Camo rocketarna, känns dock väldigt modern o amerikansk!
    Denna modellen var tänkt för USA marknaden och såldes inte i Sverige men har sett dem på flera sidor på nätet i Europa.

    Riktig rocket skriver du, nja beror på vad du menar med det. Ursprungliga Rocket var skottsäkra och kännetecknandets av kromat stativ & bromsplatta.
    Flera moderna Rockets har fått alu stativ & bromsplatta, typ Rocket Black Edition och flera olika export modeller inkl Camon.

    Så rent krasst är den lite av en C4 med höga utväxlingen fast med sidojusteringsrattar.
    Funkar givetvis bra att fiska med, gädda & havsöring b la men är man ute efter de starkaste o tåligaste rullen till Lax & havsfiske bör man välja en ’vanlig’ Rocket i någon kulör, senaste färgen är röd och har vart så sen 2014.

    Den har med största sannolikhet 6-pin broms.

    Kommentera


    • #3
      Tack för svar Kimmen!!

      Jag har en 5601 C4 och vill ha ett högervevat alternativ att alternera med till gäddfisket. Tänkte då att det kunde vara kul att äga en Rocket.
      Camon är således ganska lik C4.

      Rocket har ju rykte om sig som kastkanon. Ska man tro att Camo har sämre kastprestanda än ”original” Rocket, Hur kastar kastar generellt C4 i en jämförelse med Rocket?

      Jag kastar bara, ingen trolling.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av mr_dagge Visa inlägg
        Tack för svar Kimmen!!

        Jag har en 5601 C4 och vill ha ett högervevat alternativ att alternera med till gäddfisket. Tänkte då att det kunde vara kul att äga en Rocket.
        Camon är således ganska lik C4.

        Rocket har ju rykte om sig som kastkanon. Ska man tro att Camo har sämre kastprestanda än ”original” Rocket, Hur kastar kastar generellt C4 i en jämförelse med Rocket?

        Jag kastar bara, ingen trolling.
        En c4 och en rocket kastar precis lika bra båda två, kastmässigt är dom flesta ambassadeurer likvärdiga i originalutförande.
        Kan skilja lite mellan bussningar eller lagrad spole beroende på kastvikter, men överlag väldigt lika.
        Tycker du rullen är snygg ska du slå till, själv föredrar jag den klassiska looken.

        Kommentera


        • #5
          Denna ligger ute på tradera nu, hade själv funderat på att lägga ett bud på den. Men då jag har ambassadeurer så det räcker och blir över står jag gärna över för din skull.
          ​​​​​https://www.tradera.com/item/250201/...ssadeur-6500cs

          ​​​​​Betydligt snyggare design än camo rullen, men väldigt likvärdig annars.
          ​​​​​​
          ​​​

          Kommentera


          • #6
            Tack för handfasta tips Reekie!!
            Vi får se vart buden drar iväg. De klassiska är galanta, min 10-årige son hade nog röstat för Camo, alla dar i veckan
            Tack!
            //dagge

            Kommentera


            • #7
              Finns även en klassisk 6500 cs rocket i ljusgrått/ljusblått ute på tradera just för tillfället.
              Ok, inte den ballaste kulören för en 10-åring men den har chromat mässingstativ iaf :-)

              Kommentera


              • #8
                Tackar för tips Kimmen!
                Ursäkta min okunskap, men skiljer den i stativmaterial jämfört med den som Reekie tipsade om med länk?
                Det är ju inte det som avgör om jag får napp eller inte, men intressant att veta.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av mr_dagge Visa inlägg
                  Tackar för tips Kimmen!
                  Ursäkta min okunskap, men skiljer den i stativmaterial jämfört med den som Reekie tipsade om med länk?
                  Det är ju inte det som avgör om jag får napp eller inte, men intressant att veta.
                  Det är mässingstativ på båda

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av mr_dagge Visa inlägg
                    Tackar för tips Kimmen!
                    Ursäkta min okunskap, men skiljer den i stativmaterial jämfört med den som Reekie tipsade om med länk?
                    Det är ju inte det som avgör om jag får napp eller inte, men intressant att veta.
                    Helt rätt! Klart man ska fråga för att lära sig.

                    Till ordinärt fiske så funkar camo rocketen helt utmärkt, inget snack om saken!
                    Du kommer inte bli besviken så känner du för den köp den.

                    Vi ambassadeur nördar tycker ofta att kromat stativ är mer estetiskt och är även starkare men det hör till extrem fallen när det verkligen behövs typ tungt Jerk fiske eller havsfiske..
                    Nackdelen är att de kromade är tyngre.

                    Jag har rullar av båda stativen och bägge funkar hur bra som helst.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 285 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 990 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X