Trolling- vs havsfiske rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling- vs havsfiske rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trolling- vs havsfiske rullar?

    Hej! Jag undrar om det finns någon särskild skillnad mellan trolling- och havsfiskerullar? De ser mycket likadant ut och ofta har samma egenskaper om man tittar på bromsstyrkan, växelförhållande, dragtryck osv. Betyder det att rullarna som klassas som "trollingrullar" passar lika bra havsfiske t.ex. torsk, hälleflundra etc?

  • #2
    Ursprungligen postat av dimadoctor Visa inlägg
    Hej! Jag undrar om det finns någon särskild skillnad mellan trolling- och havsfiskerullar? De ser mycket likadant ut och ofta har samma egenskaper om man tittar på bromsstyrkan, växelförhållande, dragtryck osv. Betyder det att rullarna som klassas som "trollingrullar" passar lika bra havsfiske t.ex. torsk, hälleflundra etc?
    Hej Dimadoctorn;


    Vid trolling använder man ofta 8-10 rullar med tillhörande spön samtidigt varav hälften på vardera sidan av båten i för trolling avsedda spöhållare...

    För att sprida trollingbetena horisontellt över vattenytan kan man använda "sideliners" eller Mariestadspulkor...


    Mina första sidoparavaner som jag köpte för närmare 50 år sedan hette WILLE SIDE-LINER..
    De var orange i färgen och syntes bra både i dagsljus och skymning.. Nackdelen med dem var att de sträckte ut ganska dåligt och gick i cirka 45 grader på sidorna av och bakom båten...

    Mina nästa sidoparavaner var OFF SHORE OR-12 SIDE PLANER som sträckte ut mycket bättre än WILLES SIDE-LINER.... https://www.offshoretackle.com/planerboards.html

    Idag har jag sedan cirka 20 år tillbaka dubbla MARIESTADSPULKOR och trollingmast i min BUSTER MAGNUM fiskebåt...

    Old Firehand
    Leif Engström


    Vid vertikalfiske använder man mindre antal multirullar avsedda för både havsfiske och insjöfiske...

    Exempel här.. https://www.greentrail.se/fiske/amba...yABEgJuzPD_BwE

    Old Firehand
    Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2022-05-17, 09:22.

    Kommentera


    • #3
      Trollingrullar har ofta en mindre stark konstruktion (mindre drev, plastigare, mindre slirbromsstyrka etc.) och har linspridare. Många havsfiskerullar saknar linspridare då den stora pressen på linspridaren som många havsfiskar är kapabla till, förstör denna, och då blir linspridaren värdelös. Dessutom har man ofta två utväxlingar på moderna havsfiskerullar och en väldigt stark slirbroms. Många havsfiskerullar har tätningar på olika ställen. Det är stora skillnader i hur moderna havsfiskerullar och moderna trollingrullar är byggda. Havsfiske är betydligt tuffare för utrustningen och därför krävs en starkare (och därmed ofta dyrare) konstruktion.

      Kommentera


      • #4
        Sneller for havfiske har ikke snørefører. (Og har de det som nye, så går det fort over….)
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Tack för alla svar! Om jag fattar rätt det är själva konstruktionen/ styrkan av materialen som avgör om rullen passar havsfiske. Linspridaren är inte den enda kriterium eftersom många havsfiskerullar är utrustade med en sådan. Med andra ord- man få inte köpa trolling rulle för havsfiske, korrekt?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av dimadoctor Visa inlägg
            Tack för alla svar! Om jag fattar rätt det är själva konstruktionen/ styrkan av materialen som avgör om rullen passar havsfiske. Linspridaren är inte den enda kriterium eftersom många havsfiskerullar är utrustade med en sådan. Med andra ord- man få inte köpa trolling rulle för havsfiske, korrekt?
            Du FÅR naturligtvis köpa en trollingrulle till havsfiske, men som man säger "Det är ofta dyrt att köpa billigt..."

            Havsfiskerulle:
            https://shop.accuratefishing.com/col...s/boss-extreme

            Trollingrulle:
            https://www.fiskekompaniet.se/fisker...c-syncro-16-lh

            Kommentera


            • #7
              Det finns ju hyfsat billiga men riktigt välkonstruerade havsfiskerullar. Okuma Metaloid samt Okuma Cavalla är exempel på dessa. Jag gillar Okumas made in Taiwan-rullar då dessa tenderar att vara välbyggda och ha extremt starka komponenter, främst dreven. Så, kolla in mina förslag TS, så har du en havsfiskerulle som håller ett tag.

              Kommentera


              • #8
                Haft en metaloid 5 2växlad ett par år. Jäkla trevlig rulle med skönt handtag som baxar upp va du kan tänkas möta i svenska vatten. Sällan man använder lågväxeln men behövs det så går det snabbt med ett klick på knappen.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                10 svar
                3 252 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                44 svar
                10 069 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman
                 
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 189 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                535 svar
                88 675 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 262 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X