Daiwa missljud sprillans ny - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa missljud sprillans ny

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa missljud sprillans ny

    Just fått hem en daiwa sv tws 103 och den för ett jäkla oljud vid kast. Jag har spelat in ljudet men kan ej ladda upp det här. Är som ett vinande gnisslande ljud. Någon som har någon aning vad de kan va?

  • #2
    I would guess that the spool brake setting is not tight enough. Daiwa reels tend to have a screaming Sound when that is the case.

    Kommentera


    • #3
      Vanligt störande ljud på Daiwa rullar. Inget som ska påverka funktionen på rullen mer än att dina öron och alla andras i närheten kommer plågas av det otroligt störande och tjutande ljudet.

      Kommentera


      • #4
        Tycker bara jag inte tycks höra dessa ljud när jag satt mitt antal timmer på youtube och undersökte rullen. eller att någon sa något om det... Kanske bara får lära mig att leva med det.

        Kommentera


        • #5
          Bifogar en länk till videon här så får ni höra Lill grisen tjuta lite.https://youtube.com/shorts/AoB3y2cy6Dg?feature=share

          Kommentera


          • #6
            Så ska det absolut inte låta, kan det vara spolen som glappar i sidled?

            Kommentera


            • #7
              Låter som att spolen skär i stativet eller nått.. Ser att du vinklar rullen rätt mycke när det tjuter. Om du kastar med rullen horisontellt hela tiden, låter det lika mycke då?

              Kommentera


              • #8
                Jag ska prova spänna spolen lite mer. Trodde att på denna modellen man inte skulle röra det reglaget? Kan vara så att rullen skär i. Ljudet kan komma hur jag än vinklar den men det kan nog bara något sådant som tjuter. Tacksam för all hjälp!

                Kommentera


                • #9
                  Inga av mina 4 Daiwa rullar har låtit så där. Är den nyköpt så skulle jag reklamera, har du haft i sär den, gör om och kolla noga så du för delarna rätt, så ska den inte låta. Har skruvat på alla mina "zero-adjuster" dvs den mekaniska bromsen.
                  ​​​​​
                  Enligt mig mest en PR-grej för de som räds en "vanlig" multi vilket naturligtvis även en Daiwa är, gillar deras dynamiska magnetbromsar.
                  Vill man ha individuellt bästa kastprestanda givet kastare, spö, vind, lina, betesform och vikt så måste man skruva även på mekbromsen.

                  Dock funkar en inställning på dem ovanligt bra och resten sköts med magnetbromsen som nästan är för bra...

                  Daiwa kan vara snåla med olja/fett i lager/drev från fabrik har jag läst om, ev kan de ju ha missat att smörja upp den helt, human error.
                  Senast ändrad av anteman; 2022-10-10, 00:18.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Olivurt Visa inlägg
                    Bifogar en länk till videon här så får ni höra Lill grisen tjuta lite.https://youtube.com/shorts/AoB3y2cy6Dg?feature=share
                    Det lät verkligen som en liten grisekno. Det är inte så att det är smörjtorra lager? Det är inte ett konstant gnissel utan som ett smattrande gnissel typ. Skulle gå tillbaka till butik och spela upp videon och fråga om det är en dc enhet från Shimano som gömmer sig i rullen eller om nån liten thailändare var bakis den måndagen då rullen monterades.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 142 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 283 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X