Hur står det till med rulltillverkarna? (Service, garantier, returer, utbud m.m) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur står det till med rulltillverkarna? (Service, garantier, returer, utbud m.m)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

    Om man ska skicka iväg sina rullar i 4 veckor, då behöver man ha 2 uppsättningar eller hur?
    En fiskrulle är inte som en bil, den kan man serva själv utan att tappa alla garantier, dessutom det är i princip omöjligt att ta reda på vad rullägaren har gjort m rullen och framför allt svårt att bevisa vems felet är om något är fel på fiskerullen.

    Jag tycker att man ska ta hand om sina fiskeprylar , läs fiskerullar , själv. Det är inte speciellt svårt och man behöver inte vara utbildad raketforskare för det. Jag vet att flera av oss gör så, för att det är smidigare. Att skicka iväg de till någon rullmekare eller en firma tar det tid oavsett. De flesta av mina fiskekompisar mekar själva m sina rullar idag och det är jag som har var pådrivare i det. De tackar mig varje dag för det!

    Tråden handlar om reservdelarstillgång och jag har problem att få tag i reservdelar för gamla rullar, som t ex. sidogavlar och visa delar finns tyvärr inte för att jag frågat lokala butiker som funnit i decennier i rullens tillverkningsland. Att köpa nytt funkar alltid ju, då är alla problem lösta.

    Standarddelarna som jag beställde senast hade ok leveranstid, låt oss säga 2 veckor. Jag skulle vilja helst att den lokala butiken hade de i lager.

    //T
    Nu är jag inte med alls? Eftersom du inte verkar förstå så får jag förtydliga. Jag pratar om tillgången på reservdelar. Hur snabbt och enkelt det är att få tag på delar. INTE vem som sätter in dem. Om det är du, eller jag, någon service verkstad eller någons gammelmormor. Helt ointressant. Problemet är att ibland kan det ta en herrans tid att få tag på delar. Själv har jag väntat i flera månader på några drevsatser som finns i lager. Men det är ju det den här tråden handlar om. Får du enkelt tag på delar om du behöver??

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

      Nu är jag inte med alls? Eftersom du inte verkar förstå så får jag förtydliga. Jag pratar om tillgången på reservdelar. Hur snabbt och enkelt det är att få tag på delar. INTE vem som sätter in dem. Om det är du, eller jag, någon service verkstad eller någons gammelmormor. Helt ointressant. Problemet är att ibland kan det ta en herrans tid att få tag på delar. Själv har jag väntat i flera månader på några drevsatser som finns i lager. Men det är ju det den här tråden handlar om. Får du enkelt tag på delar om du behöver??
      Som jag skrev , det beror på vilka delar handlar det om. Det vi är i överens är att det kunde vara bättre service eller snabbare leveranser.
      //T

      Kommentera


      • #23
        Hur vanligt kan det vara att privatpersoner i Sverige beställer reservdelar till sina fiskerullar? Hur många i Sverige är det som över huvud taget öppnar sina rullar för att smörja dom? :-)

        Jag skulle ju gissa att man helt enkelt blir lite tagen på sängen varje gång någon vill beställa en pinjong eller en mojäng till en tre år gammal japansk rulle som slutat tillverkas för flera månader sedan... Hade det varit vanligt skulle man säkert kunna handla prylarna över disk hos biltema...

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Hur vanligt kan det vara att privatpersoner i Sverige beställer reservdelar till sina fiskerullar? Hur många i Sverige är det som över huvud taget öppnar sina rullar för att smörja dom? :-)

          Jag skulle ju gissa att man helt enkelt blir lite tagen på sängen varje gång någon vill beställa en pinjong eller en mojäng till en tre år gammal japansk rulle som slutat tillverkas för flera månader sedan... Hade det varit vanligt skulle man säkert kunna handla prylarna över disk hos biltema...
          Nu har jag visserligen aldrig fått haveri på någon rulle mer än på en gammal Cardinal från typ 2001 som jag som liten pojk drog sönder vredet till slirbromsen på. Men jag hade gladeligen lagat mina rullar själv om det hade varit enkelt att få tag på delar.
          Att inte ens ABU som ändå verkar ha massvis med lättillgängliga delar och tillbehör hos sin serviceavdelning inte har en webshop där man enkelt kan klicka hem de delar man behöver är smått obegripligt år 2023.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
            Det knepiga är inte själva mekandet, det knepiga kan vara att diagnostisera det upplevda problemet korrekt så man vet vad man behöver göra för att åtgärda det. Det kan vara väldigt vaga symptom man upplever men det kan vara nog så irriterande och man vill inte gärna köra trial-and-error och byta varenda del tills det råkar bli rätt.
            Ja, felsökning är nog det svåraste med rullskruvandet, det samt att smörja en rulle så egenskaperna blir helt perfekt.
            Även här tycker jag serviceverkstäderna borde vara mer behjälpliga rent supportmässigt. Just det här har fungerat tämligen bra från ABU under många år.

            Egentligen tycker jag varenda något större fiskebutik borde ha minst en anställd med någorlunda koll på rullars teknik, vanliga fel och liknande. Jag upplever inte att så alltid är fallet även om de finns.

            Ursprungligen postat av Xerup
            Hur vanligt kan det vara att privatpersoner i Sverige beställer reservdelar till sina fiskerullar?
            Inte alls särskilt ovanligt enligt mina erfarenheter.
            Men det är övervägande vevar och stjärnhjul som beställs, framförallt gällande japanerna. Delar till mer "avancerade" ingrepp beställs oftare från ABU.

            Ursprungligen postat av Xerup
            Hur många i Sverige är det som över huvud taget öppnar sina rullar för att smörja dom?
            Relativt få skulle jag säga, återigen baserat på decennier av erfarenhet.
            Desto viktigare att både butiker och märkesverkstäder erbjuder service/underhållsrelaterade tjänster på kompetent samt tillgängligt vis.

            Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
            Men jag hade gladeligen lagat mina rullar själv om det hade varit enkelt att få tag på delar.
            Att inte ens ABU som ändå verkar ha massvis med lättillgängliga delar och tillbehör hos sin serviceavdelning inte har en webshop där man enkelt kan klicka hem de delar man behöver är smått obegripligt år 2023.
            Tragiskt att otillgänglighet gällande delar hindrar någon från att laga sina rullar.
            Ska man vara cynisk stämmer det bra ihop med den planerade livslängd som verkar populärt i olika branscher nuförtiden...


            Jag tar inte särskilt ofta varken Shimano eller USA som förebildande exempel men i det här fallet är det värt att nämna just Shimano US Fish Shop Reel Repair Services här ett citat från sidan:
            Have a question about Service?
            Talk to real service experts:
            U.S. 877-577-0600
            M-F 8 a.m. to 8 p.m. EST
            Helt enkelt ett nummer att ringa om rullservice, smidigt!

            Klickar man vidare hamnar man mitt bland sprängskisser där delar finns listade med pris.
            En rulle som ofta behöver delar är andra generationens Conquest och det är som synes mycket enkelt för konsumenten att beställa.
            Sidan som sådan påminner en del om Shimano Nordic/EUs sidor för återförsäljare vilken förmodligen skulle gå att öppna för konsumenter i modifierad form.

            Klickar man som konsument vidare på svensk flagga från Shimano Fishing EU's sida kommer man hit där vi hittar följande citat:
            LONG TERM MAINTENANCE

            Due to the complexity of nowadaysfishing tackle we do not advice you to open the fishing reel yourself. If your reel needs long term maintenance we advice you to contact your Local Shimano Dealer.

            Kommentera


            • #26
              Generellt får man ganska mycket hjälp, men det varierar beroende på säsong.

              Abu: Är riktigt bra på att hålla delar i lager och det går i princip alltid snabbt, med ett fåtal undantag. Väldigt bra generellt. De byter hellre delar än rengör dem dock så har man ett lager som kanske inte är 100%, men går att rädda, förvänta er att de byter. Tror de gör det för säkerhets skull, vilket är okej i min mening.

              Daiwa: Var sämre förr, men jag tycker det har skett en stor förbättring här. Mer delar i lager ofta, snabbare leveranser, mycket tydligare. Förbättring på alla plan. Delar till Japan-tillverkade rullar tar generellt längre tid (ibland månader), men så är det hos alla andra också, så inget abnormalt i jämförelse med de andra.

              Shimano: Tydligt vilka delar som finns och inte, tar långt tid (månader) att få in delar som inte finns i lager (oftare fallet på Japan-tillverkat). Service okej i pris och sällan misstag. Däremot är dem stenhårda på frakt på vilken del det än gäller. De skickar allt i samma kartonger och frakten blir därmed lika dyr för butikerna om man beställer ett kullager för 50 kr eller en spole för 700 kr. Jag föreslår därför att sambeställa.

              Rapala VMC/Normark: Begränsad erfarenhet av detta, men alla 13 Fishing rullar som har skickats har kommit tillbaka i bra skick. Sällan delar behövs beställas, så där vet jag inte hur det fungerar. Jag ska beställa ett backspärrslager och en bygelfjäder till en Okuma Ceymar någon gång, men det får vänta lite. Då kommer jag ha någon typ av erfarenhet.

              Vision: Begränsad erfarenhet, men det går generellt lätt att beställa delar till deras flugrullar och spön.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 249 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 069 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 175 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 667 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 249 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X