Tips på multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på multirulle?

Hejsan!

​​​​​Jag är på jakt efter en multirulle för det lättare fisket efter gädda samt förhoppningsvis en del gös.

Spöt jag vill para ihop med rullen är ett St Croix Slop n Frog specat 10-42 gram.

Kanske någon som har ett likadant spö och som vill tipsa lite om rullval?

De rullar jag sneglat på (online endast) hittills är bla. shimano Bantam 150MGL, Calcutta 200B, Daiwa Zillion.
    Calcuttan ser fantastisk ut, enligt mitt tycke, det jag funderar över där främst är storleken? Är 200 lite overkill för mitt tilltänkte fiske och spö?

Fiskar väldigt blandade beten men mycket skeddrag, gummibeten, swimbait, spinnerbaits. Till detta spöt tänker jag mig beten mellan 15-50 gram.

Tack på förhand, all input uppskattas!

Calcutta B, alltså inte Conquest?

Jag fiskar själv mycket gädda i liknande viktklass med främst ett customspö enbart dedikerat till just medellätt gäddfiske, 7-fots lätt saltvattensklinga från MHX klassad 15-50 gram.

Jag använder en gammal Zillion 100, Calcutta Conquest 100 (första generationen), Daiwa Millionaire Bay Casting 103 men har även använd Ambassadeur 4500, Ambassadeur Max 3600 och några andra rullar till liknande fiske genom åren.
    Calcuttor, oavsett modell, i storlek 200 kan tänkas något stora ja, men funkar gör de definitivt även om vissa varianter kanske inte kastar 10 gram optimalt.

Fiskar du upp till 40 mest och inte rycker och sliter för hårt i grejorna klarar sig merparten rullar i (gamla) 100-storleken bra.
    Det blir mer en fråga om rullens vikt matchar spöt, även om det naturligtvis finns bättre och sämre rullval rent prestandamässigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av LittleByLittle Visa inlägg
      Hejsan!

​​​​​Jag är på jakt efter en multirulle för det lättare fisket efter gädda samt förhoppningsvis en del gös.

Spöt jag vill para ihop med rullen är ett St Croix Slop n Frog specat 10-42 gram.

Kanske någon som har ett likadant spö och som vill tipsa lite om rullval?

De rullar jag sneglat på (online endast) hittills är bla. shimano Bantam 150MGL, Calcutta 200B, Daiwa Zillion.
      Calcuttan ser fantastisk ut, enligt mitt tycke, det jag funderar över där främst är storleken? Är 200 lite overkill för mitt tilltänkte fiske och spö?

Fiskar väldigt blandade beten men mycket skeddrag, gummibeten, swimbait, spinnerbaits. Till detta spöt tänker jag mig beten mellan 15-50 gram.

Tack på förhand, all input uppskattas!
      Hej LittleByLittle;

Min första multirulle var en röd Ambassadeur 5000 som jag fick i julklapp år 1952 av min mor. Den rulllen fungerar fint vid gädd- och gösfiske än idag...
      Mvh/Old Firehand/Leif Engström

https://www.google.com/search?rlz=1C...h=699&dpr=1.25

Senast ändrad av Old Firehand; 2023-04-27, 14:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Calcutta B, alltså inte Conquest?

Jag fiskar själv mycket gädda i liknande viktklass med främst ett customspö enbart dedikerat till just medellätt gäddfiske, 7-fots lätt saltvattensklinga från MHX klassad 15-50 gram.

Jag använder en gammal Zillion 100, Calcutta Conquest 100 (första generationen), Daiwa Millionaire Bay Casting 103 men har även använd Ambassadeur 4500, Ambassadeur Max 3600 och några andra rullar till liknande fiske genom åren.
        Calcuttor, oavsett modell, i storlek 200 kan tänkas något stora ja, men funkar gör de definitivt även om vissa varianter kanske inte kastar 10 gram optimalt.

Fiskar du upp till 40 mest och inte rycker och sliter för hårt i grejorna klarar sig merparten rullar i (gamla) 100-storleken bra.
        Det blir mer en fråga om rullens vikt matchar spöt, även om det naturligtvis finns bättre och sämre rullval rent prestandamässigt.
        Tack JontaK för bra svar!

Varför jag spanade in Calcutta B var för att jag hittat den begagnad för enligt mig en vettig peng. Vad jag förstår har Shimano slutat producera dem? Här brister mina kunskaper dock. Är det Conquest man bör sikta in sig på om man suktar efter en Calcutta?

Strl 100 känns spontant som en bättre strl, tror iaf calcuttan i 200 kan bli en aningens tung, dock har jag svårt att testa detta praktiskt innan ett köp.

Använder en Amba 5600 JB till mitt tyngre gäddfiske, och är kalasnöjd med den. Kan inget om trim eller andra förbättringar så fiskar den rakt ur kartong. Så en till Amba i mindre strl skulle också vara intressant, och nu har jag lite modeller att kika på från ditt inlägg

Har butiken Upplev i närheten, men tyvärr hade de inte mycket rullar i lager när jag var där för någon månad sedan, iaf inga som kändes intressanta för mitt ändamål.

Vad menar du med gamla storleken av 100 rullar, är det ändrat nuförtiden? Vad skulle i så fall gamla 100 motsvara i "dagens" mått mätt?

Stort tack för du tog dig tid!

Kommentera

Ursprungligen postat av LittleByLittle

Tack JontaK för bra svar!

Varför jag spanade in Calcutta B var förr att jag hittat den begagnad för enligt mig en vettig peng. Vad jag förstår har Shimano slutat producera dem? Här brister mina kunskaper dock. Är det Conquest man bör sikta in sig på om man suktar efter en Calcutta?
          Tack för en kul frågeställning, vi är för få som anser "downsize" vara något annat än dängande med 80 gram!

En CTB200 i bra begagnad skick är ingen dum pjäs naturligtvis men jag vill ändå påstå att den blir lite klumpig på ditt tilltänkta spö/fiske.
          Har själv ägt en hög olika Calcuttor genom åren, bland annat en Calcutta 200GTB (lite fräckare B, ungefär samma funktion). Hade den rullen i omgångar på ett spö klassat 1 1/2oz, fungerade men kändes lite felmatchat.

Jag är allergisk med "nya" Conquest (från 2014-års modell) och kommer inte säga mer om den i det här inlägget.
          Tycker däremot första Conquest, anno 2001, är en helt fantastiskt rulle.
          Har ägt modellen i andra storlekar men har tyvärr endast en 100 kvar. Den är parkerad på ett custom-CTS på 7 fot, klassat 15-45 gram. Gör tjänst mest som tyngre abborrprylar och kastar utan större bekymmer från 8 gram (någorlunda kompakta beten) upp en bit över 40.
          Enligt mig en av de mest välbyggda rullarna som finns men inte nödvändigtvis en av de mest hållbara. EU/US-versionen TEGT är ungefär samma men med backspärrshake och andra småsaker som skiljer.

Det finns även många bra, både äldre och nyare, lågprofilare som kan passa.
          Gamla Curado 200/Scorpion 1500, Chronarch eller Citica är ju inte helt dumma!

Använder en Amba 5600 JB till mit tyngre gäddfiske, och är kalasnöjd med den. Kan inget om trim eller andra förbättringar så fiskar den rakt ur kartong. Så en till Amba i mindre strl skulle också vara intressant, och nu har jag lite modeller att kika på från ditt inlägg
          Jag finner end 4500/4600 lite klumpig på grund av sin höjd men en sådan med aluminiumstativ, de nyare lätta delarna och kanske några extra kullager skulle utan tvekan göra jobbet.

Har butiken Upplev i närheten, men tyvärr hade de inte mycket rullar i lager när jag var där för någon månad sedan, iaf inga som kändes intressanta för mitt ändamål.
          Har du vägarna förbi Gränna-trakten har jag ett gäng rullar av lämplig klass som kan avsynas och testas.

Vad menar du med gamla storleken av 100 rullar, är det ändrat nuförtiden? Vad skulle i så fall gamla 100 motsvara i "dagens" mått mätt?
          En Conquest 100 av idag motsvaras storleksmässigt (och kanske också gällande vikten) av en gammal 50.
          Bland lågprofilarna är det lite samma sak, storleken avser ibland främst spolens linkapacitet så man får kika på vikt och uppbyggnad också.

Här är några trådar där, bland annat jag, skriver lite om några potentiellt aktuella rullar, deras skillnader, egenskaper med mera:
          Skillnad på rullar mellan olika marknader

Skillnad mellan Daiwas Millionairer

Olika versioner av Conquest DC

Conquests/Calcuttas historia

Kommentera

En svivlo kanske, så slipper du backslag också...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 616 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden  
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46