Vinatge Ambassadeur 5000 utan serienummer, ålder? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinatge Ambassadeur 5000 utan serienummer, ålder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tack Gösta för dina kommentarer väldigt uppskattat.
    Jag förstår att min rulle troligen är mellan 62-65 och tydligen med några utbytta detaljer. Nu hänger jag väl inte med riktigt i alla benämningar som "stativet", skall jag tolka detta som "innergavlarna" och "sprintarna" däremellan, med spolen innanför.
    Ursäkta mina frågor men jag blir nyfiken och försöker lära mig.
    Jag får väl acceptera tanken att detta är utbytt men då jag vet vem som ägt rullen hela tiden så känns det inte troligt, men jag får givetvis vika mig för expertisen.
    Åter igen tack för dina kommentarer.

    Kommentera


    • #12
      Stativet är det som s a s håller isär gavlarna, den konstruktionen som rullfoten sitter fast i... Om du vill lära dig mer så gå till rullforumet! Klistrat överst är en tråd av Mooki där det mesta om rullterminologi finns förklarat. Egentligen är det inte så svårt, minns när jag med Mookis vägledning rev min första Amba... Och du, din rulle är inte skit bara för att man bytt stativ... Jag har haft flera små (2500 o 1500) rullar där det första jag gjort är att byta alustativet mot ett styvare i kromad mässing! Och beträffande den svarta spolen så var den tydligen standard då...
      Skit fiske
      Gösta
      PS Har du frågor? Hör av dig! Jag är inte så aktiv längre här, men gamla ambor och deras datering har varit lite av en passion och jag kan nog tipsa dig om andra kanaler att forska vidare...

      Edit Klistrar länken till Mookis artikel: Rull-terminologi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...
      Hittade en annan mycket matnyttig länk: Fred's Classic ABU Reel Information (lurelore.com)
      Senast ändrad av Gösta; 2023-12-30, 14:07.

      Kommentera


      • #13
        Tja, har en 5000 fyra skruvar, dubbelvev med rullfotsnummer 585404 det betyder väl att den är tillverkad 1958? De använde väl inte löpnummer då.

        Kommentera


        • #14
          Datumformatet infördes först 1971. Högsta serienummer för 4-skruv är 633694. 510627 är en rulle tillverkad 1965. Övergången till treskruvsstativ skedde någon gång 1967-68. Kan inte hitta numren på de sista rullarna, men din rulle är uppenbarligen tillverkad mellan 1965 och 1968... För övrigt använde man femsiffriga nummer under 50 talet...
          Skit fiske!
          Gösta

          PS Gillar ditt nick. Tog en stund innan jag fattade!!!!
          Senast ändrad av Gösta; 2023-12-30, 20:06.

          Kommentera


          • #15
            Ja tusen tack!

            Kommentera


            • #16
              Hej igen. jag har letat vidare för alla olika detaljer och tror mig se en identifiering av rullen till 5000B från -64.
              Upptäckte just att rullen har "click-funktion" och läser då Fred's web med följande text.
              ...."The Ambassadeur 5000B

              5000B was new in 1964. This is the model most people generally refer to as "The 5000 with a clicker." For approximately the first 2 years of production it did not come assembled with a bait click button. Although early models without the clicker appeared nearly identical to the 5000 and 5000A series, one could recognize the 5000B by its combination of counter balance handle with large single white knob, and the large capacity solid black spool. The side plate was not engraved "B" until eleven years later in 1975. The 5000B also shared sequential serial numbers with the 5000 and 5000A model until late 1971 when lot numbers took over and serial numbers were discontinued.

              Other than having a counter balance handle, the 5000B is essentially a 5000/5000A model in appearance. ABU may have waited until the bait clicker was installed some time in 1966 before justifying the cost of having box tops and display cards labeled "Ambassadeur 5000B."


              Tycker mycket stämmer med min rulle.

              Kommentera


              • #17
                Ser ut som du slagit huvudet på spiken där!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Datumformatet infördes först 1971. Högsta serienummer för 4-skruv är 633694. 510627 är en rulle tillverkad 1965. Övergången till treskruvsstativ skedde någon gång 1967-68. Kan inte hitta numren på de sista rullarna, men din rulle är uppenbarligen tillverkad mellan 1965 och 1968... För övrigt använde man femsiffriga nummer under 50 talet...
                  Skit fiske!
                  Gösta

                  PS Gillar ditt nick. Tog en stund innan jag fattade!!!!
                  Hittar förövrigt ingen sprängskiss för de rullarna bara "pre 1975" men vissa delar känns obekanta. Jag köpte rullen för sig själv och har inte i pappersform

                  Kommentera


                  • #19
                    Så här såg tidiga 5000 B ut (ur N&N -64).
                    Click image for larger version  Name:	20231231_145833.jpg Views:	0 Size:	74,1 KB ID:	2633250

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 267 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X