Haspelrulle till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle till havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Föredrar multi till allt annat fiske men inte riktigt kommit mig för att köra det på HÖ, huvudsakligen pga svårigheten att plocka ihop en bra kombo.
    Finns många bra multirulle att köra med, kör själv med Ambassadeur c5 Mag i både 5500 och 4500 men även Daiwa Zillion 1516 fungerar riktigt bra till havsöring. Sen verkar ju en del gillar Curado DC rullarna också.
    Sen är tyvärr utbudet av spön lite sämre här hos oss men om du hittar ett Fenwick Quadrant 10f 8-32g så har du ett grymt spö där. Välkommen över till den ljusa sidan

    Gott slut och gott nytt år!

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

      Finns många bra multirulle att köra med, kör själv med Ambassadeur c5 Mag i både 5500 och 4500 men även Daiwa Zillion 1516 fungerar riktigt bra till havsöring. Sen verkar ju en del gillar Curado DC rullarna också.
      Sen är tyvärr utbudet av spön lite sämre här hos oss men om du hittar ett Fenwick Quadrant 10f 8-32g så har du ett grymt spö där. Välkommen över till den ljusa sidan

      Gott slut och gott nytt år!
      Har visserligen en Curado DC liggandes men attans svårt att hitta passande spö, fiskar primärt från båt så ca 9 fot skulle vara lagom. Gott Nytt År!

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Föredrar multi till allt annat fiske men inte riktigt kommit mig för att köra det på HÖ, huvudsakligen pga svårigheten att plocka ihop en bra kombo.
        Funderar du på rulle, kolla in Chronarch G, finns att beställa från USA och är en uppgradering av C14+ och är gjord för saltvatten och den är populär bland vadfiskare som jagar redfish, snook och liknande saltvatten arter. Har själv tänkt köpa den men min C14+ som jag köpte begagnad här av Monkey för 10 år sen vägrar ge sig, aldrig bytt ett lager ens i den och den har fått stå ut med riktigt mycket saltvatten/vadfiske. Made in Japan.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

          Har visserligen en Curado DC liggandes men attans svårt att hitta passande spö, fiskar primärt från båt så ca 9 fot skulle vara lagom. Gott Nytt År!
          Tonyex här på FS gillar Curado DC till HÖ (delvis för att den dubblerar till gäddfiske pga storleken som jag förstod det). Körde jag båt då skulle jag välja Daiwa Luvias 9'. Finns nog en -25g och en -32g, den senare, iaf första utgåvan hade ett delat handtag som indikerade "fast action" medan de med helkork hade "regular action".
          Senast ändrad av anteman; 2024-01-01, 21:12.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ytterligare skäl för mig att välja 2500 före 3000 är att jag föredrar en vevknopp med I-form före T-form, en smaksak.
            Lustigt daiwa kör T-form på dom mindre rullarna också -vinterpysslar i garaget och fick se det nu .
            ingen stor grej för egen del då jag aldrig tänkt på det
            bild på caldia 2500 Click image for larger version  Name:	image.jpg Views:	0 Size:	2,72 MB ID:	2633429
            Senast ändrad av Sundström76; 2024-01-05, 11:42.

            Kommentera


            • #26
              Ja då har du råkat ut för en piratkopia eller så har nån butik bytt/snott originalet!
              Nej skämt åsido, bra förtydligande! Kanske har numera vissa serier/modeller av 2500 en T-vevknopp, säg 2500D den med Deep spool?

              Föredrar I-knopp till lättare fiske (borre/HÖ) men jag har faktiskt en "finare" Cormoranrulle, Magnesia köpt till HÖ för säkert ca +15 år sedan på Berras.
              Den har en kullagrad mycket lättsnurrad T-knopp och den funkar bättre än man kan tro då den är nätt och ergonomisk men rullen vilar, linuppläggningen är lite för dålig.
              Senast ändrad av anteman; 2024-01-05, 13:02.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja då har du råkat ut för en piratkopia eller så har nån butik bytt/snott originalet!
                Nej skämt åsido, bra förtydligande! Kanske har numera vissa serier/modeller av 2500 en T-vevknopp, säg 2500D den med Deep spool?

                Föredrar I-knopp till lättare fiske (borre/HÖ) men jag har faktiskt en "finare" Cormoranrulle, Magnesia köpt till HÖ för säkert ca +15 år sedan på Berras.
                Den har en kullagrad mycket lättsnurrad T-knopp och den funkar bättre än man kan tro då den är nätt och ergonomisk men rullen vilar, linuppläggningen är lite för dålig.
                ja den här tiden på året är det ju inte temperatur för finlir utan är bara tumme/pekfinger synliga i handsken tror jag nästan jag föredrar stor knopp men jag har förstört händerna med diverse byggmaskiner så blodcirkulationen är inte som den var en gång

                Kommentera


                • #28
                  Ja en smakfråga som sagt och krämpor kan göra sitt till det med, snusat i över 35 år så cirkulationen är inte optimal här heller.

                  Se här, har inte 600kr rullen till höger en bättre linpåläggning än den vänsta för drygt 3 ggr så mycket. Båda köpta på rea dock...
                  Click image for larger version  Name:	20240105_143813.jpg Views:	0 Size:	1,69 MB ID:	2633453

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 500 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  217 svar
                  30 067 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg MathiasJK  
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 532 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  537 svar
                  90 058 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Kimmen
                  av Kimmen
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 571 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X