Multirullars hållbarhet i relation till storlek/typ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirullars hållbarhet i relation till storlek/typ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Byta ut bromslameller är både enkelt och billigt. Dessutom är det om något förbrukningsvara i högre utsträckning än t.ex. kullager.

ABU:s runda rullar har klenare broms än konstruktionen tillåter medan många lågprofilare (oavsett tillverkare) har alldeles för stark broms. Många uppgraderar även bromsen på sina rullar… jämnare broms fattar jag men starkare är ofta poänglös.
    Har aldrig behövt mer än 5-6 kg broms
    somjag har max på mina rullar. Men då har jag inte fått någon 15 kg gädda i och för sig.
    Drillade en dryg 5kg lax för några månader sedan med 5kg broms utan minsta problem.

Kommentera

Många fiskar ju lax i älv med Danielsson orginal rullar som helt saknar broms. Själv har jag en 2w till mitt gäddflugfiske. Så egentligen behöver man inte så mycket broms egentligen

Kommentera

Här kan man ju dra paralleller till bilar och vilka andra maskiner som helst. Finns ju en anledning till att man har viktbegränsning på bilar tex, både last i bilen och eventuellt släp. Det är det maximala bilen är dimensionerad för att både kunna dra och få stopp på!

Ju mer "teknologisk avancerade" (överkomplicerade) prylar blir desto kortare blir livslängden, gäller även rullar.

Kommer i knappast finnas några lågprofilare kvar om 50-70 år som det gör klassiska Ambassadeurer idag, samma sak gäller haspelrullar, ren skit idag jämfört med förr. Visst känns dom lenare att veva de 2 första säsongerna innan lager och annat börjar glappa och dom väger mkt mindre, men en det finns gott om fullt fungerande Daiwa/Abu hasplar kvar ända ifrån 60-70talet. Dagens hasplar finns det knappt 10 år gamla av kvar.

Sedan styr ju användandet och framför allt service till STOR del hur länge en rulle lever. Man kan ju döda vilken rulle som helst på en månad om man vill, bara fiska i saltvatten i tropikerna och ge fan i att vare sig skölja av den med sötvatten med jämna mellanrum och att inte ge den någon smörjning alls.

På min lilla Black Max 3 känner man ju att hela rullen börjar nå sitt max när kastvikten bara är på 40g och man tar i lite, på min Pro Rocket känns det inte alls.

Kommentera

...och ju mer överkomplicerade (jäkligt bra beskrivande ord Koster) rullar desto mer service tarvar de. Som du säger, tunga, kuggiga Michell- eller ABU-hasplar från 70-talet maler på än, trots modest service och snålt med smörja.

Men det är ju tyvärr grejen nu, service är svårtillgängligt och dyrt. Lättare att köpa nytt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
            ...och ju mer överkomplicerade (jäkligt bra beskrivande ord Koster) rullar desto mer service tarvar de. Som du säger, tunga, kuggiga Michell- eller ABU-hasplar från 70-talet maler på än, trots modest service och snålt med smörja.

Men det är ju tyvärr grejen nu, service är svårtillgängligt och dyrt. Lättare att köpa nytt.
            Planerad livslängd borde vara olagligt om klimatförändrigar drivna av mänskliga koldioxidutsläpp vore sant, men verkligheten visar det helt motsatta. Kvalitén och livslängden på allt vi använder går bara neråt hela tiden så att vi skall tvingas konsumera mer, gå inte på lögnen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 443 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden  
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46