Pro Rocket 4500 problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pro Rocket 4500 problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Pro Rocket 4500 problem

    På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt trög på sin axel på bottenplattan och går inte att få av, har testat att skruva på vevmuttern i botten på bussningen men den sitter ännu som berget. Har någon varit med om detta problem och vad är det som är orsaken?

  • #2
    Skumt. Du har lyft av alla bromslamellerna så att bussningen är ren, och den går inte att lyfta bort från axeln?

    Kommentera


    • #3
      Hej! Har varit med om detta fenomen! Det låter som att det är huvuddrevsbussningen som har har nypt/skurit på axeln på bromsplattan. På min rulle var det bristande smörjning som orsakade problemet. Fick använda en liten kulhammare för att få isär delarna, men det finns säkert andra sätt att sära på dom, så det var bara att byta ut bromsplattan och bussningen för min del./

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
        Skumt. Du har lyft av alla bromslamellerna så att bussningen är ren, och den går inte att lyfta bort från axeln?
        Det är bara själva bussningen som sitter kvar på axeln, huviddrevet samt kuggdrevet till bakslagsspären har jag tagit bort.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Mörrum Visa inlägg
          Hej! Har varit med om detta fenomen! Det låter som att det är huvuddrevsbussningen som har har nypt/skurit på axeln på bromsplattan. På min rulle var det bristande smörjning som orsakade problemet. Fick använda en liten kulhammare för att få isär delarna, men det finns säkert andra sätt att sära på dom, så det var bara att byta ut bromsplattan och bussningen för min del./
          Skönt att höra att det inte bara är jag som stött på detta.
          Försökte först att vrida och dra bort bussningen, men det gick inte så skruvade på vevmuttern och drog den i botten på axeln men den sitter fortfarande fast på axeln även om den snurrar lite lättare nu.

          Kan ha missat att lägga fett på axeln vid montering.
          Men även om det saknas fett på axeln så snurrar bara bussningen i den hastighet man vevar, kan det verkligen skära ä/nypa utav så låga varv?

          ​​​​​

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av elgfan Visa inlägg

            Skönt att höra att det inte bara är jag som stött på detta.
            Försökte först att vrida och dra bort bussningen, men det gick inte så skruvade på vevmuttern och drog den i botten på axeln men den sitter fortfarande fast på axeln även om den snurrar lite lättare nu.

            Kan ha missat att lägga fett på axeln vid montering.
            Men även om det saknas fett på axeln så snurrar bara bussningen i den hastighet man vevar, kan det verkligen skära ä/nypa utav så låga varv?

            ​​​​​
            Har sett en till rulle med detta fenomen så det är nog inte jätte vanligt att det händer, men det förekommer dock. Det är nog viktigt att se till att det finns olja/fett vilket man nu än väljer mellan bussningen och bommen för det blir nog en del friktion där emellan. Är själv väldigt noggrann när jag smörjer/ servar vevpartiet efter min fadäs. Lycka till med mekandet!

            Kommentera


            • #7
              Testat att ge den en dos elr två med 556, WD 40 elr LRB 50 och låtit det verka typ ett dygn, och sen försökt igen efter det?

              Edit:
              Det har för övrigt blivit tre identiska poster om din huvuddrevs bussning.
              Senast ändrad av Piscantur stercore; 2024-11-07, 14:46.

              Kommentera


              • #8
                Hade samma problem med en 5501'a för nått år sen.
                Har för mig att jag löste problemet med slägga och stämjärn, dvs bytte drev och platta.
                Väldigt nyfiken på vad man borde gjort.

                Och min rulle kärvade inte, vad jag kommer ihåg, men det var lögn och förbannelse att få loss drevet från plattan iaf.

                Kommentera


                • #9
                  .....det var alltså bussningen som satt fast och inte något drev
                  .

                  Kommentera


                  • #10
                    Orsaken är att skiten rostat/ärgat fast. Mekaniskt våld och smörjmedel/rostlösare. Skiter det sig så det gott om reservdelar bla sportfiskeboden eller abu svängsta. Huvuddrevsbussningen kostar 129:- och bottenplattan 349:-. Mtp vad en 4500 rocket kostar idag så är det en investering.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 600 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 246 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    278 svar
                    47 639 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    544 svar
                    90 989 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 658 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X