Skrapande ljud från rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrapande ljud från rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skrapande ljud från rulle?

Jag har en 2 år gammal Abu garcia revo haspel rulle som låter att den skrapar men endast under belastning. Jag har öppnat upp den men hittar verkligen ingenting underligt i rullen (typ kullager eller drev). Vad är något svårt att märka som kan orsaka detta?

Har du kollat kullagret på bygeln? Osäker på om den kan orsaka missljud men värt att kolla

Kommentera

Jag kollade det nu och det kullagret verkar helt normalt. Tack ändå för svaret!
      Senast ändrad av Hampeee; 2025-06-28, 21:52.

Kommentera

Efter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln och självaste kroppen av rullen. Mellanrummet mellan är ojämnt stort och det är ett skrapande ljud så det är rimligt. Problemet är att orsaken till detta är fortfarande oklart. Axeln i mitten av rullen är rak och annars skulle det väl vara om hela kroppen är böjd?

Kommentera

Men under belastning kanske kroppen/axeln flexar och själva haspeln blir lite skev med skrapande som följd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hampeee Visa inlägg
            Efter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln och självaste kroppen av rullen. Mellanrummet mellan är ojämnt stort och det är ett skrapande ljud så det är rimligt. Problemet är att orsaken till detta är fortfarande oklart. Axeln i mitten av rullen är rak och annars skulle det väl vara om hela kroppen är böjd?
            Det brukar synas ganska tydligt på rotorn och kroppen om de tar emot varandra. Annars kan man linda ett lager gängtejp runt för att se om det blir några märken. Den är ofta tunnare än 1/10mm och tightare än så är det sällan på en haspelrulle. Haspelrullar är lite sura att felsöka just för att de av plastmaterial tenderar att flexa, som Ziggystardust nämner ovan och dessutom har krafter som verkar vinkelrät mot varandra i flera led.

Kommentera

Jag ska nog låna en polares revo rulle som är liknande och testa att byta ut en del delar för att lista ut vad felet kan vara. För jag håller helt med om att det är rätt kasst att felsöka. Kanske testar gängtejp också

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              31 912 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S