Abu Garcia Ambassadeur Beast Hd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia Ambassadeur Beast Hd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu Garcia Ambassadeur Beast Hd

Hej,

Någon här som har erfarenhet av att uppgradera/trimma sin Beast HD? Lik och olikheter med ”vanliga” ambassader i samma storlek?

Jag har införskaffat en och vill gärna ha er expertis samt råd om ev ”upgrades” som går att göra!

Efter läsning i olika trådar låter det som att majoriteten inte tycker om dessa rullar pga icke mässing detaljer osv, men jag vill gärna veta vad som går att göra med den som alla ni andra gör med ”riktiga ambassader”.

Tack på förhand

En beast är gjord för tungt fiske där du inte har någon nytta av att "trimma" rullen. För många kanske den håller lite för mycket lina så en grundare spole kanske kunde vara en uppgradering som kan tillföra någonting men jag hade behållit den som den är.

Det finns säkert några som har andra åsikter dock :-)

Grattis till köpet!!

Kommentera

Jag plockade isär och ihop rullen idag (lite för snabbt) för att se att mina skills fortfarande sitter men äger idag ingen annan Ambassadeur att jämföra mått med.

Någon som vet om det går att installera annan grundare spole typ Record?

Spolens bussningar gissar jag lätt kan bytas till lager..?

Linspridraren har två plastbussningar, replacement?

Knivbult?

Plastdrev för hemtagning av lina utan lager utbytbara?

Många funderingar som ni märker om det är möjligt att göra som med vanliga Ambassadeur rullar.

Kommentera

Finns ingen vits om du ska ha den till gädda att byta bussningar mot lager
        satt några jävla keramhybridlager i en jb jag har som inte kastade längre med dom det var ett jävla tråkigt ljud i dom bara så där sitter bussningar igen
        kör rullen som den är trimma en gäddrulle är att kasta pärlor åt svin det är när du kommer på lättare vikter du kanske kan tjäna på att trimma

Kommentera

Om du inte har fiskat med den ännu så kanske du borde göra det först för att få ett intryck innan du börjar ändra på saker och ting ? Generellt så är det inte för kastlängdens skull man byter delar på en gäddrulle, snarare för att få bättre kontroll när man kastar(tex mindre trassel med beten som har stort luftmotstånd, eller man vill kunna kasta ett brett spektrum av betesvikter). En mer lättkastad rulle är också mindre fysiskt ansträngande att kasta med en hel dag(en sak som gamla gubbar som mig uppskattar). Och då är enligt min personliga uppfattning en lättad spole och oljebronsbussningar de viktigaste ändringarna, resten är mer att betrakta som "bling".

Kommentera

Trimhysterin som många av oss var i för 15 år sedan visade att det till 90% var ren placebo. Till dagens gäddfiske där "downsize" är 70-80g som förr var supertungt fiske har du ingen som helst nytta av några uppgraderingar. Kommer bara göra rullen känsligare och kräva betydligt mer underhåll. Ska du kasta lätta fladdriga skedar på 10-20g är det en annan sak.

Kommentera

Lyssna med sportfiskeboden dom säljer trim till ABU, har själv haft en ABU med allt trim ifrån UT till gäddfiske & kastat tyngre beten, rullen blev betydligt stabilare med mindre risk för overruns & något bättre kastlängd. Har stått jämsides & jämfört samma rulle trimmad & otrimmad & det är betydligt trevligare med en trimmad rulle, jag kan varmt rekommendera att trimma.

Kommentera

Hej,

Tack för svar!
                Min huvudsakliga fråga från början var om måtten är de samma som till ”vanliga” Ambassadeur rullar. Alltså om tex linspridare, knivbult, spole och lager passar i en Best HD.

Jag har uppgraderat rullar många gånger tidigare så jag vet vad man får och inte. Jag tycker det är synd att det sitter plastbussningar på evighetsskruven och vill gärna ha en grundare spole i rullen..

Kommentera

Ursprungligen postat av Shungolungo Visa inlägg
                  Hej,

Tack för svar!
                  Min huvudsakliga fråga från början var om måtten är de samma som till ”vanliga” Ambassadeur rullar. Alltså om tex linspridare, knivbult, spole och lager passar i en Best HD.

Jag har uppgraderat rullar många gånger tidigare så jag vet vad man får och inte. Jag tycker det är synd att det sitter plastbussningar på evighetsskruven och vill gärna ha en grundare spole i rullen..
                  Det är väl en vanlig ultracast så det borde inte vara några problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Shungolungo Visa inlägg
                    Hej,

Tack för svar!

Om du har "uppgraderat" många rullar borde du känna igen delar och förmodligen också äga ett skjutmått så du helt sonika kan försäkra dig om vilka eventuella kullager som passar.
                    För egen del har jag svårt att lita på andra gällande mått, alltid bra att själv säkerställa.

Som engqvist skrev; är spolen av klassisk Ultracast-typ passar alla möjliga spolar från/avsedda för din rulles storlek.
                    Har aldrig sett en sprängskiss över rullen ifråga men den ser ju ut som en helt ordinär Ambassadeur vilket innebär att de sedvanliga "trimdelarna" borde passa.
                    Vilken skillnad de gör eller inte gör finns det många andra trådar om...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 200 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S