Hopplös multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hopplös multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    OM man har jätteproblem med oroliga rullar som man ändå inte ska tävla med i casting kan man testa att tvätta lagren med aceton ordentligt och byta mot Rocket Fuel Liquid Grease eller en tjock mineralolja för att lugna ner rullen.
    Tipset om Liquid Grease är jag tveksam till, eller jag är tveksam till det smörjmedlet rent generellt.

De gånger jag testat det (förvisso många år sedan men pågick till och från några år) har det alltid totalt fallerat genom att det fått en viskositet som närmat sig kåda på relativt kort tid.
    Nästan så det verkar som basoljan blöder ur fort då det just har vätskat sig.

Kan varit dåliga batcher eller något lustigt handhavandefel från mina sida men körde en bekants kullager många tiotals minuter i ultraljud med både bensin och aceton för att få dem helt rena från Liquid Grease.
    I det fallet hade det också blivit otroligt segt, kulorna såg ut som de var täckta med fernissa eller schellack och lagren gick inte rubba.
    Sett precis samma sak i ett gäng envägslager då det uppmanades att användas där av vissa experter.
    Andra kan naturligtvis ha mer positiva upplevelser, mina är för fåtaliga för att jag ska skriva slutsatsen i sten.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Tipset om Liquid Grease är jag tveksam till, eller jag är tveksam till det smörjmedlet rent generellt.

De gånger jag testat det (förvisso många år sedan men pågick till och från några år) har det alltid totalt fallerat genom att det fått en viskositet som närmat sig kåda på relativt kort tid.
      Nästan så det verkar som basoljan blöder ur fort då det just har vätskat sig.

Kan varit dåliga batcher eller något lustigt handhavandefel från mina sida men körde en bekants kullager många tiotals minuter i ultraljud med både bensin och aceton för att få dem helt rena från Liquid Grease.
      I det fallet hade det också blivit otroligt segt, kulorna såg ut som de var täckta med fernissa eller schellack och lagren gick inte rubba.
      Sett precis samma sak i ett gäng envägslager då det uppmanades att användas där av vissa experter.
      Andra kan naturligtvis ha mer positiva upplevelser, mina är för fåtaliga för att jag ska skriva slutsatsen i sten.
      Om man ska ha 1 eller 2 sorters olja och fett till service vad rekommenderar du då ? Är ingen nörd på ämnet utan tänkte hålla ordning på mina och äldsta ungens rullar och det blir ju gissningsvis vintergöra så tiden finns utan stress

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Om man ska ha 1 eller 2 sorters olja och fett till service vad rekommenderar du då ? Är ingen nörd på ämnet utan tänkte hålla ordning på mina och äldsta ungens rullar och det blir ju gissningsvis vintergöra så tiden finns utan stress
        Det finns en tråd på ämnet

Kort uttryck:
        Jag gillar Cals fett, det bruna, och Shimanos original Bantam-olja.
        En flaska Red Label också för större rullar och vissa delar som evighetsskruv och dylikt kan vara bra.
        Med dessa tre kan du smörja i princip alla som kan tänkas användas till svenskt fiske, förutom möjligen extrema lättfiskerullar, även om det också kan finnas en vits med ett lite lättare fett till mindre haspelrullar.

Bantam-oljan är tyvärr svår att få tag i under vissa perioder, förr gick den köpa billigt från Normark om man var snäll, en tid gick den köpa från Shimano men senast jag hörde var så inte fallet.
        Red Label och Cals tror jag flertalet fiskebutiker säljer.

Det fina är att om man håller reda på sina egna rullar räcker en förpackning var av nämnda smörjmedel i flera år, ingen dyr investering således!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
        Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
        41 svar
        32 226 visningar
        18 gillar
        Senaste inlägg Micki.S