Hopplös multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hopplös multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hopplös multirulle?

Ibland läser jag eller hör om multirullar som är helt hopplösa och som nästan alltid skapar ett skatbo oavsett hur bromsarna är inställda.

Jag kan inte påminna mig om att jag haft en riktigt omöjlig rulle förutom en abu mgxtreme.

Har du stött på någon multirulle som du aldrig fått att fungera som du hade önskat?

Jag aldrig kommit överens med "större" magnetbromsade rullar. Men det kan bero på att jag det bara provat lågprissegmentet. Ul-multisar med magneter har varit bra, även Ali-modeller.

Kommentera

Vanliga Ambassadeurer kräver att man hanterar spolen en smula med tummen. Även lågprofilrullar med magnetbroms kräver tumhjälp. Det är en vanesak.

Jag har en gammal Record 2200 Expert utan annan kastbroms än en liten släpbroms som inte gör någon nytta, men den har däremot frikopplingsbar spole. Faktum är att även den går att kasta fint med bara tumbroms. (Jag använder den bara någon gång om året för nostalgifiske med gamla grejer.)

Kastar man med hjälp av enbart rullens eget bromssystem får man dels kortare kast, dels måste man kasta med behärskad och medveten kraft. Gör man plötsligt ett lite kraftigare och snärtigare kast, kommer lintjorvet direkt om man inte har tummen beredd.

Olika linor är olika belägna att ge bakslag. Linor som drar åt sig vatten, så att spolen undan för undan blir tyngre, gör risken för bakslag större.

Kommentera

Den enda rullen jag haft problem att ställa in är min Metanium Shallow Edition. Nu är jag hel-lugn med den, men faktum är att det faktiskt är den enda rullen jag behövt eliminera spolglappet på för att tämja. Den är supernervös, även på de allra högsta bromsinställningarna. Den vanliga Metaniumen har jag bara 2 bromsar aktiverade och den sekundära inställningen står på lägsta. Enbart en bromsvikt vindstilla dagar.

MGXtreme tyckte jag, tvärtom, var riktigt bra på att kasta. Jag polerar gärna bromsplattan med autosol (efter att ha bänt ur den) för att få den lite extra nervös- Då tycker jag den kastar längst på marknaden tveklöst. Säkert 8-10 m längre än vissa andra rullar.

Kommentera

Calcutta 100 TE DC var en rolig rulle. Tryckte du på så kastade den både extremt långt och stabilt. Men om du inte tog i utan ville göra kortare kast så var den lynnig som bara den. Jämförde med en kompis 200 TE DC som det inte var några problem att använda även vid kortare kast.

Kommentera

Har haft 2 rullar som jag inte har lyckats bli kompis med, en ABU Beast X med centrifugal broms, när man ställde bromsen så att det inte blev skatbon då blev kastlängden rejält reducerad, samma sak med en billigare Piscifun rulle.

Kommentera

Min daiwa ryoga schrapnel 300l fruktansvärt opålitlig rulle. Kastar jätte bra en dag och en annan så dag så blir det overun direkt Har gått sönder så pass många gånger att jag har flera reserv drev och tum tangenter till den. Skit snygg men kan inte förstå varför den ens såldes i Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Ibland läser jag eller hör om multirullar som är helt hopplösa och som nästan alltid skapar ett skatbo oavsett hur bromsarna är inställda.

Jag kan inte påminna mig om att jag haft en riktigt omöjlig rulle förutom en abu mgxtreme.

Har du stött på någon multirulle som du aldrig fått att fungera som du hade önskat?
                I mina yngre år i början på 70-talet när jag köpte min första Ambassadeur kastade jag första kastet i sjön vid föräldranas sommarstuga o fick ett rejält skatbo som jag lyckades reda ut. Därefter gick jag ocg ställde mig på en träda och provkastade med flera drag utan krokar och i olika vikter för att jag skulle lära mig hantera bromsen. Som någon skrev ovan så fick man ta tummen till hjälp ifall linan reste sig, m. m.

OBS! Jag har bara haft Ambassadeurrullar från 70- & 80-talet varav en med magnetbroms. Jag tror den hette Ambassadeur Ultra Mag II. Den enda Ambasadeuren som det inte gick att kasta med var 30 som jag enbart hade till havsfiske.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                  Den enda rullen jag haft problem att ställa in är min Metanium Shallow Edition. Nu är jag hel-lugn med den, men faktum är att det faktiskt är den enda rullen jag behövt eliminera spolglappet på för att tämja. Den är supernervös, även på de allra högsta bromsinställningarna. Den vanliga Metaniumen har jag bara 2 bromsar aktiverade och den sekundära inställningen står på lägsta. Enbart en bromsvikt vindstilla dagar.

MGXtreme tyckte jag, tvärtom, var riktigt bra på att kasta. Jag polerar gärna bromsplattan med autosol (efter att ha bänt ur den) för att få den lite extra nervös- Då tycker jag den kastar längst på marknaden tveklöst. Säkert 8-10 m längre än vissa andra rullar.
                  Nästan lite komiskt... jag har haft tre metanium varav två med JDM Shallow spole och alla tre kastade sådär löjligt bra så jag borde ha behållit dom... MEN... båda med shallow ställde till huvudbry då båda till en början var väldigt lynniga och ibland fick jag för mig att det hade med lufttryck och luftfuktighet att göra... men så hittade jag en lösning för båda som funkade kanon. Säg till när du ska sälja din till ett vrakpris ;-)

MGXtreme däremot... huga!
                  Senast ändrad av Xerup; 2025-12-15, 15:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Nästan lite komiskt... jag har haft tre metanium varav två med JDM Shallow spole och alla tre kastade sådär löjligt bra så jag borde ha behållit dom... MEN... båda med shallow ställde till huvudbry då båda till en början var väldigt lynniga och ibland fick jag för mig att det hade med lufttryck och luftfuktighet att göra... men så hittade jag en lösning för båda som funkade kanon. Säg till när du ska sälja din till ett vrakpris ;-)

MGXtreme däremot... huga!
                    Ja det där är ju intressant! Två helt olika erfarenheter av två olika rullar. Funderar på om det beror på er, er kastteknik, spö, lina, bete och vindförhållanden eller om det mesta ligger hos rullen eller alles. Föreslår att ni träffas för att reda ut det hela - vilken är he, he objektivt bäst att kasta?!? ;-)

Xerup var din lösning medvindskast med kompakt bete eller mer förfinad, typ rätt mekanisk broms givet omständigheter och en aktiv(are) tumme?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 220 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S