Vilken rulle ska jag köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle ska jag köpa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Saxat från Olssonsfiske.se
    Ambassadeur Jerkrullar kvalité till rätt pris Välj mellan TGC5001C REA 649kr, Eller nya uppgraderade 5601JB 2007 Nu 1.189kr (2006 är slutsålda). Dessa är från hösten 2006. begr.lager.

    Kan det vara nått???
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

    Kommentera


    • #12
      Saxat från Snajk.se
      Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket
      (1599:-) Köp! 729:-
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

      Kommentera


      • #13
        6500 är inte så vänstervevad iofs men var ett supertips till mig så jag tackar och tar emot!
        Är det blåål eller vralåk?

        Kommentera


        • #14
          kör med record 60HC på cwc´s 180gr spö,, har bara bra att säga om den kombinationen, svensk stål biter

          Kommentera


          • #15
            åter igen! satsa på en JB... dom som vet vad dom snackar om kör med JB, eller svindyra japanare (som är lite bökiga att byta reservdelar på).
            achilles

            Brokeback Fishing Team


            http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

            --------------------------------------------------
            \m/

            Kommentera


            • #16
              Inget påhopp på någon. JB är en kanon rulle. Jag är bara nyfiken på vad som rasar på andra Ambisar. Jag har kört med många olika modeller i havet, sk pilkfiske, 100-300gr, kast med den vikten och ett rätt så redigt ryckande i spöt men dom håller. Vad rasar på rullen när man jerkar?
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                Inget påhopp på någon. JB är en kanon rulle. Jag är bara nyfiken på vad som rasar på andra Ambisar. Jag har kört med många olika modeller i havet, sk pilkfiske, 100-300gr, kast med den vikten och ett rätt så redigt ryckande i spöt men dom håller. Vad rasar på rullen när man jerkar?
                Det som brukar rasa är:
                - Backspärrslagret som tappar greppet och veven snurrar bakåt. Kan i ofta räddas av en dual stopper, men nitningen brukar lossna rätt snabbt om fiskaren tillhör den adrenalindrivna skaran.
                - Spolaxellagren, original stålkullager pallar inte för accelerationen.
                - Tumtangenten, särskilt på 6000 storleken, den kroknar och går sönder.
                - Frikopplingen kärvar, brist på bra smörja redan från början. Det som finns i rullen från fabrik är OK några månader. Originalsmörjan bryts ner för den är rena hälsokosten.
                - Ryckig slirbroms, framför allt de äldre teflonlamellerna, men även de nyare CarbonMatrix blir ryckiga i fuktig miljö eller efter lite slit.
                - Stativen med aluminium innersidor brukar börja glappa efter ett tag och blir skeva
                - Knivbulten i linspridaren (beror mest på brist på smörja)
                - Linspridaren (traumatiska haverier som brukar bero på att främmande föremål kommer ivägen vid kast, ex vis fingrar, handskar osv)

                Sen kan listan göras lång på haverier beroende på inget eller eftersatt underhåll. Råkar man bada rullen är det bara att dela på den, det finns ingen väg runt. Annars räcker det med lite kärlek och omvårdnad en tre fyra ggr per år för en mycket flitig fiskare.
                www.utreel.com

                Kommentera


                • #18
                  självklart är det så att killar som UT kan bygga om och modifiera en djävla pennvässare till en veritabel fiskepansarvagn som kastar till horizonten. men jag tänker att det bara blir förvirrande för någon som inte är insatt eller har intresset att hålla på. så med vad UT beskriver här i tråden, i tankarna, tycker jag att just JB är en vettig rulle att rekomendera.
                  achilles

                  Brokeback Fishing Team


                  http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

                  --------------------------------------------------
                  \m/

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag tycker bara det är gött att UT orkar skriva en halv magisteruppsats så fort nån säger Abu.
                    Är det blåål eller vralåk?

                    Kommentera


                    • #20
                      Tack UT. Jag bara undrade vad som rasade när folk jerkar, har läst så mycket i olika trådar att rullen rasar men inte så många skriver vad som rasar.
                      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 289 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 142 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 283 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X