en multirulle som kastar sjukt långt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

en multirulle som kastar sjukt långt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av CA Visa inlägg
    Nu är det väl inte så att just "jerk" rullarna skulle fungera mindre bra till vanligt spinnfiske typ HÖ eller att det sitter en spinnare på tafsen! Att dom kallas Jerk rulle är nog mest ett försäljnings knep för att jerk har blivit en stor "fluga" .
    Oftast är det ingen skillnad alls på "jerk" rullarna och mod innan? Och är det någon skillnad så brukar den bestå i att backspärren är förstärkt med en extra spärr eller att drevsatsen är av en annan mod, samt att dom även ibland har glidlagrat spolen ist för kullager! Tror nog att du kommer att rycka sönder en Revo Inshore lika snabbt som en Revo S skillnaden mellan dom just ang "rycktåligheten" är minimal! En 5000 classic med en spärrhake extra och så en UT spole så hammnar du under 2 kg kr och får en mycket bra rulle till det du tänkt bruka den till! =) Det är ju ingen "lågrofilsrulle" men den är både fin att kasta med och slitstark!
    Helt korrekt skillnaden är minimal (infinit), backspärren kan skilja och ev. bronsbussningar istället för kullager, men i övrig exakt samma spole, axel, stativ och komponenter i övrigt. Det är bara att skruva isär och jämföra. Att tex sätta bronsbussningar i en "icke- jerkrulle" är en barnlek. Bara att köpa på Lundgrens eller hos UT och stoppa i. Det är främst ett försäljningsknep!
    Senast ändrad av walleyebuster; 2008-03-04, 15:32.
    Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
      Absolut, S:t Croix är i stort identiska med Millionaire/Luna.
      Jag kan tänka mig att det är veven du syftar på, men det gäller inte för 300-storleken.

//Stefan
      Nej jag syftade inte på veven vilken har två kullager på SW .Och inte heller den röda fina färgen på SWn.=) Daiwa Millionaire 203 SW har snäppet högre utväxling 6.3 och sen är pinionen i SW gjord av rostfrittstål mot Lunans pinion i mässing! Sen har ju Lunan magforce Z mot SW som har magforce V.

Kommentera

Nej jag syftade inte på veven vilken har två kullager på SW .Och inte heller den röda fina färgen på SWn.=) Daiwa Millionaire 203 SW har snäppet högre utväxling 6.3 och sen är pinionen i SW gjord av rostfrittstål mot Lunans pinion i mässing! Sen har ju Lunan magforce Z mot SW som har magforce V.
        Tyckte du sa EN sak....

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Rudan: =) Ja jag tänkte att just dom andra skillnaderna förutom just pinionen går ju att läsa sig till eller se vid en snabb överblick. Lite knepigt att inte Lunan har alla bra plus några till bättre egenskaper när den nu ska vara den bästa Daiwan bland dom mindre mod och ta över Millionairens front plats?

Kommentera

Rudan: =) Ja jag tänkte att just dom andra skillnaderna förutom just pinionen går ju att läsa sig till eller se vid en snabb överblick. Lite knepigt att inte Lunan har alla bra plus några till bättre egenskaper när den nu ska vara den bästa Daiwan bland dom mindre mod och ta över Millionairens front plats?

Är det inte så att SWn är en limiterad specialmodell? De vanliga CVZorna hade väl inte rostfria drev osv..?
            Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
              Är det inte så att SWn är en limiterad specialmodell? De vanliga CVZorna hade väl inte rostfria drev osv..?
              Jo vist är just SW en lite mera special mod av CVZ mod men då mest tänkt för att palla saltvatten bättre! Och dom vanliga CVZ orna har ju mässingdrev samma som Lunan. Tror inte att pinionerna i mässing korriderar eller tar mer skada av just saltet i dom andra mod! Utan pinionen blev nog av rostfrittstål i SWn mest för den högre styrkan som kanske behövs för att det är mindre yta i ingrepp mellan kuggarna tillföljd av den högra utväxlingen! Smart av Daiwa att ändå behålla det stora drevet av den "mjukare" metallen mässing så drev överföringen behåller sin smidiga gång! =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 818 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki