5601 JB - Linspridaren och linan är ovänner. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5601 JB - Linspridaren och linan är ovänner.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 5601 JB - Linspridaren och linan är ovänner.

Hej alla nya kamrater,

Fick lön för några dagar sedan och med den kom en 5601 JB. Min första multirulle. Efter iskallt premiärfiske bestämde jag mig för att smörja min nya kompis med ett par droppar av den medföljande oljan. Jag kladdade försiktigt på oljan enligt det aningens obegripliga smörjschemat. När jag tillslut var klar insåg jag att linspridaren och linan inte längre låg i fas. Linan kan t.ex. ligga längst till höger medan spridaren är till vänster. Jag misstänker att detta ger onödigt stor friktion och kanske t.o.m. ökad risk för tvärstopp. Problemet borde kunna lösas genom att ta ut all lina och spola på den igen men kanske finns det en genväg. Någon som har en bra lösning?

/ Mårten

Lossa hylsan på undersidan av linspridaren. Använd en spårmejsel. Knacka försiktigt ur stiftet i linspridaren. Dra ut lina från rullen och passa in linspridaren. Montera stiftet igen och därefter hylsan.
    Klart!

//Stefan
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Det jag tycker är lättast är att dra ut med båten och lägga ut linan bakom båten. Men som Stefan säger, bara skruva... Jag hade gjort det första med båten. Ibland kan jag vara lite småklumpig, så det där stackars stiftet kanske skulle få en omgång.
      ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Glömde en sak.......Sätt tillbaka stiftet när linan och spridaren är vid något av ändlägena, vid gaveln. Annars finns det en 50-50 chans att det blir ett halvvarv fel......

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Man kan också dra ur linan ur linspridaren och veva tills den kommer rätt.
          Detta "problem" borde ju iofs försvinna själv efter 2-3 kast
          www.stampelures.se

Kommentera

Jag har en svag känsla av att den, linspridaren, inte rör sig när fisken går ut med lina, då uppstår det här problemet igen. Och den rör sig väl inte vid utkast heller så då måste ju oxå problemet uppstå? Men jag är kanske lite för morgontrött för att förstå
            När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
              Jag har en svag känsla av att den, linspridaren, inte rör sig när fisken går ut med lina, då uppstår det här problemet igen. Och den rör sig väl inte vid utkast heller så då måste ju oxå problemet uppstå? Men jag är kanske lite för morgontrött för att förstå
              På en JB rör sig linspridaren vid utkast och när slirbromsen utnyttjas.
              Men jag kan hålla med om att det inte är nåt jätteproblem på en 5000-rulle. På en 6000 rulle kan det bli mindre bra om en skaplig fisk rusar ut massor med lina, det kan bli väldigt trögt om linspridaren ligger fel när det är dåligt med lina på rullen om den är bred.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                På en JB rör sig linspridaren vid utkast och när slirbromsen utnyttjas.
                Men jag kan hålla med om att det inte är nåt jätteproblem på en 5000-rulle. På en 6000 rulle kan det bli mindre bra om en skaplig fisk rusar ut massor med lina, det kan bli väldigt trögt om linspridaren ligger fel när det är dåligt med lina på rullen om den är bred.
                Jaha se där Svårt att hålla reda på vilken rulle som är vilken. Det mest irriterande när linan hamnar ur sync är det obehagliga ljudet som uppstår vid utkast, det skriker att ni kommer det gå snett Fast det gör sällan det.

Drar det inte kraft/kastlängd att linspridaren rör sig? Förstår att det inte gör så mycket med en 120g fet-jerk men jag tänkte mer allmänt?
                När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
                  Drar det inte kraft/kastlängd att linspridaren rör sig? Förstår att det inte gör så mycket med en 120g fet-jerk men jag tänkte mer allmänt?

På breda rullar är det nog snarare bättre att linspridaren följer med, det blir mycket friktion när lina inte synkar med spridaren. Det allra bästa vore förstås om linspridaren försvann helt under utkast på nåt vis, men det kanske är tekniskt svårt...
                  Har nån Mörrum 5600 samt några EONer med fasta linspridare och jag märker då inte att de kastar bättre än de rullar jag har med spridare som följer. Snarare tvärtom om man inte ser till att den fasta spridaren är i mitten vid utkast

Kommentera

Fixat!

Hej igen,

tack för alla snabba svar. Fiskare är tydligen morgonpigga. Jag bestämde mig för att skruva. Det var tydligen en ganska enkel match att fixa linspridaren, bara lossa skruven lite och flytta den. Kan vara bra att veta eftersom det här problemet garanterat kommer återuppstå vid nästa smörjning.

Vanligtvis brukar jag vara bättre på att skruva sönder saker än att få ihop dom igen. Den här gången gick jag tydligen segrande ur bataljen. Nu återstår det bara att hitta en bra anledning att smita från jobbet så att jag kan fånga dödsgäddan i eftermiddag.

Trevlig helg
                    / Mårten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 791 visningar
                    0 gillar