abu 5500C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abu 5500C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• abu 5500C

Eftersom jag tappat bort min manual och inte använt min Ambassadeur 5500C på några år så undrar jag vad dom två rattarna är till för den på högra gaveln respektive vänstra gaveln

Tack på förhand vargen

Ursprungligen postat av vargen Visa inlägg
    Eftersom jag tappat bort min manual och inte använt min Ambassadeur 5500C på några år så undrar jag vad dom två rattarna är till för den på högra gaveln respektive vänstra gaveln

Tack på förhand vargen
    Maila grabbaran på ABU service så får Du en manual i PDF format tillbaka, gjorde så med en gammal rulle och det gick kanonbra.

Högersidans bör ju vara slirbromsen på stjärnhjulet och kastbromsen på den andra, men de på vänster har jag tapapt bort vad de gör, men som sagt skaffa en manual alltid bra att ha och den kostar gratis

Kommentera

Är det inte de rattarna som justerar spolen i sidled?

Finns nåt bra namn på dem men är det "kastbromsen" som gör skatbon om spolen rullar för lätt och tummen inte hinner justera utflödet av lina vid kast?
      Ola

Kommentera

Tack på förhand vargen
        Spolaxeln med spolen "flyter" mellan de två "locken" och spolen kan parallellförskjutas om man skruvar åt den ena och skruvar upp den andra. Båda locken eller vreden kan användas som mekanisk broms, dvs man spänner upp ena spolaxellagret axiellt vilket ger en varvtalsoberoende kastbroms som skulle kunna vara till hjälp för att undvika backslag.
        Nu är konstruktionen inte bättre än att den mekaniska bromsens konstruktion orsakar ett lavinartat slitage på kullagret på spolens vevsida, så det är på alla sätt bättre att köra med fritt roterande spole och låta centrifugalbromsen kontrollera spolen. Sen finns alltid tummen för den modige, men då är det bra att ha en virknål i fickan för det är bara en tidsfråga innan man har ett välförtjänt trassel att reda upp.
        www.utreel.com

Kommentera

Om jag vill trimma rullen då vad är det för skillnad på Abus och UTs trimmning??

Kommentera

Om jag vill trimma rullen då vad är det för skillnad på Abus och UTs trimmning??
            Väldigt lite eller alltihop, svaret beror på hur djupt man skall borra i frågan.

Det korta svaret är att båda satserna har en lätt spole som minskar trögheten (svänghjulsverkan) och lagringar och smörjmedel som gör att allt som roterar fort skall rotera lätt och vara lätt att få bra fart på, och tillsammans gör de att man kastar lättare beten betydligt längre. På komponentsidan och i detaljerna skiljer sig nära nog allt, där den tydligaste skilnaden är spolen som i ABUs fall har ett knappt 100tal hål och där UTspolen saknar hål. Spolarnas vikt tom är densamma.

Nu kan jag knappast kallas opartisk, och om någon har annan erfarenhet så skall de naturligtvis redovisas och respekteras, men av de jag talat som använt ABUs trimsats, så drabbas de ofta av backslag orsakat av vattenförorenad centrifugalbromsbana, eftersom vattnet rinner in i rullen genom hålen i spolens gavel.

Även en UT-trimmad rulle kan drabbas av vattenförorening med backslag som följd, men problemet inträffar i hällregn eller vid frekvent överspolning. UT trimmet kan säkras mot backslag orsakade av vattenförorening genom att bromsvikterna får sig en droppe Rocket Fuel Yellow Label. Skillnaden är remarkabel men man måste ge bromsvikterna lite lite Rocket Fuel en gång i månaden eller innan varje pass om man fiskar sällan. Upptäckten gjordes genom en olycka i vintras när jag efter en rejäl överspolning i saltvatten skulle ge lagren lite olja och med frostnupna fingrar grisade jag ner hela rullen. Sedan dess har backslagen sällan inträffat.

Samma metod med ABUs trimsats med deras Rocket Oil fungerar inte alls, vilket antagligen har sin förklaring i oljans sammansättning som bl.a. innehåller en massa silikon. Det tillsammans med rätt mycket vatten i omlopp gör rullen lynnig. Nu är det inte värre än att man med hjälp av lite tape och en sax kan täppa igen hålen i spolens gavel och sen köra med ren bana och torra vikter.

Slirbromskomponenterna ABU använder är deras standardkomponenter medan UT Power Star Drag är ett eget system där lamellerna har skurna så de passar precis i drevet och kring huvuddrevsbussningens axel och, viktigast av allt, slirbrickorna är av planslipat rostfritt fjärderstål och sedan skall allt monteras ihop med ett specialfett för att eliminera ryckig broms pga att vatten eller olja kommit in i slirbromsen.
            www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
              ....dvs man spänner upp ena spolaxellagret axiellt vilket ger en varvtalsoberoende kastbroms som skulle kunna vara till hjälp för att undvika backslag.
              Nu är konstruktionen inte bättre än att den mekaniska bromsens konstruktion orsakar ett lavinartat slitage på kullagret på spolens vevsida, så det är på alla sätt bättre att köra med fritt roterande spole och låta centrifugalbromsen kontrollera spolen.
              Jag har också alltid haft den känslan....att det inte kan vara bra med axiell belastning av ett lager!!! Har alltid tyckt att den mekaniska bromsen på Ambassadeurer med "Ultracast design" (dvs nästan alla 4500-6500 modeller från början av 90-talet) är en nödlösning. Undrar hur många ägare till dessa rullar som vet om att de mördar vevside-lagret genom att köra med mekanisk broms...speciellt i dessa jerktider med tunga beten och flätlinor när det ofta används rejält med "tryck" på mekaniska kastbromsen. Tror inte det är många som gör som UT säger och kör helt utan mekanisk broms (då måste man vara grymt alert med "tummen" för att undvika backslag och det kan vara tröttande en hel fiskedag). Med ett oljebronslager på vevsidan är det en annan sak....då funkar väl konstruktionen bra eftersom axiell belastning på ett glidlager inte spelar någon roll alls!?

Fråga 1: Är konstruktionen på Ambassadeur Record i så fall bättre med avseende på just mekaniska bromsen? Det finurliga med Record är ju att rullarna vid kast funktionellt får en spolaxel som snurrar med spolen och kastlagren då kan placeras i gavlarna utan axiell belastning (men kanske med nackdel av en lång spolaxel som lättare blir skev och orsakar obalans?). Mekaniska bromsen kan härmed konstrueras som på gamla hederliga Amvbassadeurer dvs att den trycker direkt på spolaxeln med kopparbrickor i lagerkopparna (bästa konstruktionen av mekanisk broms!?). Finurlighet nr 2 med Recorden är att vid invevning frikopplas spolaxeln genom IAR-lagret i spolen och invevningen går lätt oberoende av hur hårt mekaniska bromsen är ställd.

Fråga 2: Record's konstruktion är uppenbart mer komplicerad och därmed mer skötselkrävande.....men om man sköter den bra....är den då en bra konstruktion eller är det "keep it simple stupid" som gäller Med andra ord....är det lika bra att konvertera Recorde'n med UT:s C6-conversion kit och bygga om den till "Ultracast design"

// Matti
              Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-06, 22:04.
              Medlem i GGG-U
              Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 804 visningar
              0 gillar