Rengöra kullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöra kullager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ja! Jag tycker bromsrengöring funkar bra för rengöring av lager samt bra att rengöra annat i rullarna oxå. Bra är det dock att vara utomhus eller se till att ha bra ventilation.

    Kommentera


    • #42
      Har kört kemiskt rent aceton, bensin och alkohol med lite olika framgång. Har provat brake clean men har inte testat rullen än. Vid första anblick så vart det lyckat men har inte fiskat med rullen på än.

      Anledningen till min fråga är mestadels oron för att det kanske kan vara mer skadligt än ovannämnda kemikalier. Tänkte att någon kanske vet något jag inte vet när det kommer till användning av brake clean i fiskerullar :-)

      Kommentera


      • #43
        Bromsrengöring innehåller oftast någon/några former av kolväten samt inte sällan aceton.
        Det är alltså inget mirakelmedel jämfört med andra vanliga lösningsmedel som används till rullar.

        Man bör iaktta stor försiktighet vid rengöring av delar innehållandes plast, merparten av envägslager exempelvis, då kemikalierna i bromsrengöringen kan skada sagda plast.

        Min egen procedur när det kommer till att rengöra kullager är att först (och viktigast) avlägsna sköldarna, gör man inte det stannar eventuella partiklar eller intorkat fett/intorkad olja i lagren.
        Nästa steg rengörs lagren först med någon form av kolväte som bensin, diesel eller i vissa fall krypsmörjolja (WD40/556 eller liknande). Inte sällan räcker rengöring med bensin men även kemiskt ren sådan lämnar en oljig yta, ska den bort är aceton ett bra alternativ. Dock inte om lagren har banor i plast (vet inte hur vanligt det är).

        Aceton har en tendens att torka ut allt det kommer i kontakt med.
        Om sköldarna är kvar på lagren och aceton används som första (och enda) rengöringsmedel finns risk att oljan i lagren blir grynig och att lagren på grund av det blir rassliga. Just därför börjar jag alltid rengöringen med bensin eller dylikt.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
          Är det någon som har provat brake clean på lager?
          https://www.youtube.com/watch?v=D6WRbv-aA1A

          Efter att sett klippet från Roro mailade jag och frågade om rengöring för deras lager. Det dom använder i videon finns inte i Sverige.
          Roro rekommenderade den här
          https://www.amazon.se/dp/B086PXTWRG/...WWJ5FR6K7WE4CG

          Elektronik rengöringsmedel. Har inte testat men ska idag köpa elektronik rengörings sprayflaska, vet inte vilken man ska köpa men det är väll bara att testa nån.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg

            https://www.youtube.com/watch?v=D6WRbv-aA1A

            Efter att sett klippet från Roro mailade jag och frågade om rengöring för deras lager. Det dom använder i videon finns inte i Sverige.
            Roro rekommenderade den här
            https://www.amazon.se/dp/B086PXTWRG/...WWJ5FR6K7WE4CG

            Elektronik rengöringsmedel. Har inte testat men ska idag köpa elektronik rengörings sprayflaska, vet inte vilken man ska köpa men det är väll bara att testa nån.
            Uppdatera gärna :-)

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 286 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 133 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 276 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 996 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 358 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X