Nedsänkt rullfäste - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nedsänkt rullfäste

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nedsänkt rullfäste

Var tog de nedsänkta rullfästena vägen? Har letat & letat men de verkar gått ur tiden om man inte vill ha begagnat.
    Om man anväder sig av den klassiska amb modellen så eliminerar man vinkeln på linan till första spö öglan med nedsänkt rullfäste.
    Sen om det har någon större betydelse vet jag inte.

MEN dessutom får man en mer ballanserad rulle/spö & det tycker jag é den stora fördelen.

Har faktiskt tänkt lite likadant, det vore ju sidigt med nedsdänkt, åtminstone ibland.

Men det blir väl ett rätt rejält problem med klingorna, antingen får du ha en väldigt kort klinga sattpå ett rejält handtag eller så delar man den för att fästa rullfästet, i vilket fall bör man få ett spö som har svårt att hantera tyngre beten och man bör även bli av med en hel del känsla. Men det var bara lite freestylefunderingar.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inlägg
      Var tog de nedsänkta rullfästena vägen? Har letat & letat men de verkar gått ur tiden om man inte vill ha begagnat.
      Om man anväder sig av den klassiska amb modellen så eliminerar man vinkeln på linan till första spö öglan med nedsänkt rullfäste.
      Sen om det har någon större betydelse vet jag inte.

MEN dessutom får man en mer ballanserad rulle/spö & det tycker jag é den stora fördelen.
      Hej Micke "Baliqwerty" Pilheden; Jag har tre ABU 9 fots "nostalgispön", varav ett 9 fots ABU Atlantic 460, ett 9 fots ABU Atlantick 403S och ett tredje 9 fots ABU Atlanltic kolfiberspö, samtliga med nersänkta rullfästen från åren 1960 - 1979. De hänger i sina fodral i fiskerummet hemma på väggen och längtar efter kommande laxbataljer i norra Norges laxälvar.... Det första 9 fots ABU Atlantic 460 gula glasfiberspöt fick jag utbytt två gånger när spöt gick av i det försänkta aluminiumrullfästet vid drillning av stor lax i Altaälven, Norge. Jag fiskade åtskilliga dagar och nätter efter lax i Altaälven 1963 och 1964 och vid enstaka tillfällen fram till 1977. Den laxen som knäckte spöt första gången vägde 19,8 kilo och året var 1963 på laxfiskesträckan Nerkärra i Altaälven. ABU förstärkte det nersänkta rullfästet två gånger åt mig och den senaste rullfästekonstruktionen håller än idag, där spöna hänger på fiskeväggen utbytta till moderna Berkley och Sportex Carbon Kevlar spön med raka rulfästen och genomgående klinga ända ner till ändbutten.
      Nothing is for ever!
      Old Firehand

Kommentera

Har byggt om ett Shimano Forcemaster jerk med ett nersänkt rullfäste. De största plusset med detta är det underbara grepp du får om rulle/spö.. Vart du kan hitta dessa vet ja inte. Pröva med Svängsta..

Har ett gäng liggandes, dock inte till Salu..

//Abel
        http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

"Old firehand" Wow vilken historia!

Jo, de kanske é så att de é omöjligt att få spöet nog hållbart.
          Om.... den dagen kommer då jag drillar en lax i Torneälv & spöt går av i rullfästet då skulle jag vara en mindre lycklig människe (för att uttrycka det milt).
          Är där uppe ng vecka om året & har gett laxen en chans då & då men gått bet.
          Men men skam den som ger sig..
          Då é de väl bara lägga nedsänkt rullfäste planerna på is.

Kommentera

Har sett spön med nedsänkta rullfästen på några japanska sidor har även förmej att dom såldes löst dock kommer jag inte ihåg adressen..

Kommentera

Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inlägg
              "Old firehand" Wow vilken historia!

Jo, de kanske é så att de é omöjligt att få spöet nog hållbart.
              Om.... den dagen kommer då jag drillar en lax i Torneälv & spöt går av i rullfästet då skulle jag vara en mindre lycklig människe (för att uttrycka det milt).
              Är där uppe ng vecka om året & har gett laxen en chans då & då men gått bet.
              Men men skam den som ger sig..
              Då é de väl bara lägga nedsänkt rullfäste planerna på is.
              Hej Micke "Baliqwerty" Pilheden; Jag har en stor, svartvit bild inramad på väggen med det i rullfästet knäckta 9 fots ABU Atlantic 460 spöt och den nystigna, silverblanka 19.8 kilos Altalaxen från 1963 hängande med en repstump runt stjärtspolen från axeln min och ner mot fötterna. Det fotades mest i svartvitt på den tiden. Få laxfiskare ville ta bilder. De flesta ville gå utmed älven och fiska lax 8 - 10 timmar, sova några timmar, äta en kvart, fiska lax 8 - 10 timmar, osv !

Har du vägarna förbi Bålsta åt Stockholmshållet någon gång kan du få kika på mina pensionerade Atlanticspön med försänkta rullfästen plus några till.
              Go for the Big Salmons!
              Old Firehand

Kommentera

Å andra sidan har jag sett Sjösländan 12 fotare smälla av som istappar just vid handtaget så inget under solen är beständigt.
                Jag byggde om ett gammalt Atllanticspö för några år sedan med en kliga från BFT 12 fot. Ett underbart spö att kasta med. jag har dragit så aluminiumtuben i bakre handtaget har böjts men än så länge håller klingan.

Har sett nya spön med nersänkt fäste på en fiskebutik i gamla stan i Stockholm för ett år sedan. Norska..tror det var Hörgård.

Kommentera

Mitt hemmabyggda Oldstyle Jerk funkar ypperligt, i.o.f förstärkt vid infästningen.
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Wreckbender; 2008-11-01, 17:51.
                  Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Micke "Baliqwerty" Pilheden; Jag har en stor, svartvit bild inramad på väggen med det i rullfästet knäckta 9 fots ABU Atlantic 460 spöt och den nystigna, silverblanka 19.8 kilos Altalaxen från 1963 hängande med en repstump runt stjärtspolen från axeln min och ner mot fötterna. Det fotades mest i svartvitt på den tiden. Få laxfiskare ville ta bilder. De flesta ville gå utmed älven och fiska lax 8 - 10 timmar, sova några timmar, äta en kvart, fiska lax 8 - 10 timmar, osv !

Har du vägarna förbi Bålsta åt Stockholmshållet någon gång kan du få kika på mina pensionerade Atlanticspön med försänkta rullfästen plus några till.
                    Go for the Big Salmons!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com

De tackar jag för.
                    Inte alls omöjligt att jag har vägarna förbi någon gång.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 402 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S