Ni med trimmade rullar, se hit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni med trimmade rullar, se hit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
    D5 är ingen Amba Den är mer lik Calcutta
    ok blandar väv ihop abu med amba. en dödssynd i dessa kretsar förstår jag LER

Kommentera

Ursprungligen postat av flua Visa inlägg
      ok blandar väv ihop abu med amba. en dödssynd i dessa kretsar förstår jag LER
      Retas bara lite det är en Amba men den räknas inte.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
        Retas bara lite det är en Amba men den räknas inte.
        jovisst är det en amba! men inte en riktig om man skall kolla in dom gamla röda, synd att ett sådant gammalt anrikt företag med en massa kompetens köps upp och blir tvingade att blanda ut renrasiga kvalitetsrullar med mög men men Money Talks ju även i denna branch. Sen är det ju alltid en avvägning hur mycket man andvänder prylarna vs vad får det kosta. Men e man född prylbög så e det inte lätt

Kommentera

Jag tycker det tjötas väldigt mycket om just kastlängden! Det kan ju tyckas ha en enorm betydelse men i detta med att "trimma" sin amb så ger ju just dessa trim ni nämner mest utdelning på att rullen blir mera lättfiskad och harmonisk att bruka efteråt! Jag tycker nog att ni har börjat lite i fel bana för det låter mera som att det skulle handla om "surfcasting" å om att bara kasta så långt det är möjligt för å efter trimmningen! UT bla har färdiga satser för just att kunna kasta långt! Men då handlar det inte om fiske!
          Påminner lite om Dragracing/ Enduro. Jag tror ingen inbillar sig att man skulle använda en å samma maskin till båda dessa grenar! =)

Kommentera

Flua: Finns ju massor med begade Ambor av äkta material på ex. tradera om du letar en riktig rulle.

Wreckbender: Om du läser noga tror jag du märker att ingen av oss är ute för att kasta skit på vare sej UT eller den där stora firman som gör våra rullar, Som Nito skriver så är det ju mer för att försöka nå ut den där sista retliga metern(metrarna) för att kunna svepa av ett större område under lax o öringsfisket.
            Att kunna fiska med lättare beten är ju en dröm med Amba.

Håller med om att för jerkfiske så är det nog lite overkill med trim, men den som vill ha de ska naturligtvis få ha det.
            Underhållet blir ju dessutom mycket viktigare med trimmat. Så det är nog inget för dom som nöjer sej med att sticka ner spöet i vattnet för att "Smörja Rullen" som man sett vid laxälven några gånger, eller dom som drar fram sin ekonomiburk WD40 eller 556 eller liknande o spruta in en rejäl dos lite här o där på måfå...

Vi är nog tillräckligt otrogna för att kunna racka ner på storföretaget om det är befogat. Tillräckligt erfarna med Multirulleskruvande för att gå iland med det vi tänkt oss. tillräckligt tokiga för att kasta bort en massa surt förvärvade slantar på de hela. Och jag ger mej fasen på att det kommer att bli roligt.
            Dessutom satsar jag en slant på att min gamla rocket utan linspridare kommer att ligga i framkant.

Kommentera

CA, då har du nog missat nåt. En av orsakerna till att vi drog igång det här, ja Nito drog igång det var just att det snackades så förbaskat mycket om att man med UT trim kastade tvärs över älven, eller som en mystiker påstod 170-180 meter.Dvs Världsrekord med råge.
              Kastlängd är naturligtvis inte enbart avgörande, men spannet på cirkelbågen draget,flugan beskriver genom strömmen borde rimligtvis ha inverkan om man även kan nå dit längst ut. kastens längd varieras ju under fisket för att täcka in så mycket som möjligt, Så nog har kastlängd betydelse. Åt båda hållen

Kommentera

Ursprungligen postat av coyote Visa inlägg
                Ambassadeurer är som whiskey, blir bättre med åren Ju längre man väntar med att använda dom, desto större hinner fisken bli)
                problemet med en ny Ambassadeurer är att den blir inte gamma. Ramlar isönder innan

Kommentera

Okej! Är det mest för att dom nu som har å använder tex UTs trim i sina rullar och då efter den moddningen påstår att dom får dessa fantastiska kastlängder så förstår jag ! =)
                  Jag har bara två rullar med UTs RP satser i bla nu och jag är väldigt nöjd med prylarna!
                  Jag har jämfört en original 5500 PR med en 5500 PR med UTs RP sats i och med lika spön samt lina å drag. Men kastländen med den trimmade ökade inte med dessa ca 100% som nu vissa har sagt utan mera typ 15-20% ! Men det mest märkbara å då även mätbara var att kasten med RP rullen gick mycket lugnare och att man inte alls behöver ta i lika mycket för att få iväg draget lika långt som innan!
                  Rullen eller spolen som det handlar om blev mycket stabil samt lättkontrollerad och risken för övervarv minskade betydligt!
                  "Men för att nu göra detta till nått enormt så får jag väl + med att den trimmade rullen nu har dragit up flera gäddor på över 23 kg och hade nu inte krokarna rätat ut sig på den där lilla 7gr rapala wobblern jag hade på mitt upp till 250 gr B&O jerkspö så hade jag säkert fått upp en som var ännu större än så förra veckan! " =)))

Kommentera

CA, Tack för det sansade inlägget plus den mycket trovärdiga knorren på slutet, föreslår byte till hajkrok på Rapalan, de kommer att behövas :-D

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                      Nej, inte i det här fallet. Skit samma, min avsikt är inte att gnälla. Trimmet är bra, men det är inte som om Jesus skulle återuppstått. Man kan kan ibland nästan känna så när hyllnigarna är sanslösa.
                      Bra grejer, men i vissa fall är det inte nödvändigt. Jag fiskar bara med tunga prylar och trimmet är bra om dessa dessutom är fladdriga i luften. Kör man mest jerk så kan man lägga pengarna på annat.
                      Håller helt med KG?...Skrev ett inlägg här tidigare men det verkar inte som det gick hem riktigt...Vrakbändarn tyckte att man skulle prova med ett 10g bete för att få ut max av sin trimmade rulle.Jag undrar hur många som skaffar ett trimkit till sin multi för att dänga små vibrax?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 323 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S