Ni med trimmade rullar, se hit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni med trimmade rullar, se hit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    Håller helt med KG?...Skrev ett inlägg här tidigare men det verkar inte som det gick hem riktigt...Vrakbändarn tyckte att man skulle prova med ett 10g bete för att få ut max av sin trimmade rulle.Jag undrar hur många som skaffar ett trimkit till sin multi för att dänga små vibrax?
    ElCamino, hur kan du hålla med KG? när han skriver att trimmet är bra för fladdriga beten, och du kastar en 20gr vicke som inte är direkt fladdrig. Som jag skrev tidigare så testa en 10 grams också. Gör även ett test i bra motvind med 20 gammarn. Testa med några lätta fladdriga wobblers också. Angående vibrax kan det vara bra att ha en rulle som klarar att kasta dom när inget annat funkar.
    Senast ändrad av Wreckbender; 2008-11-09, 09:52.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Skillnaderna jag märkte direkt var att rullen blev lugnare, kastade lättare längre, kasten blev också mjukare.
      Jag kastar 60-150 grams pilkar med 6,6-8 fots spön. Jag har kastat iväg en hel del pilkar förr men efter att jag bytte till trim minns jag inte att jag har kastat iväg en enda då, även om jag tar i har jag mycket bättre kontroll över rullen och den får inte heller plötsliga linresningar med världens skatbo som följd. Jag tar givetvis hand om rullen och smörjer den efter nästan varje tur beroende på om jag ska fiska dagen efter
      Men försök alltid att hålla en liten mängd olja, för mycket gör det bara värre..
      En annan sak jag märkt är att när pilken landat och är påväg ner rullar rullen så lätt att istället för att ha en spänd eller halvspänd lina, så kan linan hänga rejält i en stor båge..
      Jag har ännu inte märkt något dåligt med mitt trimkit, ett UT RP
      Jag har inte testat några av ABU's saker men för mig känns det seriösare med en privatföretagare som UT än ett stort företag som bara hoppat på trenden eftersom UT lyckas sälja trimkit till massa förhoppningsvis nöjda kunder.

6500 CS PRO Rocket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
        ni som har trimmat eran rulle, ovasett om det är ABU, UT eller vad som helst, vad fisk ni för FAKTISKT skillnad efter trimmingen?
        mätte ni i meter före och efter?
        berätta gärna era praktiska erfarenheter då jag gärna vill höra fakta.
        har bla hört en med trimmad rulle påstå att han kastar 170 meter med 30 gram, och det låter inte så lite fantasi i mina öron, eller har jag fel?

eftersom jag , oxå, har en del rullar som jag själv och andra varit å petat i, så känner jag mig föranlåten att skriva mina kommentarer...

Att investera i ett trim, är i mina ögon, en del i hobbyn. Att kastlängden skulle bli betydligt längre, kan vi disskutera i evigheter... Att de trimmade rullarna uppför sig betydligt lugnare, skriver jag under , fullt UT ! (FNISS)

Samtidigt tycker jag att mina trimmade rullar, ja jag har flera, blir mer själlösa. Precis som Wreck'en skriver, så är ju en del av kastkänsla att ha en känslig tumme. Och att känslan ska finnas med. Det är ju inte alltid den gör det... Men et är en del av livet; shit happens !

Att jag, i princip, på alla mina rullar har en kullrig spridare, beror ju inte på att luftmotståndet blir mindre när spridaren irrar omkring vid spolens kanske 20.000 varv per minut. Det har ju med estetiken å mitt gammalmodiga sätt att se på Ambassadeuren.

Sen att dubbla kullagrade vevar fångar mer fisk, är en annan story...

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
          Jag har ännu inte märkt något dåligt med mitt trimkit, ett UT RP
          Jag har inte testat några av ABU's saker men för mig känns det seriösare med en privatföretagare som UT än ett stort företag som bara hoppat på trenden eftersom UT lyckas sälja trimkit till massa förhoppningsvis nöjda kunder.

6500 CS PRO Rocket.
          just därför tänkte jag prova båda, jag vill VETA, inte TRO eller vara märkesbunden av ideoligiska skäl

Kommentera

haha ja jag skulle oxå vilja prova båda men har man inte råd så =) Lämna gärna rapport sen

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
              ElCamino, hur kan du hålla med KG? när han skriver att trimmet är bra för fladdriga beten, och du kastar en 20gr vicke som inte är direkt fladdrig. Som jag skrev tidigare så testa en 10 grams också. Gör även ett test i bra motvind med 20 gammarn. Testa med några lätta fladdriga wobblers också. Angående vibrax kan det vara bra att ha en rulle som klarar att kasta dom när inget annat funkar.
              Alltså,jag höll väl mest med om det där med jesus och sanslösa hyllningar samt att i vissa fall kanske man kan göra nåt annat för pengarna.Jag har en trimmad själv som funkar bra men jag delar inte upp mitt liv före och efter trimmningen.

Kommentera

Det är helt OK ElCamino. Det är ett fritt land, du får ha din åsikt fast jag har en annan.
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Trimmning va de ja, Abu VS UT.
                  Ska bli väldigt intressant läsning när testerna är gjorda.

En viktig del i mitt fiske är att bete, lina, spö, rulle & kaststil passar ihop som någon tidigare skrev.
                  Jag menar, jag kan trimma min rocket för tusenlappar, men har jag ett skit spö så får jag inget för trimmandet!

Jag kan nog med säkerhet säga att jag fått ihop ALLA faktorer för första gången i mitt liv (39år) som passar just mig.
                  Rulle: A 4500CS Pro Rocket
                  Spö: Abu Conolon Predator 10ft -50g
                  Lina: Flätlina 0,20 Ron Thomson
                  Bete: Zalt 50g

Å då tror man att man ska va nöjd... he, he nja de börjar redan att klia i fingrarna för att hitta den perfekta kombinationen med en Amb 5500 CS Pro rocket å då kommer de passa mig väldigt bra att trimma den eftersom att jag vill att rullen ska hålla längre & jag vill kuna kasta med lättare beten om andan faller på.

Kommentera

vi hade tänkt köra detta test tidigare, men nu är vintern här och den enda inomhushallen där man teoretiskt skulle kunna kasta långt i är Arcushallen i luleå, emn den är lite väl låg i taket i sammanhanget, så testen kommer nog få ligga på is under vintern som det ser ut.
                    inte lönt att prova en rulles prestanda med frusen lina och stela lager
                    återkommer i ärendet

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                      vi hade tänkt köra detta test tidigare, men nu är vintern här och den enda inomhushallen där man teoretiskt skulle kunna kasta långt i är Arcushallen i luleå, emn den är lite väl låg i taket i sammanhanget, så testen kommer nog få ligga på is under vintern som det ser ut.
                      inte lönt att prova en rulles prestanda med frusen lina och stela lager
                      återkommer i ärendet

Kan det inte vara lite relevant och se hur de beter sig när temperaturen ligger runt noll?

Det är väl olika smörjegenskaper & lager på olika trim?
                      Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 239 visningar
                      18 gillar