Amb 1500 eller 2500. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb 1500 eller 2500.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb 1500 eller 2500.

Då var jag här igen med nya frågor.
    Den här gången om Amb 1500 & 2500.

Vad är det för skillnad på dessa rullar?
    Är det bara spol bredden?

Vilken av dessa rullar skulle passa mig bäst?
    Jag har tänkt använda rullen till abborre & lättare gäddfiske & ev öring någon gång, säg beten mellan 7 - 30 gr.

Det verkar vara stort focus på just 2500, är det för att den är bättre än 1500?
    Vilken är att föredra den äldre eller den nya versionen?
    Har den äldre tickande slirbroms & kanske de nyare med?

Okej, verkar vara svalt intresse för tråden.
    Så jag fortsätter.
    Många har uttalat sig om att 15an 25ans slirbroms inte är mycket att hänga i granen.
    Är det verkligen så? Jag menar vid "normalt" spinnfiske som rullarna var ämnade för.
    Tänker på farsan som har sin amb 5000 som han köpte -54.
    Han är dessutom en ganska flitig fiskare. De enda han gjort är bytt veven en gång annars normalt underhåll med någon rundsmörjning någon gång.
    Rullen är fyller alltså 55 år!
    Har inte 1500 & 2500 samma typ av slirbroms!?

Måste fråga igen: Till vanligt spinnfiske 7 - 30gr, vilken av 1500C & 2500C är att föredra?
    Tänkte nämligen köpa en i dagarna & lite dyrt att köpa båda på en gång.

Kommentera

Satsa på en 25'a. Har aldrig fiskat med en originalbroms så jag vet inte hur dom är. Men en ny kostar inte mycket nån hundring typ. Nya och gamla rullar är utan IAR och några av dom däremellan har IAR. Några heter 2500C IAR och andra 2500C men har IAR ändå. Men vad spelar det för roll om du har IAR eller inte
      En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
        Satsa på en 25'a. Har aldrig fiskat med en originalbroms så jag vet inte hur dom är. Men en ny kostar inte mycket nån hundring typ. Nya och gamla rullar är utan IAR och några av dom däremellan har IAR. Några heter 2500C IAR och andra 2500C men har IAR ändå. Men vad spelar det för roll om du har IAR eller inte
        Jaha, var det så billigt! Trodde de skulle vara betydligt dyrare.
        Typiskt att du skulle rekomendera 2500 när jag mer eller mindre bestämt mig för 1500.
        Jag tänkte helt enkelt: mindre rulle = lättare beten.
        Men det kanske inte alltid stämmer?

Av en händelse när jag sökte info om 1500 & 2500 hamnade jag på en sida som säger att Amb 2500 har casting rekord i England 120.39m with 5/8 oz weight.
        Och även: World record!! ICSF 114.67m 18g multiply reel

Kommentera

När du talar om de vikterna, 7 - 30 gram, skulle jag handla en 2500'a. Jag använder en 1500'a till vikter under 10 gram.

Pröva gärna en 4500'a.I mina ögon en väl så bra rulle, om än något högre.

Att det pratats mycket om 2500'or, beror kanske på en rejäl portion marknadsföring....

Kommentera

ska farsan sälja sin 5000 -54,, hehe ??
            skämt o sido,,sitter lite i samma dilemma,, har kört med en bm 1600 o en calcutta 50,, men vill nog ha en " riktig " ambassadur till fisket med drag mellan 5-25gr

Kommentera

Skillnaden mellan 1500 och 2500 inom samma generation är endast bredden, där 1500 tar knappt 80% av linmängden som en 2500 tar. Och visst hanterar en 1500 riktigt lätta beten bättre än en 2500, även om skillnaden är marginell över 8 gram.

Slirbromsen i 2500an har sett likadan ut sedan dag 1, och det är en förbättrad variant av 1953års 5000slirbroms. "Förbättringen" ligger i att en av lamellerna har fått en större diameter.

Att byta lameller är varken svårt eller dyrt, men man skall även passa på att planslipa tryckbrickan, det senare är viktigt framförallt på -90talsrullar med IAR. En riktigt iordninggjord 2500slirbroms är i nivå med de flesta andra slirbromsar från fabrik och den funkar hur bra som helst så länge det är det vanliga svenska fisket det handlar om. Sen finns alltid möjligheten att lägga en förmögenhet på en ombyggnad till fyrlamellsbroms om den inte skulle duga.

Sen måste jag nog kontra Herr Åsundens onyanserade påhopp på 2500an som "marknadsföring". 2500an är mycket bättre än 45an. Den är snyggare, finare, smidigare, coolare och helt enkelt bättre. Det är bevisat och det är dessutom sant! Att det ofta skrivs om 25an på olika forum visar bara att 25an är helt rätt.
              www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden Visa inlägg
                När du talar om de vikterna, 7 - 30 gram, skulle jag handla en 2500'a. Jag använder en 1500'a till vikter under 10 gram.

Pröva gärna en 4500'a.I mina ögon en väl så bra rulle, om än något högre.

Att det pratats mycket om 2500'or, beror kanske på en rejäl portion marknadsföring....
                Eftersom jag aldrig ägt vare sig en 1500 eller 2500 så förblir 4500 min absoluta favorit än så länge.
                Vi får väl se när jag fiskat ett tag med 2500, än är jag inte för gammal för att ändra mig.
                Men oavsett det kommer min 4500 alltid ha en plats i fiskelådan de ´e jag helt säker på. Tycker det är en underskattad rulle. Nu verkar det dessutom som Abu tagit 4500 Rocket versionen ur produktion.

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                  Skillnaden mellan 1500 och 2500 inom samma generation är endast bredden, där 1500 tar knappt 80% av linmängden som en 2500 tar. Och visst hanterar en 1500 riktigt lätta beten bättre än en 2500, även om skillnaden är marginell över 8 gram.

Slirbromsen i 2500an har sett likadan ut sedan dag 1, och det är en förbättrad variant av 1953års 5000slirbroms. "Förbättringen" ligger i att en av lamellerna har fått en större diameter.

Att byta lameller är varken svårt eller dyrt, men man skall även passa på att planslipa tryckbrickan, det senare är viktigt framförallt på -90talsrullar med IAR. En riktigt iordninggjord 2500slirbroms är i nivå med de flesta andra slirbromsar från fabrik och den funkar hur bra som helst så länge det är det vanliga svenska fisket det handlar om. Sen finns alltid möjligheten att lägga en förmögenhet på en ombyggnad till fyrlamellsbroms om den inte skulle duga.
                  De verkar inte speciellt svårt, förutom "planslipa tryckbrickan".
                  Vilken tryckbricka? Är det ngt man kan göra själv?
                  Sen måste jag passa på att fråga: (tror jag frågat förr så jag får väl skylla på nattarbete & ålder) om man byter lameller & planslipar tryckbrickan påverkar väl inte tickandet i den tickande slirbromsen?

Kommentera

Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inlägg
                    De verkar inte speciellt svårt, förutom "planslipa tryckbrickan".
                    Vilken tryckbricka? Är det ngt man kan göra själv?
                    Sen måste jag passa på att fråga: (tror jag frågat förr så jag får väl skylla på nattarbete & ålder) om man byter lameller & planslipar tryckbrickan påverkar väl inte tickandet i den tickande slirbromsen?
                    Ett finare våtslippapper, 600 eller finare) på en spegel eller en glasskiva. Om du har ett grövre kan du alltid börja med det och sedan finslipa med det finare. Slipa i kors tills du ser att ytan är helt plan.

Klick-funktionen påverkas inte.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 308 visningar