Daiwa vs Shimano - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa vs Shimano

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa vs Shimano

Hejsan!

Nu i helgen var jag och kolla pa nya rulla. Valet star mellan att kopa en Daiwa eller Shimano for runt 200 dollar. Jag ska ha en lite mindre modell och en lite storre.

Egentligen gillar jag det mesta med Daiwa. Synnerligen att de ar sa latta och gors i sa manga storlekar. Men det som jag inte alls trivs med ar att dom har sa lag utvaxling. Kandes himla segt att vava pa en Daiwa om man jamforde med Shimanon.

Sa min fraga ar: Vad spelar utvaxlingen for roll? Min syn pa det hela ar att det ar bra och ha hog utvaxling om man jerkar eller jiggar. Vad sager ni?

Sen tycker jag ocksa det handlar om en kansla dar jag tycker att det ar skonare med hog utvaxling.

Tycker bara att det skulle vara kul att hora lite reflektioner.
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Ingen som kan hjalpa?

Kommentera

Att jigga med hög utväxling är inte att föredra. Ska du släpa jiggen sakta är det onödigt att det går för fort vid lätt invevning.
      Hög utväxling är bäst när man fiskar havsöring över grunda områden. Där man får snabb invevning vid liten invevning. Sen blir ju rullen mer tungvevad med hög utväxling. Tvärs emot vad du påstår. Om det du menar med skönare med hög utväxling.
      En Daiwa behöver inte vara mer trögvevad än vad en Shimano är.
      Det beror också på vilken priosklass du talar om. Man kan inte jämföra en 1000 kronors Daiwa med en 3000 kronors Shimano. Fast jag vet inte vad du jämför med överhuvudtaget. Bara antar att du fattar vad jag menar.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Intressant! Nar jag skrev att den var seg mena jag inte bokstavligen. Jag mena bara att man var tvungen att veva mer med Daiwan for att fa in samma mang lina vilket kandes segt.
        Men som sagt kanske det inte finns nagot ratt eller fel, utan det handlar mest om kanslan. Och for min del handlar det om att jag gillar Daiwa men trivs inte alls med deras utvaxling.

Kommentera

Vad ska du använda rullen till för fiske?
          Har själv en Shimano med hög utväxling som jag använder till Havsöring och tycker den är perfekt till det fisket.
          Antar att du gillar Daiwa för deras utseende?
          Hade dock valt en rulle som jag trivts med vid praktiskt fiske, oavsett utseende, ska ju fiska med rullen, inte titta på den
          Jag älskar att syssla med struntsaker,
          påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
          komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
          och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

Tack for tipsen!

Grejen ar att jag fiskar mest efter havsoring. Men under sommaren blir det en hel del gadda ocksa.

Nja jag tycker nog Shimano ar snyggare! Jag gillar Daiwas storlekar, latthet samt linupplaggning. Sen tycker jag att Daiwa har mycket mjukare gang an Shimano. Manga Shimanos raspar lite. Dock ska det sagas att det var nagra ar sedan jag agde en haspel av Daiwa och Shimano. Men det har hort fran vanner som kor med dessa marken ar att man far lite mer for pengarna om man koper Daiwa. Jag har fiskat en del med Cormoran som ar ett dotterbolag till Daiwa och deras rullar ar helt fantastiska!

Mitt problem ar att jag egentligen vill kopa en Daiwa men trivs inte alls med deras laga utvaxling. Fragan ar om jag ska strunta i det och forsoka vanja mig eller bara ga pa kanslan dar jag tycker Shimano ar battre.
            Men vad som ar sakert ar att ingen av rullarna kommer fanga storre fiskar for mig!

Just nu lutar det at en Shimano Sustain 3000 och en Shimano Symetre 1500. Det ar synd att Shimano inte gor rullar i 2000 storlek!

Kommentera

En Daiwa 2000 och en Shimano 2500 är ungefär i samma storlek om det nu är storleken det hänger på.
              Jag köpte min rulle från staterna (antar att du sitter i staterna?), en Shimano Solstace 2500, 2009 års modell, en av deras billigaste rullar ($40), och jag är mkt nöjd.
              Har inte märkt av något raspande eller andra missljud, gången är silkesmjuk trots att det är en av deras budgetrullar, så köper du en Symetre eller Sustain tror jag du kommer bli garanterat nöjd.
              Senast ändrad av J.Ekstrand; 2009-01-18, 22:45.

Kommentera

Skulle rekommendera dig en bakbromsad Shimano Twin Power eller en Technicum MGS om du vill ha lite lägre utväxling. (båda har 5.0:1) 2500 storleken är perfekt till havsöring och lättare gäddfiske. Mycket bra linuppläggning och den går grymt mjukt. Båda kostar väl runt 2000 kr i Sverige om jag inte missminner mig.
                Min blogg

Kommentera

mascot/
                  Sakert fina rullar, men grejen ar att jag gillar den hoga utvaxlingen. Sen ar jag i USA sa det ar antagligen liknande modeller som jag tittat pa.

JimmyFlyFisher/
                  I mitt tycke ar det en liten men vasentlig skillnad. Speciellt Daiworna ofta ar lattare. Men visst om man inte ska vara allt for petig sa spelar det inte sa stor roll. Man kan nog saga att en Shimano i 2500 funkar till 90 % av det fisket som jag personligen fiskar. Alltsa oring, gadda aborre, gos m.m.

Ang missljuden maste jag halla med om att de rullar som jag testat har i USA varit mycket finare. Men for tva ar sedan hemma i Sverige tyckte jag att manga av Shimanos modeller inte var sa mjuka som manga andra marken. Kanske dom kommit med nagot genombrott?

PS: Javligt fin oring du har pa din sida. Riktigt fin!
                  Senast ändrad av Flinus; 2009-01-19, 01:37.

Kommentera

Tycker faktiskt också det verkar som om det läggs mer krut på rullarna till den amerikanska och japanska marknaden, mycket finare med fler "finesser" än på den europeiska marknaden, och ofta med ett bättre pris.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf