5601 C4 Rekomenderas till Jerk... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5601 C4 Rekomenderas till Jerk...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
    Man skall inte glömma den okunniga alternativt giriga "säljareffekten". Butikspersonal och företagsrepresentanter basunerar ut rekommendationer som kanske inte är helt förankrade i verkligheten, bara för att de har en hög rullar de vill bli av med.

Nu skall man inte överdriva saken, C4an är ingen dålig rulle och den lite högre utväxlingen uppskattas av många jerkare. Den extra backspärren har ingen inverkan alls på rullen så länge IARlagret fungerar som det skall, så om man håller det i skick och smörjer det med ett smörjmedel som inte hårdnar i fukt och kyla så klarar man sig förvånansvärt länge även vid hård användning. Och vill man är det inga svårigheter att nita dit ett stift för en extra backspärr och hänga dit en hake.

Även Recorden och Revo Inshore rubriceras som "superrullar för jerk", och det varinte länge sedan jag snubblade över en annons från en butik som lät meddela att de nu kunde erbjuda en av de bästa jerkrullarna Amb D5, till ett riktigt kanonpris (till och med ABU har gått ut med att D5an inte är lämplig för beten tyngre än 30g).
    Hoppas du inte drar alla oss handlare över en kam, bara. Jag har stor respekt för er vad gäller rulltrim och ni besitter stora kunskaper om rullarna inget snack om saken.

Jag har då aldrig rekommenderat någon Revo Inshore till riktigt tungt jerkbait fiske. Till lättare beten upp till 70-80 gram har den dock fungerat mycket bra både för min egen del och flera i WallinsFiske-kretsar.

Att C4 rekommenderas mycket till jerkbait är med min ringa erfarenhet om de olika ambassadeurernas uppbyggnad lite märkligt. Det finns egentligen bara fyra rullar jag rekommenderar i olika prisklasser... 5001 TGC (~1000 kr), 5601 JB (~1500 kr), 5601 Predator (~2000 kr) och Daiwa Luna (¨~3500 kr) utöver dessa även några Shimano modeller som Cardiff 301 (kanske inte till de allra tyngsta betena men liten och smidig är den, lätt att komma runt med handen pga den låga profilen gentemot rullfästet..) liksom ett par Calcutta modeller mellan 3 och 5 tusen.

Utöver detta till LÄTTJERK (och då menar jag verkligen lättjerk!!) så rekommenderar jag Revo Inshore och Toro. Men då snackar vi lättare beten. Toron är såpass ny och det är möjligt att den klarar några säsonger av lite tyngre jerkbaitfiske men det får framtiden utvisa.

Off topic: Är det värt att trimma en 5601 predator? Vilken trimsats är vettig till tungt jerkbait fiske och lite gummibeten isåfall?
    Senast ändrad av mascot; 2009-01-28, 13:32.
    Min blogg

Kommentera

Det är lite tokigt att ABU döpt två rullar till Inshore, som gjort för missförstånd.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Har ni sett den senaste Abu-rullen:
        Ambassadeur Reko Offshore - Nyhet 2009!

Fan va grym den är!
        Gå med i Göteborgs Fiskevänner
        http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

Det är även folk här på forumet som rekomenderat C4. Inte bara handlare.

Så vad jag förstår av denhär tråden så har jag köpt en rulle som inte är lämpad till jerkfiske? vilken flopp.

sen det här med att vrida stativ och sådant vid jerk... känns ju en smula osannolikt att det bara beror på jerkandet då rullarna håller för stora gäddor och bottennapp??

Kommentera

Ursprungligen postat av Hustler Visa inlägg
            Det är även folk här på forumet som rekomenderat C4. Inte bara handlare.

Så vad jag förstår av denhär tråden så har jag köpt en rulle som inte är lämpad till jerkfiske? vilken flopp.

sen det här med att vrida stativ och sådant vid jerk... känns ju en smula osannolikt att det bara beror på jerkandet då rullarna håller för stora gäddor och bottennapp??
            Efter att ha läst rätt många jerk-rulltrådar kan jag nog nästan svära på att tekniken spelar roll.

För vissa har en tendens att slakta rullar snabbare än blixtens hastighet. Och vissa har rullar hur länge som helst, fastän de jerkar konstant. Så visst måste tekniken spela roll på hur snabbt ens rulle rämnar.

Kommentera

Den C4 jag har, har faktiskt fått ett kromat mässingsstativ och den är faktiskt klart skönare att fiska med än exempelvis JB! Om du kör mest Buster osv så är C4 riktigt bra! Jag tycker den funkar till det iaf!

Sen tror jag inte att jag är en "Rullslaktare" som Sg nämner att det finns vissa som är! Min revo inshore funkar fortfarande fint!

Jag tror det var tunga beten såsom 150g+ och gummibeten som förstörde min C4, med C4'an ska det "finliras"

DU HAR INTE GJORT ETT DÅLIGT KÖP! men kasta inte för tunga grejjor! C4<100g ..... nu i efterhand så hade jag kanske köpt en annan men inte visste jag att jag skulle dänga så stora beten då jag köpte min första utrustning!
              Senast ändrad av Grävlingen; 2009-01-28, 16:25.
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

rulle

sen beror det ju på hur mycket man använder rullen. har några polare som kör c4 men dom fiskar inte så mycket då håller det ihop. jag själv som fiskar mycket har dock inte provat c4an men har kört jbn tog 2 år sen fick jag byta iar lager så det är bra betyg. sen köpte jag en luna den höll lite mer än ett halvår, men det är ju 5 års garanti så det gjorde inte så mycket.

Kommentera

FÖLJDFRÅGA: Vilka delar är det som gör att 5601 JB är starkare än 5601 C4??

vad kan man byta ut för att den ska palla tunga beten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hustler Visa inlägg
                    FÖLJDFRÅGA: Vilka delar är det som gör att 5601 JB är starkare än 5601 C4??

vad kan man byta ut för att den ska palla tunga beten?
                    JB har stativgavlar i mässing (kromad) istället för i aluminium som på C4:an.

JB har huvud- och pinjongdrev i rostfritt stål istället för mässing som på C4:an.

JB har den extra "säkerhetsbackspärren" utöver IAR-lagret.

JB har glidlagrad spole istället för kullager som C4:an (kullager ÄR inte alltid bäst!).

Allt detta gör JB:n starkare och tåligare.

mvh / Matti
                    Medlem i GGG-U
                    Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Jag kör C4an. Är supernöjd med min. Bra och samtidigt riktigt snygg rulle

// ludde

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 890 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf