5601 C4 Rekomenderas till Jerk... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5601 C4 Rekomenderas till Jerk...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 5601 C4 Rekomenderas till Jerk...

Amb 5601 C4 rekomenderas ofta till jerkfiske, och många verkar stå och välja mellan C4 och JB då de ofta ligger ganska lika i pris, jag t.ex valde C4 mest pga färgen men fick sen veta att C4 inte har dubbel backspärr..

JB rekomenderas för att den är slitstark och har dubbla backspärrar, flera andra rekomenderas också till Jerk pga dubbla backspärrar t.ex CB och TGC, varför rekomenderas då C4 till Jerk då den endast har IAR-lagret? (rätta mig om jag har fel någonstans)

Tjo!

Vet faktiskt inte varför de rekommenderar C4, köpte själv den som första jerkrulle men har köpt på mig ett par andra eftersom den inte riktigt höll måttet... Jag lyckades få stativet skevt tre gånger i den..

Hade jag köpt en rulle idag hade det nog Blivit en Revo Tror eller en Ambassadeur Predator!

Skitfiske!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Kanske för att många gillar den högre utväxlingen 6,3:1 till jerk?

Kommentera

Man skall inte glömma den okunniga alternativt giriga "säljareffekten". Butikspersonal och företagsrepresentanter basunerar ut rekommendationer som kanske inte är helt förankrade i verkligheten, bara för att de har en hög rullar de vill bli av med.

Nu skall man inte överdriva saken, C4an är ingen dålig rulle och den lite högre utväxlingen uppskattas av många jerkare. Den extra backspärren har ingen inverkan alls på rullen så länge IARlagret fungerar som det skall, så om man håller det i skick och smörjer det med ett smörjmedel som inte hårdnar i fukt och kyla så klarar man sig förvånansvärt länge även vid hård användning. Och vill man är det inga svårigheter att nita dit ett stift för en extra backspärr och hänga dit en hake.

Även Recorden och Revo Inshore rubriceras som "superrullar för jerk", och det varinte länge sedan jag snubblade över en annons från en butik som lät meddela att de nu kunde erbjuda en av de bästa jerkrullarna Amb D5, till ett riktigt kanonpris (till och med ABU har gått ut med att D5an inte är lämplig för beten tyngre än 30g).
        www.utreel.com

Kommentera

Just, rekommenderas och rekommenderas... Butiker rekommenderar nog lite precis vad de vill om de har för många inne av en vara. Tycker det är sällan man får bra service när man snackar rullar i butikerna, detta är ju inte särskilt konstigt heller för det är ju en liten vetenskap i sig. Spara pengar och köp en JB också vettja, då kommer du vara riktigt välutrustad för spinnfisket.
          Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
            Tjo!

Vet faktiskt inte varför de rekommenderar C4, köpte själv den som första jerkrulle men har köpt på mig ett par andra eftersom den inte riktigt höll måttet... Jag lyckades få stativet skevt tre gånger i den..

Hade jag köpt en rulle idag hade det nog Blivit en Revo Tror eller en Ambassadeur Predator!

Skitfiske!
            Har du skevat stativet 3 gånger är det kanske läge att fundera över din jerkteknik =)

Kommentera

Mjo, hehe, jag har funderat och funderat, rycker inte specielt hårt heller... Vet faktiskt inte vad som är problemet.. Iofs har jag kanske fått overrun med beten som väger 150g men annars.... ja..

Nu kör jag JB, och den funkar fint.. Har även en revo inshore till lättjerken!
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Personligen gillar jag mindre rullar. Har fastnat för Shimano rullar. De verkar vara hyffsat slitstarka (Curado). Men sen är det ju bara inse, det är ganska tungt fiske som sliter på prylarna när man står och jerkar hem 150g +. Köper man en rulle för 1200-1700, även om det är så bastanta rullar som t ex ABU så går skiten sönder förr eller senare. Genom att serva, smörja, fetta, tvätta etc så förlänger man ju livslängden avsevärt... Men som sagt, skiten går sönder förr eller senare. Spelar nog ingen roll vad man än kör med. Sen måste ju ABU, Shimano, Daiwa m fl tjäna pengar. Köp mer rullar säger jag bara. :P
                ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Dock har jag hört av de som kör både tex JB och Inshore att JBn i originalutförande inte kastar i närheten så långt som Inshore gör.

Hade jag (som egentligen inte jerkar) köpt en rulle i dagsläget hade jag nog vågat mig på och testat en Toro.

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                    Jag lyckades få stativet skevt tre gånger i den.
                    Det är lätt att byta stativet till ett av kromad mässing, och är det riktigt nitat så brukar spöfästet rämna innan stativet skevar.

När det gäller kastegenskaperna hos Inshoren och predatorn så visst är de bra, i klass med en otrimmad Pro Rocket.

Sen är det bra att fler går och köper sig en Toro, så vi får se och höra hur asiatbyggena klarar sig i längden. Lite skeptisk är jag alltid när jag sett den på insidan, men skeptisk brukar jag å andra sidan alltid vara.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 799 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden