Trelagrad spole 2500C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trelagrad spole 2500C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trelagrad spole 2500C

Hej!
    Jag skall montera ett tredje spolaxellager i min amb 2500C. Lagret har jag (3x10x4) men jag har inte riktigt listat ut hur det skall hållas på plats i vänstergaveln? Jag antar att lagret ersätter plasthållaren till linspridarkuggen (#10251) men hur skall lagret fixeras i koppen?

Ursprungligen postat av erwalasse Visa inlägg
    Hej!
    Jag skall montera ett tredje spolaxellager i min amb 2500C. Lagret har jag (3x10x4) men jag har inte riktigt listat ut hur det skall hållas på plats i vänstergaveln? Jag antar att lagret ersätter plasthållaren till linspridarkuggen (#10251) men hur skall lagret fixeras i koppen?
    skär ut en tunn ring från en plast/gummislang av lämplig diameter och använd den till att fästa linspridarkuggen på spolaxeln. Plasthylsan kan du sedan kasta...
    Gummislang är att föredra även om du inte ska ha tre lager.
    Ditt lager petar du i "utifrån" genom att skruva väck ratten för mekbroms.

Kommentera

Ett par oringar?

//Stefan
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
        skär ut en tunn ring från en plast/gummislang av lämplig diameter och använd den till att fästa linspridarkuggen på spolaxeln. Plasthylsan kan du sedan kasta...
        Gummislang är att föredra även om du inte ska ha tre lager.
        Ditt lager petar du i "utifrån" genom att skruva väck ratten för mekbroms.
        OK!
        Tack för tipset!
        När det gäller linspridarkuggen så har jag faktiskt redan försett mig med en 3.2 mm bricka närmast kuggen och två o-ringar (3mm) som håller bricka och linspridarkugg på plats. Lagrets flyter dock fritt på axeln mellan kopp och o-ring. Bör väl ifs kunna fixeras på liknande sätt som linspridarkuggen?

Kommentera

Ursprungligen postat av erwalasse Visa inlägg
          OK!
          Tack för tipset!
          När det gäller linspridarkuggen så har jag faktiskt redan försett mig med en 3.2 mm bricka närmast kuggen och två o-ringar (3mm) som håller bricka och linspridarkugg på plats. Lagrets flyter dock fritt på axeln mellan kopp och o-ring. Bör väl ifs kunna fixeras på liknande sätt som linspridarkuggen?
          Tror inte att lager ska kunna nå oring om du petar i det utifrån. Borde vara en liten fläns i lagerkoppen som förhindrar att den når o-ringen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            Tror inte att lager ska kunna nå oring om du petar i det utifrån. Borde vara en liten fläns i lagerkoppen som förhindrar att den når o-ringen.
            Det finns dessvärre ingen fläns i lagerkoppen (finns dock ett axielt spår som passar plasthylsan men den ska ju bort)

2st o-ringar (innerdiameter 3mm, tjocklek 1mm) + bricka (innerdiameter 3,2 mm, tjocklek 0,5 mm) är dock precis lagom distans mellan lager och linspridarkugg. Jag har nu monterat en bit lysslang utanför lagret och det sitter fint!

Tack för hjälpen!
            Senast ändrad av erwalasse; 2009-02-19, 21:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 806 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden  
            Klistrat: Rull-terminologi av Mooki