Centrifugalbroms funktion/användning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugalbroms funktion/användning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Centrifugalbroms funktion/användning

    Som van sportfiskare, men ganska ovan multirullemekare behöver lite assistans och råd gällande centrifugalbromsen på min Ambassadeur 6500 CS Rocket.

    1. Funktionen

    Om någon som kan, vill förklara hur centrifugalbromsen egentligen fungerar. Om själva ordet "centrifugalbroms" att dömma, kommer spolen att bromsas med hjälp av ”snap on – snap off” bromsvikterna. När jag kastar, varvar spolen upp från 0 till mer än 15000 varv per minut på några tiondels sekunder, vilket borde innebära att bromskraften avgörs genom hur många bromsvikter som sitter monterande (6 st totalt), samt hur snabbt spolen snurrar. Rätt?

    2. Optimal inställning

    Om jag använder min rulle för kustfiske efter horngädda, makrill och sill och använder mig av betesvikt 60-100 gr ungefär, hur är det rekommenderat att bromsen ska vara inställd?

    Tacksam för seriösa svar!

  • #2
    Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
    Som van sportfiskare, men ganska ovan multirullemekare behöver lite assistans och råd gällande centrifugalbromsen på min Ambassadeur 6500 CS Rocket.

    1. Funktionen

    Om någon som kan, vill förklara hur centrifugalbromsen egentligen fungerar. Om själva ordet "centrifugalbroms" att dömma, kommer spolen att bromsas med hjälp av ”snap on – snap off” bromsvikterna. När jag kastar, varvar spolen upp från 0 till mer än 15000 varv per minut på några tiondels sekunder, vilket borde innebära att bromskraften avgörs genom hur många bromsvikter som sitter monterande (6 st totalt), samt hur snabbt spolen snurrar. Rätt?

    2. Optimal inställning

    Om jag använder min rulle för kustfiske efter horngädda, makrill och sill och använder mig av betesvikt 60-100 gr ungefär, hur är det rekommenderat att bromsen ska vara inställd?

    Tacksam för seriösa svar!
    Helt riktigt på 1.an. Meningen med centrifugalbromsen är att lina hela tiden ska dras ut av draget vid kast i stället för att linan matas ut av spolen. Det sistnämnda leder med stor sannolikhet till skatbo och svordomar. Jag vill minnas att det var Olle Törnblom som kom på centrifugalbromsen till den första Ambassadeur-rullen. Jag tror t.om. han hade patent på det. Historien gör också gällande att han INTE valde ersättning per rulle... För övrigt samma Olle Törnblom som hade programmet Pacific Club på radio. Han var också fiskeguide någonstans i Stilla havet (Hawaii?) men tröttnade enligt sägnen så småningom på att kroka av fisken åt andra hela tiden...

    På 2:an spelar det normalt inte så himla stor roll vilka vikter du har eftersom betesvikten du nämner är så hög och därför fortsätter att aktivt dra ut lina från spolen. Har du lättare betesvikter blir injusteringen av vikterna i centrifugalbromsen viktigare - oops.

    /Nils
    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
      På 2:an spelar det normalt inte så himla stor roll vilka vikter du har eftersom betesvikten du nämner är så hög och därför fortsätter att aktivt dra ut lina från spolen. Har du lättare betesvikter blir injusteringen av vikterna i centrifugalbromsen viktigare - oops.

      /Nils
      Nu har jag pillat på min centrifugalbroms så jag vet inte hur den var från början.

      Ska jag aktivera två eller ska jag ha alla avaktiverade?

      Jag är fortfarande lite osäker på multirulle så jag kan inte prova mig fram riktigt utan vill ha nåt som jag vet att det kanske hjälper men absolut inte stjälper.

      Ambassadeur C4 beten: 60-100 g

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Hustler Visa inlägg
        Nu har jag pillat på min centrifugalbroms så jag vet inte hur den var från början.

        Ska jag aktivera två eller ska jag ha alla avaktiverade?

        Jag är fortfarande lite osäker på multirulle så jag kan inte prova mig fram riktigt utan vill ha nåt som jag vet att det kanske hjälper men absolut inte stjälper.

        Ambassadeur C4 beten: 60-100 g
        2-3vikter skulle jag köra. har två på min record om jag vill minnas rätt funkar bra till tyngre beten.

        Kommentera


        • #5
          Det är omöjligt att ge ett entydigt svar på frågan, det beror helt på hur mycket lina du har på spolen, typ av lina, på ditt spö, din kastteknik osv. Men för att ge dig någon vägledning, så här kalibrerar du din rulle:

          1. Välj det mest svårkastade betet i lådan som du ändå använder relativt ofta.
          2. Snäpp loss minst 4 vikter, kanske alla 6, och ha den mekaniska bromsen på noll, dvs du skall kunna känna lite lite axialt glapp i spolen.
          3. Kasta försiktigt mot vinden och var beredd med tummen. Går det bra, knäpp då fast en vikt i taget tills rullen börjar trassla, knäpp då loss en vikt igen. Om rullen är orolig trots att alla 6 vikterna är lösa, riv av 10 meter lina och kasta igen.

          Om du följt schemat ovan och rullen ändå är lynnig och nervös, fundera över om valet av bete är klokt. Tro inte att du lätt och smidigt skall kunna kasta 10grams flytwobblers med en Ambassadeur i standardutförande.
          www.utreel.com

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
            Det är omöjligt att ge ett entydigt svar på frågan, det beror helt på hur mycket lina du har på spolen, typ av lina, på ditt spö, din kastteknik osv. Men för att ge dig någon vägledning, så här kalibrerar du din rulle:

            1. Välj det mest svårkastade betet i lådan som du ändå använder relativt ofta.
            2. Snäpp loss minst 4 vikter, kanske alla 6, och ha den mekaniska bromsen på noll, dvs du skall kunna känna lite lite axialt glapp i spolen.
            3. Kasta försiktigt mot vinden och var beredd med tummen. Går det bra, knäpp då fast en vikt i taget tills rullen börjar trassla, knäpp då loss en vikt igen. Om rullen är orolig trots att alla 6 vikterna är lösa, riv av 10 meter lina och kasta igen.

            Om du följt schemat ovan och rullen ändå är lynnig och nervös, fundera över om valet av bete är klokt. Tro inte att du lätt och smidigt skall kunna kasta 10grams flytwobblers med en Ambassadeur i standardutförande.
            Tack för en bra beskrivning!

            I Helsingborgs kustområde är det numera tid för horngädda och snart nog, makrill. Ursäkta, jag utelämnade visst lite nödvändig information:

            Sjösländan XP. Spölängd: 12´ (betesvikt: 60-140 g)
            Nylonlina 0.35 mm, drygt 220-255 meter
            Abu Ambassadeur 6500 CS Rocket

            Dagarna efter jag skapade tråden, fram till idag har jag plocka ner, rengjort/smörjt och plockat ihop min Ambassadeur 6500 CS Rocket, Seven och 6000C för att få bättre förståelse och för att lära mig hur de fungerar. Detta har varit väldigt lärorikt! Som tur finns det utmärkta sprängskisser.

            Då 6500 CS Rocket använder "snap on/off" bromsvikter vilket underlättar vid kalibrering. Om jag snäpper fast alla sex bromsvikter innebär det att jag "aktiverar" rullens maximala rotationsförmåga, då den vid det tillfället inte längre är bromsad av centrifugalbromsen, rätt? Naturligvis är rotationsförmågan beroende på kullagernas funktionalitet och hur väl smord rullen är i allmänhet.

            Är jag på rätt spår?

            Kommentera


            • #7
              Ja, eller snarare "inaktiverar" centrifugalbromsens verkan. Inget att rekommendera då det förmodligen ger dig mer bekymmer än glädje.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
                Ja, eller snarare "inaktiverar" centrifugalbromsens verkan. Inget att rekommendera då det förmodligen ger dig mer bekymmer än glädje.
                Du tänker på lintrassel då spolen får mindre centrifugalbroms? Vad kör du för inställning? Jag har ju självklart insett från början att mindre broms = spolen roterar snabbare, men det var mest inställningstips och kalibreringshjälp jag var ute efter.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
                  Du tänker på lintrassel då spolen får mindre centrifugalbroms? Vad kör du för inställning? Jag har ju självklart insett från början att mindre broms = spolen roterar snabbare, men det var mest inställningstips och kalibreringshjälp jag var ute efter.
                  Jag kör med en, två eller tre bromsklutchar anliggande. Vissa saker måste man dock prova sig fram till själv för önskvärt resultat..

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
                    Jag kör med en, två eller tre bromsklutchar anliggande. Vissa saker måste man dock prova sig fram till själv för önskvärt resultat..
                    Så fort det finns möjlighet, ska jag prova mig fram. Stort tack för alla tips och hjälp!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X