Centrifugalbroms funktion/användning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugalbroms funktion/användning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ampa69 Visa inlägg
    Mekaniska bromsen ska du nog använda lite iaf + nån eller ett par vikter till centrifugal bromsen, sen så är det ju alltid bra att vara med med tummen o stoppa spolen när draget slår i vattnet. så kör jag, men det beror också på vad man fiskar med typ tunga långkastande drag eller spinnfluga då kan man oftast köra utan centrifugalbroms eftersom dom kastar så bra ändå. Med lite lättare drag så lär man ha några centrifugalbroms vikter aktiva för att förhindra linresning vid utkast eftersom dom inte kastar lika bra som ett tyngre drag, men även där får man vara med o stoppa spolen när draget slår i vattnet...
    Det låter vettigt. Så kör jag i dagsläget och det funkar ganska bra. Sen stör det mig inte ett dugg om rullen trasslar lite när draget slår i vattnet, det brukar man kunna lösa snabbt. Nog för att jag har kastat med multirulle i många år, men det är först för något halvår sedan som jag fick ett ett riktigt passionerat intresse.

Det blir det att prova sig fram helt enkelt, ska börja experimentera med centrifugalbromen.

Kommentera

Har en lite fundering kring min 4501 PR. Var ute igår och körde ett litet premiärpass som slutade i skatbo vilket var lite trist men det får man ta. Hur som helst så undrar jag om jag kan ha en "grundinställning" på den som funkar till mitt fiske som kommer bli lite lättare jerkfiske/spinn (betesvikter på säg 20-40g).

Tänker då på centrbromsen och inställning av den. Jag är rätt färsk i multianvändandet och jag kan bara jämföra med min C3a som jag kör till jerkfisket. Den har jag inga som helst problem med och den kastar lika bra med en slider 10a som ett bete på dryga 100g utan att jag behöver göra annat än möjligen justera kastbromsen något. Den har jag ändå löst inställd och jag har tummen beredd och det funkar som sagt kalas.

Så vad tror ni om Pro Rocketen, kan jag köra problemfria pass i fortsättningen utan att behöva justera fram och tillbaka? (Kan tillägga att jag fn har 0,19 lina på den)

Kom gärna med lite tips och synpunkter.

Kommentera

4500-orna skall visst vara "nervösare" än 5500-storlek säger de som vet. Mindre "yin och yang" i dem....dåliga vibbar, negativa resonanser eller nåt.....

mvh / Matti
        Medlem i GGG-U
        Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ursprungligen postat av KungK2 Visa inlägg
          Har en lite fundering kring min 4501 PR. Var ute igår och körde ett litet premiärpass som slutade i skatbo vilket var lite trist men det får man ta. Hur som helst så undrar jag om jag kan ha en "grundinställning" på den som funkar till mitt fiske som kommer bli lite lättare jerkfiske/spinn (betesvikter på säg 20-40g).

Tänker då på centrbromsen och inställning av den. Jag är rätt färsk i multianvändandet och jag kan bara jämföra med min C3a som jag kör till jerkfisket. Den har jag inga som helst problem med och den kastar lika bra med en slider 10a som ett bete på dryga 100g utan att jag behöver göra annat än möjligen justera kastbromsen något. Den har jag ändå löst inställd och jag har tummen beredd och det funkar som sagt kalas.

Så vad tror ni om Pro Rocketen, kan jag köra problemfria pass i fortsättningen utan att behöva justera fram och tillbaka? (Kan tillägga att jag fn har 0,19 lina på den)

Kom gärna med lite tips och synpunkter.
          1. Jag hade inte tid att leta fakta. Har rullen en 6-stifts centrifugalbromsbricka?

2. Hur många bromsvikter är aktiverade samt, är kastbromsen inställd?

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
            1. Jag hade inte tid att leta fakta. Har rullen en 6-stifts centrifugalbromsbricka?

2. Hur många bromsvikter är aktiverade samt, är kastbromsen inställd?
            Det är 6-stifts bricka och bromsvikterna har jag inte gjort något med utan jag körde så att säga direkt ut kartong. Kastbromsen justerade jag lite men hade den lätt som jag brukar.

Det är väl närmast centrifugalbromsen jag undrar över och en vettig inställning på den.

Kommentera

Tryck ut/aktivera alla vikter,sen trycker du in en och en tills det blir överslag. Tryck sen ut en igen.Det är väldigt individuellt och beroende på smörjning, kastteknik, spö, lina och bete vad som är optimalt, så du får testa dej fram.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                Tryck ut/aktivera alla vikter,sen trycker du in en och en tills det blir överslag. Tryck sen ut en igen.Det är väldigt individuellt och beroende på smörjning, kastteknik, spö, lina och bete vad som är optimalt, så du får testa dej fram.
                Okej, får prova lite. Men när jag "hittat rätt" så kan jag köra på med aktuell inställning? Känns lite bökigt om jag måste öppna rullen och justera till varje fisketur..

Kommentera

Ursprungligen postat av KungK2 Visa inlägg
                  Okej, får prova lite. Men när jag "hittat rätt" så kan jag köra på med aktuell inställning? Känns lite bökigt om jag måste öppna rullen och justera till varje fisketur..
                  Man får prova sig fram, det gjorde jag vilket var väldigt lärorikt.

Jag förslår att du kollar bromsvikterna till att börja med, snäpp ut samtliga, ställ in kastbromsen och sen provkastar du rullen.

Kommentera

Jag kan berätta om min hopplockadedelar 46:a. Den har en spole från Record 40 med urpressat IARlager, lättat linspridardrivhjul från UT, lagrad linspridare från Mikes och keramisk knivbult. Lagrena är ABU original. Den var hemskt nervös med 2 stifts plastvikter, men sen filade jag ner en 2 stiftsbricka så jag fick på dom gamla fibervikterna med lilla hålet i. Då blev den harmonisk med resonanserna på rätt ställe, lugn och stabil med långa kast. Skall tillägga att jag kör mest med 15gr beten efter havsöring med den. Att få rullen att funka med det lättaste är ju säkrast, sen funkar den ju för tyngre utan vidare.Tillägg: Ingen mek.kastbroms whatsoever används.
                    Senast ändrad av Wreckbender; 2009-06-05, 15:38. Anledning: felstavningar
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
                      Man får prova sig fram, det gjorde jag vilket var väldigt lärorikt.

Jag förslår att du kollar bromsvikterna till att börja med, snäpp ut samtliga, ställ in kastbromsen och sen provkastar du rullen.
                      Ja man får nog som sagt prova sig fram och förhoppningsvis lär man sig något på kuppen också

Spelar det någon roll vilka av vikterna man aktiverar, ska man välja tex två bredvid varandra om ni förstår vad jag menar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 923 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S