Liten uppdatering. Jag snäppte fast två av totalt sex bromsvikter och testade lite i helgen. Första intrycket är att rullen trasslar omedelbart om man inte är extremt snabb med tummen då draget träffar vattenytan. Toleransen är mycket högre när alla vikter är aktiverade. Dessutom trasslar rullen gärna upp sig väldigt kvickt under en snabb sekund efter det att kastet har påbörjats. Centrifugalbromsen fyller sin funktion, en erfarenhet rikare.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Centrifugalbroms funktion/användning
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inläggLiten uppdatering. Jag snäppte fast två av totalt sex bromsvikter och testade lite i helgen. Första intrycket är att rullen trasslar omedelbart om man inte är extremt snabb med tummen då draget träffar vattenytan. Toleransen är mycket högre när alla vikter är aktiverade. Dessutom trasslar rullen gärna upp sig väldigt kvickt under en snabb sekund efter det att kastet har påbörjats. Centrifugalbromsen fyller sin funktion, en erfarenhet rikare.
/NilsNisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av npaulsson Visa inläggOm ditt problem är att linan trasslar då draget träffar vattenytan har du för löst ställd kastbroms och inte centrifugalbroms. Trasslar linan i början av kastet behöver du antingen öka på centrifugalbromsen något eller förbättra din kastteknik. Det sistnämnda är givetvis en helt hypotetisk fråga
/Nils
Ska prova mig fram tills jag hittar den optimala inställningen för min kastteknik.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inläggDu har antagligen helt rätt. Vi använder nog lite olika uttryck, men när du säger kastbroms, menar du då den mekaniska bromsen, som nyper åt spolen, som på min 6500 CS Pro Rocket sitter på båda sidorna? Spolen är helt frigående utan motstånd vilket innebär att den mekaniska bromsen inte är aktiverad.
Ska prova mig fram tills jag hittar den optimala inställningen för min kastteknik.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ampa69 Visa inläggMekaniska bromsen ska du nog använda lite iaf + nån eller ett par vikter till centrifugal bromsen, sen så är det ju alltid bra att vara med med tummen o stoppa spolen när draget slår i vattnet. så kör jag, men det beror också på vad man fiskar med typ tunga långkastande drag eller spinnfluga då kan man oftast köra utan centrifugalbroms eftersom dom kastar så bra ändå. Med lite lättare drag så lär man ha några centrifugalbroms vikter aktiva för att förhindra linresning vid utkast eftersom dom inte kastar lika bra som ett tyngre drag, men även där får man vara med o stoppa spolen när draget slår i vattnet...
Kommentera
-
Använd helst ingen mekanisk broms alls. På Ambor med "ultracast design" dvs i stort sett alla från början av 90-talet (med fast spolaxel och friflytande spole) slits spollagret på vevsidan hårt om mekanisk broms är anlagd. Bromsen lägger nämligen axiellt tryck på lagret vilket är mördande.
Prova behärska spolvarvet med enbart centrifugal och bra smörja i spollagren. Du får också träna upp tummen som broms i slutet av kasten...men det sitter snart i ryggmärgen
mvh / MattiMedlem i GGG-U
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inläggDu har antagligen helt rätt. Vi använder nog lite olika uttryck, men när du säger kastbroms, menar du då den mekaniska bromsen, som nyper åt spolen, som på min 6500 CS Pro Rocket sitter på båda sidorna? Spolen är helt frigående utan motstånd vilket innebär att den mekaniska bromsen inte är aktiverad.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inläggGör som ni vill...orginalkullager är ganska billiga
Ha de
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Skrapande ljud från rulle?av HampeeeEfter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln...1 Foto
-
Kanal: Rullar
2025-06-28, 22:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
31 924 visningar
18 gillar