Centrifugalbroms funktion/användning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugalbroms funktion/användning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Liten uppdatering. Jag snäppte fast två av totalt sex bromsvikter och testade lite i helgen. Första intrycket är att rullen trasslar omedelbart om man inte är extremt snabb med tummen då draget träffar vattenytan. Toleransen är mycket högre när alla vikter är aktiverade. Dessutom trasslar rullen gärna upp sig väldigt kvickt under en snabb sekund efter det att kastet har påbörjats. Centrifugalbromsen fyller sin funktion, en erfarenhet rikare.

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
      Liten uppdatering. Jag snäppte fast två av totalt sex bromsvikter och testade lite i helgen. Första intrycket är att rullen trasslar omedelbart om man inte är extremt snabb med tummen då draget träffar vattenytan. Toleransen är mycket högre när alla vikter är aktiverade. Dessutom trasslar rullen gärna upp sig väldigt kvickt under en snabb sekund efter det att kastet har påbörjats. Centrifugalbromsen fyller sin funktion, en erfarenhet rikare.
      Om ditt problem är att linan trasslar då draget träffar vattenytan har du för löst ställd kastbroms och inte centrifugalbroms. Trasslar linan i början av kastet behöver du antingen öka på centrifugalbromsen något eller förbättra din kastteknik. Det sistnämnda är givetvis en helt hypotetisk fråga

/Nils
      Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Og kommer trasslet i midten av kastet kan problemet være for lite eller feil olje i kulelagrene.

Kommentera

Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
          Om ditt problem är att linan trasslar då draget träffar vattenytan har du för löst ställd kastbroms och inte centrifugalbroms. Trasslar linan i början av kastet behöver du antingen öka på centrifugalbromsen något eller förbättra din kastteknik. Det sistnämnda är givetvis en helt hypotetisk fråga

/Nils
          Du har antagligen helt rätt. Vi använder nog lite olika uttryck, men när du säger kastbroms, menar du då den mekaniska bromsen, som nyper åt spolen, som på min 6500 CS Pro Rocket sitter på båda sidorna? Spolen är helt frigående utan motstånd vilket innebär att den mekaniska bromsen inte är aktiverad.

Ska prova mig fram tills jag hittar den optimala inställningen för min kastteknik.

Kommentera

Du har antagligen helt rätt. Vi använder nog lite olika uttryck, men när du säger kastbroms, menar du då den mekaniska bromsen, som nyper åt spolen, som på min 6500 CS Pro Rocket sitter på båda sidorna? Spolen är helt frigående utan motstånd vilket innebär att den mekaniska bromsen inte är aktiverad.

Ska prova mig fram tills jag hittar den optimala inställningen för min kastteknik.
            Mekaniska bromsen ska du nog använda lite iaf + nån eller ett par vikter till centrifugal bromsen, sen så är det ju alltid bra att vara med med tummen o stoppa spolen när draget slår i vattnet. så kör jag, men det beror också på vad man fiskar med typ tunga långkastande drag eller spinnfluga då kan man oftast köra utan centrifugalbroms eftersom dom kastar så bra ändå. Med lite lättare drag så lär man ha några centrifugalbroms vikter aktiva för att förhindra linresning vid utkast eftersom dom inte kastar lika bra som ett tyngre drag, men även där får man vara med o stoppa spolen när draget slår i vattnet...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ampa69 Visa inlägg
              Mekaniska bromsen ska du nog använda lite iaf + nån eller ett par vikter till centrifugal bromsen, sen så är det ju alltid bra att vara med med tummen o stoppa spolen när draget slår i vattnet. så kör jag, men det beror också på vad man fiskar med typ tunga långkastande drag eller spinnfluga då kan man oftast köra utan centrifugalbroms eftersom dom kastar så bra ändå. Med lite lättare drag så lär man ha några centrifugalbroms vikter aktiva för att förhindra linresning vid utkast eftersom dom inte kastar lika bra som ett tyngre drag, men även där får man vara med o stoppa spolen när draget slår i vattnet...
              Absolut. Att stanna spolen i god tid är inga problem förutom de underbara dagarna utan solglasögon då solen står rakt i ansiktet. Då blir det problem !

Kommentera

Använd helst ingen mekanisk broms alls. På Ambor med "ultracast design" dvs i stort sett alla från början av 90-talet (med fast spolaxel och friflytande spole) slits spollagret på vevsidan hårt om mekanisk broms är anlagd. Bromsen lägger nämligen axiellt tryck på lagret vilket är mördande.

Prova behärska spolvarvet med enbart centrifugal och bra smörja i spollagren. Du får också träna upp tummen som broms i slutet av kasten...men det sitter snart i ryggmärgen

mvh / Matti
                Medlem i GGG-U
                Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Japp, den bromsen menar jag. Om du ska justera in den enligt instruktionsboken ska du hålla spöt rakt ut med det drag du ska kasta påmonterat. Dippa spötoppen med en liten snärt och draget ska dra ut 1 - 2 dm lina innan det stannar upp. Själv brukar jag jag ha den något lösare inställd så att en liten snärt innebär att draget drar ut lina med en konstant och jämn hastighet. Visst, man kan köra med tummen också men den mekaniska bromsen är till just för att man inte ska behöva göra det.

/Nils

Kommentera

Gör som ni vill...orginalkullager är ganska billiga
                    Medlem i GGG-U
                    Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg
                      Gör som ni vill...orginalkullager är ganska billiga
                      Jag har aldrig haft en Ultracast men för samtliga Amb-rullar jag haft sedan 70-talet glider spolen fritt i sidled i lagren (brons och kullager). M.a.o. inga axiala krafter alls men som sagt, jag har inte haft en Ultracast.

Ha de
                      /Nils

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 924 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S