nog har jag smort rullen efter konstes regler,och jag kastar hyfsat långt tycker jag med 0,30mm nylon,,men vill som sagt komma lite längre så då är det flätlina tex 0,20mm som kan bli bra eller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"bondtrimma" ambassadeur
Collapse
X
-
Flätlina är sämre att kasta med. Elasticiteten i nylonlinan är mer förlåtande och den har också lägre friktion genom spöringarna. En modern tämligen stum nylonlina såsåom Stroft GTM eller Berkley Sensation är enligt mig det optimala om man primärt vill kasta långt. Linans dimension påverkar kastegenskaperna mindre på en multirulle än på en haspel. 0,30 nylon är nog optimalt om du vill klämma som längst kastlängd ur en 6500:a. Flätlina har man för fiskeegenskapernas skull, inte kastegenskaper. Amba av 6000-storlek är inte heller det mest optimala för långkastning....då bör du ner på en 5000 eller ännu hellre 2500. Sen beror väldigt mycket naturligtvis också på kastteknik och spö samt betets utformning.
"Du kan inte koka soppa på en spik".....tro inte du kommer kasta lika långt med multirulle om du är van med haspel sen tidigare
I varje fall inte innan du blir mer van och kan köra multin utan mekanisk broms och enbart använda dig av centrifugalbromsen vid kastning. Det är då kastlängderna börjar komma 
Ha'de / MattiSenast ändrad av Långåmjukis; 2009-05-30, 09:26.Medlem i GGG-U
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen
Kommentera
-
ja jo bromsen används inte-endast tummen!! ja jo det går riktigt bra tycker jag,men ok vad tros om stroft flour nylon då tex 0,20mm? eller stren orginal nylonlina?erfarenheter av dom? ja jo och dimension på linorna menar ni att 0,30mm är optimalt för långkast?brukar ju vara så att går man ner i diam så kastar man ju längre eller?
Kommentera
-
Det är ju inte bara linan utan vikten på spolen och även spoldiametern som avgör, sedan skall ju lagren också vara optimala för att få en "kastmaskin" av önskat slag. Du måste ju även anpassa centrifugalbromsen så att den arbeter riktigt. När du säger att du kör utan broms menar du säkert den mekaniska. När man väl släppt den helt så är det just spole, centrifugal, lager, kastteknik, spö etc etc som börjar bli betydande. Att bara trimma med lina tror jag inte kommer göra dig riktigt nöjd...Ursprungligen postat av kallebakom Visa inläggja jo bromsen används inte-endast tummen!! ja jo det går riktigt bra tycker jag,men ok vad tros om stroft flour nylon då tex 0,20mm? eller stren orginal nylonlina?erfarenheter av dom? ja jo och dimension på linorna menar ni att 0,30mm är optimalt för långkast?brukar ju vara så att går man ner i diam så kastar man ju längre eller?Fabrikör Stava rules...
Kommentera
-
Resonemanget är visserligen helt korrekt, men nivån på finliret som debatteras blir akademiskt när det ställs mot andra enkla knep som ger betydligt mer, ex vis det som Hippo föreslog för 7 inlägg sedan.Ursprungligen postat av kallebakom Visa inläggja jo bromsen används inte-endast tummen!! ja jo det går riktigt bra tycker jag,men ok vad tros om stroft flour nylon då tex 0,20mm? eller stren orginal nylonlina?erfarenheter av dom? ja jo och dimension på linorna menar ni att 0,30mm är optimalt för långkast?brukar ju vara så att går man ner i diam så kastar man ju längre eller?
En teori som ofta får ta plats i debatten är att en grövre lina minskar nivån på spolen snabbare per kastad meter jämfört med en tunnare, och att spolen då skulle öka farten under kastet vilket kastbromsen hindrar.
En annan teori är att meed en tunnare lina på spolem blir svänghjulsverkan i spolen stor och därmed ökar risken för backslag i den senare delen av kastet.
Båda teorierna är helt korrekta, men andra faktorer, ex vis rullens skick, val av bete, kalibrering av rullen, val av spö och kastarens teknik osv har avsevärt större betydelse.
Man skall även ha klart för sig att en tunnare lina lättare skär ner i de undre lagren när betet skall dra igång spolen, och det kan lätt ställa till med avsevärda problem, även om linan är en bra nylonlina.
Men ingen skall behöva slås ner bara för att det kan verka krångligt, se bara till att lägga kraft och pengar där de gör mest nytta.
På en otrimmad 65a skulle jag inte lägga på tunnare nylonlina än 0,35.
Kommentera
-
Jag kan tänka mig att han rekommenderar sintrade oljebronsbussningar pga styrkan.Ursprungligen postat av beachcast Visa inläggvad är det då som gör det olämpligt med nya keramlager i rulle i strl 6000 om man kansta beten från 30g och uppåt?Fabrikör Stava rules...
Kommentera
-
Frågan ger intrycket att keramlager skulle vara olämpliga vid vikter över 30g, vilket inte alls är fallet, det är faktiskt tvärtom.Ursprungligen postat av beachcast Visa inläggvad är det då som gör det olämpligt med nya keramlager i rulle i strl 6000 om man kansta beten från 30g och uppåt?
Men en 6000 rulle vars högfartssystem befriats från allt fett, utrustats med ett per keramhybridlager av hög kvalitet som smorts med Rocket Fuel Yellow Label (övriga glidytor har smorts med samma olja) och där spolen försetts med lina upp nominell nivå, blir i krävande, dvs kräver mekanisk broms eller en mycket vältränad tumme, om man har fladdriga beten eller beten som väger mindre än 40g. Rullens centrifugalbromssystem klarar inte att hålla styr på spolens varvtal trots att alla 6 vikterna är aktiverade. Men om man istället använder Red Label oljan går det säkert att använda samma rulle ner till 30g.
Det jag skrev ovan kan användas som generell regel i ljuset av att rullen skall vara harmonisk och lättanvänd. Men jag är helt övertygad om att det finns glada kompenta kastare som hanterar 20 grammare med samma prylar.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
32 109 visningar