"bondtrimma" ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"bondtrimma" ambassadeur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • "bondtrimma" ambassadeur

    tja,har köpt min första amba nu en 6500,,japps vill kunna kasta längre,har vanlig nylon nu 0,30mm.så till frågorna-ska jag börja med att byta till flätlina typ vekare?vinner jag mkt på det?tex 0,20mm?isåfall vilken?har kollat på ut-trimm men dom pengarna har jag inte,undrar vilken del av trimmet ger mest? är det att spolen är lättare?eller dom keramiska lagren som ger mest?för byta bara lagren kan jag ju göra med min budget-men vinsten kanske inte är så stor?så vad ska jag göra?

  • #2
    börja med linan.. den kommer göra mer en trimmet.. sätt på typ 0,17mm. och öva på att kasta om det är din första multirulle.. e du inte nöjd då så kanske du ska trimma med UT.

    Kommentera


    • #3
      ok det var som jag trodde då att linan kan ge mkt i kastlängd,ja 0,17mm låter vettigt--förslag på vilken jag ska köpa?och du menar flätlina eller?den ska inte fnasa sig i så fall,,

      Kommentera


      • #4
        Stren super braid.. underbar lina
        [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

        [FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

        Kommentera


        • #5
          Bra kastteknik ger mer än att hitta rätt lina....så öva öva öva

          Vidare viktigt att rullen är bra servad och lagren smorda med bra olja. Från fabrik kan det vara både si och så med den detaljen. Så gå igenom rullen och smörj alla smörjpunkter och lager med kvalitetsolja

          mvh / Matti
          Medlem i GGG-U
          Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

          Kommentera


          • #6
            Uten UT trim sats hadde jeg beholdt 0.30 mono. Mono fungerer bedre enn multifilament med en orginal rulle siden mono ikke gir så kraftig akselerasjon og gir lägre toppvarv for spolen.

            Du kan trimme rullen din uten at det koster mye. UT beskriver 100kroners trim på sidene sine. Gjorde lignende trim + bytte til kjeramiske lagre før jeg kom i kontakt med UT. Fungerte utmerket sammen med mono.

            100 kroners rulltrim
            Senast ändrad av TeamScuirus; 2009-05-27, 18:18.

            Kommentera


            • #7
              Tänkte även jag på detta med lite enklare trimm efter jag hade läst UT:s utomordentliga artikel om rulltrimning i senaste numret av Fiskefeber. UT beskriver där hur man genom att byta till keramlager i en rulle av 6000strl får bättre presetanda med beten över 45g men sämre med beten under 30g och då speciellt de fladdriga skedarna. Vad är det som gör att rullen blir svårare med beten under 30g av att man byter till bättre lager? Och om man då skulle vilja ha en rulle av 6000strl som kastar bra med beten från 25g och uppåt då är det alltså både byte av lager och spole som gäller då eller? Använder själv nu en prorocket 6500 för fiske med beten från 25g och upp till 120g då rullen används mest vid älvfiske efter lax och havsöring samt kustmete och skulle ju inte va helt fel att nå lite extra distans med de lite fladdriga skedarna när det är dagens medicin för fiskarna. Men det kanske är för mycket begärt?

              Kommentera


              • #8
                De fladdriga skedarna är ur aerodynamisk synpunkt rena katastrofen. De belastar spöet och drar igång spolen på ett helt OK sätt vid utkastet men förlorar på grund av sin fladdriga flyktbana mera fart än ett kompakt bete som t.ex. Vicke med motsvarande vikt gör. Vicke drar iväg med all den lina spolen matar ut men den fladdriga skeden hinner snart inte med och lintrasslet på spolen är på väg. I fallet fladdriga skedar hjälper inget annat än känsligt inställd kastbroms och reationssnabb tumme.
                Senast ändrad av BeBest; 2009-05-30, 08:24.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

                Kommentera


                • #9
                  tvätta lagerna med Kemiskt ren Bensin tills de snurrar jättelätt. Smörj med två droppar av oljan Rocket Yellow Fuel. Ta loss evighetsskruven (den som styr linupplägget) och rengör ordentligt. Smörj änden som ska in i skyddsrörets nylonbussning samt den andra sidans bussning med Rocket Yellow och själva banan med Rocket Red. Oljorna finns hos UT eller Lundgrens. Beroende på vad du ska ha rullen till så hade jag valt 0.23 till 0.30 flätlina..

                  Kommentera


                  • #10
                    Allt detta är redan gjort och jag är absolut nöjd med rullens prestanda. Det jag är lite mer nyfiken på är vad som händer med rullen när man byter till bättre keramlager eftersom i artikeln i Fiskefeber menar UT på att en 6000 rulle med nya lager inte fungerar så bra med beten i viktklaseen 30g. Och det är detta jag är nyfiken på..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 142 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 271 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X