Måste man smörja efter varje tur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måste man smörja efter varje tur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
    Det försöker jag också att bli, är dock lite rädd att man blir fanatiker. Polarna har redan börjat mobba mig rätt rejält eftersom jag ständigt skruvar ner rullen och visst när man sig något nytt varje gång och framförallt att det blir enklare för varje gång.

Jag glömde skriva "förutom mekaniken i vevpartiet..". Vad säger du om fett i gavlarna för att hålla fukten borta? Det sitter nästan aldrig fett i gavlarna på nyare rullar har jag märkt.

Fett på lamellerna?! Hur fungerar din slirbroms då?
    Av mej, Hippo, Åsunden, FRB och Pike1 blir du inte mobbad. Jo slirbromsen funkar fint och mjukt, jag har förstås bara Smoothisar och Carbontex i dom rullar jag fiskar med, det håller vattnet borta och bromsen blir jämn och fin. Fett i gavlarna har jag inte iom att jag fiskar mycket i saltvatten, tror fettet binder salt och fukt och gör det bara värre. Dela rullen och låt den torka istället.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
      Av mej, Hippo, Åsunden, FRB och Pike1 blir du inte mobbad. Jo slirbromsen funkar fint och mjukt, jag har förstås bara Smoothisar och Carbontex i dom rullar jag fiskar med, det håller vattnet borta och bromsen blir jämn och fin. Fett i gavlarna har jag inte iom att jag fiskar mycket i saltvatten, tror fettet binder salt och fukt och gör det bara värre. Dela rullen och låt den torka istället.
      Tack boys. Då är jag med. Jag lyckades olja mina bromslameller och bromsbrickorna under de första gångerna då jag mekade med mina rullar. Resultatet blev förvånansvärt dåligt

Jag struntar i fett i gavlarna, saltvattnet verkar ändå lösa upp det efter ett tag. Delar på rullen och låter den lufttorka gör jag varje gång.

Kommentera

jag har nu idag provet mitt nya jerkbaitset med min ambassadeur 5601 jb rulle, enligt min smak så kändes det som att det var lite krångligt att få ett fint rull på den..
        när jag kastade lite tyngre beten såsom 70-80 gram så när jag skulle veva så liksom flöt rullningen inte på utan den stannade i vevandet, kanske ingen som förstår vad jag menar, det kändes nästan som om att den var torr, så jag har smörjt den och den såg faktiskt ordentligt oljad ut så vet inte vad det var jag reagerade på..
        någon som förstår hur man menar?
        Abborre: 1700gr

Kommentera

Rullningen, menar du när du kastar eller vevar in?

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
            Rullningen, menar du när du kastar eller vevar in?
            det var när jag vevade in

Kommentera

Har du haft isär rullen? Isåfall, sitter clipet under mekbromskoppen/vredet ordentligt isnäppt i hacken på spolaxeln?

Kommentera

sorry alltså, men du får skriva lite mer som om det vore för en 3åring, för jag kan inte allt vad det heter och hur allting funkar än!, men försök specifiera dig

Kommentera

OM du har haft väck spolaxeln, dvs den pinne som spolen sitter på så måste spolaxeln "snäppas" på plats genom att man pressar den mot vevsidan tills ett klick uppstår, dvs den hakar i det plastclip som Wreck nämner i ovan inlägg. Om du tittar på spolaxeln så har den en urfasning i ena ändan och det är den som ska haka i clipet...om den inte sitter fast så kan invevningen bli rätt mysko.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                    OM du har haft väck spolaxeln, dvs den pinne som spolen sitter på så måste spolaxeln "snäppas" på plats genom att man pressar den mot vevsidan tills ett klick uppstår, dvs den hakar i det plastclip som Wreck nämner i ovan inlägg. Om du tittar på spolaxeln så har den en urfasning i ena ändan och det är den som ska haka i clipet...om den inte sitter fast så kan invevningen bli rätt mysko.
                    såhär långt är jag med att pinnen som ni snackar om är den som går igenom spolen och sitter fast på vevsidan som man drar ur spolen när man ska smörja den, ska man "dra" in den pinnen inåt mot vevsidan?

Kommentera

ja du ska pressa pinnen mot vevsidan, så att den inte sitter löst..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                      22 svar
                      11 686 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Äldre Id  
                      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55