Måste man smörja efter varje tur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måste man smörja efter varje tur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Måste man smörja efter varje tur?

äger själv en ambassadeur 5601 JB..
    många säger att man måste smörja rullen efter varje fiskepass för att då den att gå lika bra helatiden, är det verkligen nödvändigt att smörja den efter varje pass? jag är den sån som har tendens att ha sönder saker när jag plockar isär saker, så kan man inte smörja typ 1 gång i veckan utan att den blir sämre utan har samma standard som när man köpte den?

HUR BEHANDLAR DU DIN RULLE EFTER VAJRE FISKEPASS?
    Senast ändrad av långsjö; 2009-06-13, 22:47.
    Abborre: 1700gr

Efter varje tur tycker jag är lite onödigt, men visst, om du så mycket fritid så

Smörjer ungefär min rulle en gång i månaden, kanske två om jag tycker att det verkar behövas.

Kommentera

okej så den är håller bra standard fast att man inte smörjer den varje fiskerunda?, satt den inte blir dåligare än från början

Kommentera

Vissa delar kan du gått smörja efter varje tur, en droppe olja i linspridarskruven och handtagets knoppar. Glidlagerna (sitter i spolen) är oxå enkla att olja, kanske inte efter varje tur men varannan. Någon gång om året bör du ta isär rullen och rengöra och smörja om....mer ska inte behövas. Fiskar du i salt eller bräckvatten är det klar fördel att smörja o rengöra ofta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
          Vissa delar kan du gått smörja efter varje tur, en droppe olja i linspridarskruven och handtagets knoppar. Glidlagerna (sitter i spolen) är oxå enkla att olja, kanske inte efter varje tur men varannan. Någon gång om året bör du ta isär rullen och rengöra och smörja om....mer ska inte behövas. Fiskar du i salt eller bräckvatten är det klar fördel att smörja o rengöra ofta.
          okej tack, men fiskar i saltvatten gör jag dock inte:=), men jag har hört att man kan skölja av rullen med fingervarmt vatten efter varje tur?, det det något som kanske kan vara en grej man gör efter varje fiskepass då eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av långsjö Visa inlägg
            okej tack, men fiskar i saltvatten gör jag dock inte:=), men jag har hört att man kan skölja av rullen med fingervarmt vatten efter varje tur?, det det något som kanske kan vara en grej man gör efter varje fiskepass då eller?
            Nej inte om du fiskar i sötvatten. Då räcker det med olja på ovan nämnda ställen samt som jag glömde...det vita plastdrevet som sitter i högergaveln (ej vevsidan). Där bör du oxå lägga en droppe då och då.

Kommentera

Du behöver inte skölja rullen om du fiskat i sötvatten.Däremot är det ingen nackdel att "sära på den" så att den tokar snabbare.Smörjer tror jag att de flesta gör långt innan det är läge...

Kommentera

Kommentera

Oops,Hippo hann före...

Kommentera

joo men den har jag kollat på, det var därför jag tog upp frågan om man verkligen behöver göra som artikeln visar efter varje fiskepass

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                    22 svar
                    11 686 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Äldre Id